6813
Sök

Saab 9-3 2003 2.0T

4 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
Hejsan, har en otrimmad saab 9-3 2.0T automat som motorlampan började lysa och den har tappat effekt fullständigt, känns som att köra en bil med 50 hk istället för 175,  samt att farthållaren lagt av.

Den har hamnat i limp home-läget, har försökt att nolla med batteriet samt kollat kontaktstycket till spjällhuset. Kollade även så att spjället rör sig, och det verkar fungera, men det kommer som ett elektriskt tinnitus-ljus ifrån spjällhuset, Kompisen hjälpte mig läsa felkoder via obd-läsare. Har en aktiv felkod P2138

Nu stod det inget om saab utan bara Chrysler, Dodge och Jeep, "accelerator pedal position (APP) Sensor 1-2
Correlation.

Och när vi körde ett prov och såg på spänningsvågorna på gaspedalen i datorn, trycker jag ner gaspedalen i jämn fart hela vägen till den når stoppet. Så hackar den sig lite när man kommit lite över halvvägs.

Om jag lägger växeln i neutral eller "P" så svarar den rappt på gasen, men inte när växeln i.

Är det troligtvis bara gaspedalen eller är det spjällhuset?

tack på förhand /Rikard

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 februari 2014
För de flesta hjälper det att byta gaspedalen, så börja i den änden först smile

4 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
Vi provar det då,  Nu när jag skulle ha bilen fungerade den precis som den skulle, men motorlampan lyste.

När jag hade utfört mitt ärende 1 mil bort och startade bilen slockanade även motorlampan.

Så får väl se, byter iaf gaspedalen!

4 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
Hjälpte inte med att byta gaspedal, har fortfarande motorlampan och effektreducering.

Ska man ge sig på att byta spjällhus? tips?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 februari 2014
Kan behövas nolla felkoder också, testa med det o se sen vad som händer!

4 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
Bytt spjällhus och gaspedal. Var fortfarande aktiv ibland.

När felkoden var aktiv och motorlampan lyste, så kopplade arbetskompisen in sin felkodsläsare, kollade felkod och sen slocknade motorlampan och den har fungerat klockrent sedan dess

Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 april 2014
var nog spjällhuset samt en kvarliggande felkod, skönt att det verkar vara löst!

Sök