Häva bilköp på bilfirma

zackozilla
3 april 2014 · 8 Inlägg

Hejsan!

Vet att det finns ett antal liknande trådar men ville gärna fråga med mina detaljer för att se om någon kan ge mig lite råd.

Jag köpte en begagnad bil av en bilfirma för drygt 85000kr som rullade på relativt fint i en månad om man bortser från att tre lampor han smälla under den tiden. Men just innan jag ägt bilen en månad så gick det inte att starta bilen då det ej fanns någon kräm i batteriet. Efter lite förfrågningar slutade det med att jag köpte ett nytt batteri då det uppenbarligen inte skulle täckas av någon garanti dom lämnade. Med nytt batteri gick det bara någon dag tills det att den inte gick att starta igen. Pratade med en verkstad (inte bilhandlaren) som konstaterade att det var något slags elfel då bilen spottade ut felkoder som bara den. Då gick jag givetvis och klagade till bilfirman som tog in den för en titt men de ringde dagen efter och sa att inget fel kunde hittas. Lik förbannat gick bara bilen en dag innan exakt samma sak hände och då var bilen tvungen att bogseras till dom då den inte ens gick att starta med startkablar och har stått där senaste veckan.

Då lyder frågan, hur länge får dom försöka laga bilen innan det blir tal om att häva köpet eller är det bara att gilla läget?

Snabba svar uppskattas då jag hade tänkt att ringa och prata med dom under morgondagen.

Victorduvet
3 april 2014 · 395 Inlägg

Här kan du läsa lite om vad som gäller, alltid drygt när saker ska krångla

http://www.motormannen.se/radgivning/ko … dlare.html

BMW 520 (1992)
zackozilla
3 april 2014 · 8 Inlägg

Tackar för svar!

Har läst lite där och verkar ju som att man har lite "rättigheter" iaf. Men då är frågan hur länge dom får kämpa på bilen. Känns ju som att man vill ha bilen som man nyss köpt annars vill man ju byta bil.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2014 · 13 746 Inlägg

felkoderna kommer pga dåligt med ström.

försöker man starta med dåligt med ström får man mängder med felkoder.

därimot är det ett problem när batteriet drar ur sig.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Peter_5565
4 april 2014 · 326 Inlägg

Growe skrev:
felkoderna kommer pga dåligt med ström.

försöker man starta med dåligt med ström får man mängder med felkoder.

Precis.. Det har man varit med om ett par gånger.
Det enklaste är ju att ta en multimeter och mäta på batteripolerna när motorn går för att se om den laddar som den ska. Gör den inte det så är det ju bara att berätta för verkstaden att bilen inte laddar.
När jag hade problem med en bil för ett tag sen så köpte jag en sån där plutt man sätter i cigguttaget med display som visar batterispänningen hela tiden medan man kör. Det tog bara en dag att ringa in att batteriet var slut. Dom finns på Biltema för en hundring. Spänningsmätaren alltså.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2014 · 17 486 Inlägg

Bilfirman har "rimlig tid" på sig att laga bilen. Upp till 14 dagar är rimligt för ny generator/elfel/felsökning. Tyvärr finns ingen fast gräns.

Häva köp? Nej. Firman har rätt att laga bilen åt dig. Vid en ev. tvist följer bilfirman ARN:s råd om denna är ansluten till MRF. Annars kan de helt enkelt strunta i ARN. Lagligt men inte moraliskt riktigt. Prata med dom. Jag tycker gott att du ska få låna en bil så länge. Själv jobbat som bilförsäljare och om det blev strul under de första 6 månaderna så lånade jag alltid ut en beg bil i samma storleksklass.

Ring försäljaren 2 ggr per dag och trötta ut honom. Tro mig: Det fungerar utmärkt för det mesta. Till slut vågar han knappt svara när det ringer :-)

Varudeklaration.
En sådan ska du ha fått/sett. På min tid var det böter för bilfirman om inte denna gjorts. Hävde själv ett köp med hjälp av en sådan miss av handlaren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zackozilla
4 april 2014 · 8 Inlägg

Uppskattar alla svar, det hjälper alltid att få höra av andra.

Har faktiskt provat mäta upp på batteriet och bilen laddar upp det, verkar snarare vara något som smygdrar ur batteriet. Har givetvis kollat alla uppenbara lampor o liknande så att inget sånt står på.

Ringde verkstaden idag och under den vecka som dom haft bilen så har dom än inte kört in den för felsök vilket kändes sisådär att få höra. Bilfirman är ansluten till MRF så det känns som att dom inte borde få bolla med en allt för länge. Andra gången den är inne för samma fel inom loppet av en vecka och dom verkar inte speciellt engagerade i att få det fixat.

Senast redigerat av zackozilla (4 april 2014)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2014 · 17 486 Inlägg

zackozilla skrev:
Uppskattar alla svar, det hjälper alltid att få höra av andra.

Har faktiskt provat mäta upp på batteriet och bilen laddar upp det, verkar snarare vara något som smygdrar ur batteriet. Har givetvis kollat alla uppenbara lampor o liknande så att inget sånt står på.

Ringde verkstaden idag och under den vecka som dom haft bilen så har dom än inte kört in den för felsök vilken kändes sisådär att få höra. Bilfirman är ansluten till MRF så det känns som att dom inte borde få bolla med en allt för länge. Andra gången den är inne för samma fel inom loppet av en vecka och dom verkar inte speciellt engagerade i att få det fixat.

En klassiker är att lampor i handsfack/bagage inte släcker sig. Kolla det.

