Audi TT med ryckig körning.

Samibooy
6 april 2014 · 6 Inlägg

Tjenare! cool
Har en chippad Audi TT 00a som gått 14*** mil. Det är 225hk org men 275hk nu när den är chippad.
Köpte bilen för snart ett årsedan och motorn gick lite galet. Men kopplade ur magnetventilen och då gick motorn fint och tänkte då att de inte borde vara några större problem med den. Men nu står jag än här idag med samma problem. sad
Problemet är att jag har inget laddstopp och bilen hackar om man lägger plattan i mattan eftersom den då laddar över. Gasar man långsamt så rullar bilen på fint utan problem men lite förmyclet gas så laddar den över och motorn "stänger" av ladden typ, och håller man då nere gasen så hoppar ju bilen fram eftersom ladden kommer och går.
Jag har bytt magnetventilen och tryckte på luft från luftfiltret för att se om de fanns läckor i insuget nånstans. Men de höll tätt. Har också tryckt på luft i slangen till wasegasten och den håller också tätt. Ladd trycksgivaren har jag också testat med ny så nu är mina ideer slut och nästan tröttnat. Så detta är min sissta utväg och hoppas någon har nått tips på vad man kan göra.
Kom med massa förslag så jag kan testa!!!

Tack på förhand!
Mvh Sam:)

Nybergrobin
6 april 2014 · 2 385 Inlägg

Har du kollat så att sladden är hel till magnetventilen?  Detta är ett vanligt fel på 1.8t motorerna smile

Det är själva kontaktstycket som pajar som trycker in i magnetventilen!  Lyft på gummit så ser du direkt om det är helt eller ej .

Samibooy
6 april 2014 · 6 Inlägg

Jag kollar detta imorgon men borde ej vara den eftersom bilen går bra när man kopplar loss den. Men ska kolla iallafall! smile

Samibooy
7 april 2014 · 6 Inlägg

Kollat magnetkontakten och ser inget fel på den får även spänning fram på den så borde ej vara den. Något annat förslag? smile

Nybergrobin
7 april 2014 · 2 385 Inlägg

men hur ser det ut med felkoderna då? Hur länge sedan bytte du bränslefiltret? smile

Samibooy
7 april 2014 · 6 Inlägg

Enda felkoden jag får är på magnetventilen men har bytt den och de hjälper ej. Bränslefiltret har jag ej bytt men borde ej vara de heller tycker jag men.. ? Förra ägaren sa att ryckandet kom eftersom alltså inte blev jätteryckig med engång.

Nybergrobin
7 april 2014 · 2 385 Inlägg

Samibooy skrev:
Enda felkoden jag får är på magnetventilen men har bytt den och de hjälper ej. Bränslefiltret har jag ej bytt men borde ej vara de heller tycker jag men.. ? Förra ägaren sa att ryckandet kom eftersom alltså inte blev jätteryckig med engång.

Asså får du kod på magnetventilen fast det är bytt så kan jag garantera dig att det är kontaktstycket som är paj! smile

Samibooy
7 april 2014 · 6 Inlägg

Om du garanterar mig det så kör jag på en fuling och löder fast kablarna på magnetventilen och testar! big_smile

Nybergrobin
7 april 2014 · 2 385 Inlägg

Samibooy skrev:
Om du garanterar mig det så kör jag på en fuling och löder fast kablarna på magnetventilen och testar! big_smile

Njae.... big_smile   Inte förstöra något nu! big_smile

Byt kontakten istället big_smile

Samibooy
7 april 2014 · 6 Inlägg

Tips på vart man kan få tag i en någolunda billigt då? big_smile

Nybergrobin
7 april 2014 · 2 385 Inlägg

Asså jag har ingen aning smile det är en helt vanligt stdr kontakt som finns på vanliga motorhärvor smile  tog min från en gammal audi 80 och klippte o skarva kablarna bara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang