11702
Sök

Registrera volvo 760 1988 med turbokonverterad mercadiesel

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
Ja då är det ju såhär att jag håller på med ett motorbyte på min Volvo 760 från 88. Det jag undrar är då om ni tror det ska vara några problem med det eller inte alls? Det sitter 156 hk i just nu och dieselmotorn är från en Mercedes 300D (89) och har ca 110 hk.
Sen har jag i tanken att turbokonvertera den också på samma gång men då är ju frågan om det går att regga dieselmotorn med turbo eller ifall man måste eftermontera den efter regbesiktning?

Tacksam för svar! big_smile

P.S! Ursäkta den knepiga överskriften wink

Det Går!!!

411 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
Ingen av er som har någon tanke kring detta? wink

Det Går!!!

414 Inlägg
9 april 2014
Såvitt jag vet kan du inte regbesikta en bil med en motor där du har eftermonterat turbo, det finns/fanns ett kryphål där du kunde turbokonvertera en motor som från början saknat turbo OM du samtidigt konverterade till E85 men detta gällde/gäller nog bara vid amatörbyggt och ombyggt fordon, inte ett "vanligt" motorbyte.

Bäst svar på detta brukar man få om man åker till den station man har tänkt regbesikta på och pratar med dem på plats, gärna med den person som kommer göra regbesiktningen, så har jag brukat göra smile
Senast redigerat av joH900 (9 april 2014)

411 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
Okej tackar wink Min tanke var från början att regga den som sugmotor och sen eftermontera turbon, men tänkte att det skulle va ett plus ifall man kunde få den reggad med turbon på samma gång som skulle gjort allting mycket lättare vid den årliga besiktning wink

Det Går!!!

1 938 Inlägg
9 april 2014
Fanns inte 300D med turbo original? 300TD?
Hitta på att motorn kommer från en sådan om du har originaldelar till din turbokonvertering.

27 Inlägg
9 april 2014
Jopp men då sitter motorn i typ 300TDT=kombi med turbo diesel eller 300DT=sedan med turbodiesel och då heter motorn OM603.960 upptill sommarn 93 och har 12 ventiler. TD står för touringdiesel=kombi diesel utan turbo. D=sedan med diesel utan turbo. ochsåvidare. tar du en nyare från 93B så äre med 24 ventilarn om du ska ha 300D 6an.
Ska du registera måste du ha uppgifter om motorn och intyg. gå med mercedes delar eller mercedes benz stukare på facebook så finns det gott om folk hur få tag i papper och intyg. tycker ej det ska vara några problem och regga den med diesel med rätt papper.
Senast redigerat av ibsse (9 april 2014)

411 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
Okej tack för ytterligare svar det är bara fylla på med mer om det är så wink
Jag har en om603 (utan turbo original) och hade tänkt att ha en m24 Garrett turbo, Jag har haft tankarna på att använda ett "originalturbogrenrör" från en TD, men har varit osäker på om det passar bolt-on och har inte hittat någon fakta om det hmm
Helst ska ju bilen bli "lagligt" besiktigad med både diesel och turbo men vet tyvärr inte hur eller om det är möjligt wink
Förslag angående det hela är välkomna smile

Det Går!!!

414 Inlägg
10 april 2014
När de gäller bensinmotorer så är det helt OK och montera annan motor så länge den behålls i originalskick och inte har för högt vrid/effekt. Om det är samma när det gäller diesel så är lär ju det absolut enklaste vara och sälja den motor du har idag och skaffa en som har turbo från fabrik.

411 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
Jo det skulle det säkert vara men allt handlar om pengar som jag inte har wink
Om man bara tänker regga med dieselmotorn utan någon turbo hur ser det ut då?

Det Går!!!

411 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
Dieselmotorn är från en Mercedes 300D (Sedan) med årsmodell 1989.
Om det hjälper något.wink

Det Går!!!

Sök