Vad är det för bil? Hade hjälpt lite...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zackozilla
4 april 2014 · 8 Inlägg

Det är en Citroen C4 1.6 HDI (110hk) -09

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2014 · 17 486 Inlägg

zackozilla skrev:
Det är en Citroen C4 1.6 HDI (110hk) -09

Sålt just Citroen... Aldrig varit med om någon som dragit ur batteriet. Märkligt. Dieselvärmare finns på den. Har du tillägget där du kan styra den via en liten panel i bilen.

Fungerar bakrutetorkaren?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zackozilla
4 april 2014 · 8 Inlägg

Okej! Har inget tillägg som jag kan styra dieselvärmare med kände endast till att jag skulle ha en gammal hederlig motorvärmare. Bakrutetorkaren har fungerat precis som den ska. Slår igång automatiskt när jag lägger i backen.

Senast redigerat av zackozilla (4 april 2014)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2014 · 17 486 Inlägg

zackozilla skrev:
Okej! Har inget tillägg som jag kan styra dieselvärmare med kände endast till att jag skulle ha en gammal hederlig motorvärmare. Bakrutetorkaren har fungerat precis som den ska. Slår igång automatiskt när jag lägger i backen.

Dessa är utrustade med dieslvärmare original. Om den inte varit importerad. Den går igång för att värma motorn. Inget du kan styra över. Har du haft ok värme i bilen så fungerar den nog som den ska.

Verkstaden borde tagit loss minuspolen på batteriet och mätt om den drar ström (vilket den tydligen gör) och sedan ryckt säkring efter säkring för att se när tjuvströmmen försvinner... Inget jättejobb.

Du har haft bilen inne 2 gånger ser jag. Har de inte hittat/fixat felet en 3:e gång kan du häva köpet.

Synd. C4 Diesel är en trevlig bil och brukar inte krångla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zackozilla
6 april 2014 · 8 Inlägg

Tack så mycket för svaren! Ringde upp bilhandlaren igen och uttryckte mitt missnöje så nu håller jag tummarna att det löser sig relativt snart.

Angående det där med dieselvärmare, om jag har det som standard går det då att lägga till ett tidsur eller liknande för att styra den i efterhand?

Senast redigerat av zackozilla (7 april 2014)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2014 · 17 486 Inlägg

zackozilla skrev:
Tack så mycket för svaren! Ringde upp bilhandlaren igen och uttryckte mitt missnöje så nu håller jag tummarna att det löser sig relativt snart.

Angående det där med dieselvärmare, om jag har det som standard går det då att lägga till ett tidsur eller liknande för att styra den i efterhand?

Vi håller tummarna.

Värmare: Ja, de kan nog gå men kostar upp mot en 5-siffrig summa!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
8 april 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

zackozilla skrev:
Tack så mycket för svaren! Ringde upp bilhandlaren igen och uttryckte mitt missnöje så nu håller jag tummarna att det löser sig relativt snart.

Angående det där med dieselvärmare, om jag har det som standard går det då att lägga till ett tidsur eller liknande för att styra den i efterhand?

Vi håller tummarna.

Värmare: Ja, de kan nog gå men kostar upp mot en 5-siffrig summa!

Är väl Webasto på C4?
Runt 5000kr kostar det förmodligen att få den uppdaterad med tidur.
Finns annonser på blocket, där auktoriserade firmor gör dylikt för den summan.
Hoppas elfelet hittas, trevlig bil som skrevs ovan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2014 · 13 746 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

zackozilla skrev:
Tack så mycket för svaren! Ringde upp bilhandlaren igen och uttryckte mitt missnöje så nu håller jag tummarna att det löser sig relativt snart.

Angående det där med dieselvärmare, om jag har det som standard går det då att lägga till ett tidsur eller liknande för att styra den i efterhand?

Vi håller tummarna.

Värmare: Ja, de kan nog gå men kostar upp mot en 5-siffrig summa!

Är väl Webasto på C4?
Runt 5000kr kostar det förmodligen att få den uppdaterad med tidur.
Finns annonser på blocket, där auktoriserade firmor gör dylikt för den summan.
Hoppas elfelet hittas, trevlig bil som skrevs ovan.

jepp webasto ska vara orginal i dessa.

sitter vänster fram framför framhjulet.

ingen stor pjäs. men brukar fungera och fungerar dom inte så brukar det finnas felkoder smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zackozilla
11 april 2014 · 8 Inlägg

Update från bilhandlaren idag. De har hittat vad felet var, problemet är att de inte kan fixa det själva utan måste lämna ifrån sig den till en annan verkstad. De fick en tid den 30/4 vilket isf gör servicetiden till nästan 5 veckor. Det känns ju mindre och mindre okej eller kan det få bli så när jag inte ens haft bilen i brukligt skick så länge?

Senast redigerat av zackozilla (11 april 2014)

Peter_5565
12 april 2014 · 326 Inlägg

zackozilla skrev:
Det känns ju mindre och mindre okej eller kan det få bli så när jag inte ens haft bilen i brukligt skick så länge?

Var glad att du inte köpte samma bil som en jobbarkompis, en Hyundai i40. Man blir lika förvånad varje gång man ser den på parkeringen på jobbet och han inte åker lånebil.

Den har alltså varit på verkstad mer gånger än jag kan komma ihåg fast han ägt bilen ett kortare tag bara. Nu är det snart dags igen, växellådan den här gången. Men han är nöjd ändå, han får ju låna bil varje gång.

Så var glad om det bara är det enda felet på din bil, det kunde vara värre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang