6198
Sök

Glappande styrning Opel corsa b, defekt styrväxel/justera?

62 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
Tjena har under några månader lidit av att styrningen glappar på min opel, det är lungt att köra inne i stan med men så fort man kommer ut på motorvägen och det blåser så blir man livrädd ( bilen förflyttar sig i sidled, händer även när man kör om/ blir omkörd av stora lastbilar).

Var ute och kollade idag och vad jag kunde känna var spindellederna samt styrlederna friska (ingen anmärkning av bilbesikttningen heller)

även axeln som går från ratten till styrväxeln var frisk ( typ 1 mm glapp men det får man räkna med i och med att det är två leder)

så min fråga är kan det vara styrväxeln som spökar och går den att justera på något sätt eller är det bara till att byta ut hela?

Ratt -->

axel till styrväxel- 1 mm glapp

styrväxel-okänd

styrled-frisk

spindelled- frisk
Senast redigerat av newflag (5 april 2014)

1 562 Inlägg
5 april 2014
Dåliga däck kan göra en frisk bil riktigt äcklig att köra, hur är dom?

62 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
däcken är nya sen höstas, tyvärr inte det alltså
Senast redigerat av newflag (5 april 2014)

1 562 Inlägg
5 april 2014
newflag skrev:
däcken är nya sen höstas, tyvärr inte det alltså

Problemet uppkom väl inte då hoppas jag? Nya däck kan ju också vara dåliga. Testa gärna med andra däck om du har möjlighet. Tror inte riktigt att det är styrväxeln som är problemet, tror mer på mjuk fjädring, taskiga bussningar eller liknande.

62 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
Taskiga bussningar kan det var vilket jag bör byta ut de är billiga ändå,

Problemet fanns där långt före jag bytte däcken tyvärr.

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 april 2014
Felkällor förutom de redan nämnda: Hjulinställning behövs. För breda fälgar/däck. Taskiga dämpare/fjädrar, alternativt billiga, hårda "coilovers".
Exempel: Min Passat med billiga TA coilovers o bredare (7") fälgar är betydligt "oroligare" på vägen än med original-prylarna. Mer "torquesteer" och spårkänslighet, däremot kan jag inte påstå att den påverkas mer av omkörande långtradare. Men som sagt, är vägen kraftigt spårig så får man hålla i ratten, säkerligen beror detta till stor del på fälgar/däck. Hjulinställning är OK. ALLT nytt i hjulupphängningen till sista leden/bussningen, inget glapp i styrväxel eller liknande...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

62 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
dawwe skrev:
Felkällor förutom de redan nämnda: Hjulinställning behövs. För breda fälgar/däck. Taskiga dämpare/fjädrar, alternativt billiga, hårda "coilovers".
Exempel: Min Passat med billiga TA coilovers o bredare (7") fälgar är betydligt "oroligare" på vägen än med original-prylarna. Mer "torquesteer" och spårkänslighet, däremot kan jag inte påstå att den påverkas mer av omkörande långtradare. Men som sagt, är vägen kraftigt spårig så får man hålla i ratten, säkerligen beror detta till stor del på fälgar/däck. Hjulinställning är OK. ALLT nytt i hjulupphängningen till sista leden/bussningen, inget glapp i styrväxel eller liknande...

Allt på bilen är original och därför bör detta ej uppstå i mitt fall, skall ut nu och kolla lite till och se vad det är jag kommer fram till postar en update senare.

4 474 Inlägg
6 april 2014
En Corsa B är väl nånstans melllan 15-20 år gammal, så jag gissar på att dämparna definitivt sett sin bästa dar. Saker o ting kan se "bra ut" men vara helt slut, speciellt stötdämpare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

62 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
dawwe skrev:
En Corsa B är väl nånstans melllan 15-20 år gammal, så jag gissar på att dämparna definitivt sett sin bästa dar. Saker o ting kan se "bra ut" men vara helt slut, speciellt stötdämpare...

Dämparna där fram är ganska slitna men kan det verkligen skapa en sådan instabilitet, kollar man på bilen är den högre där bak än fram så de är antagligen slitna.

Men som sagt kan det verkligen orsaka glapp i sidled på bilen?

4 474 Inlägg
8 april 2014
Ja.

62 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
dawwe skrev:
Ja.

Okej är det själva dämparen eller fjädern man skall byta eller kanske hela kittet?

Eller kan man komma under billigare kanske?

4 474 Inlägg
8 april 2014
Kolla så de är tvärslut först. Göres genom att man demonterar fjädern från dämparen. Är de "som en cykelpump" så är de tvärslut, det skall vara ett jämt motstånd, med "cykelpyump" menas att stången löper lika lätt som i en cykelpump. Är de "OK" så jobbar sig stötdämparkolven långsamt mot utsträckt läge, det finns motstånd åt båda hållen!. Om de däremot inte jobbar sig mot utsträckt läge men har fortfarande ett jämt motstånd så är de brukbara iaf...Jag hade en bil med "cykelpump" vid ena hjulet, det hjulet studsade o bilen vandrade betänkligt när man svängde, trafikfarligt utan tvekan, bytte omgående så klart.

6 711 Inlägg
8 april 2014
dawwe skrev:
Kolla så de är tvärslut först. Göres genom att man demonterar fjädern från dämparen. Är de "som en cykelpump" så är de tvärslut, det skall vara ett jämt motstånd, med "cykelpyump" menas att stången löper lika lätt som i en cykelpump. Är de "OK" så jobbar sig stötdämparkolven långsamt mot utsträckt läge, det finns motstånd åt båda hållen!. Om de däremot inte jobbar sig mot utsträckt läge men har fortfarande ett jämt motstånd så är de brukbara iaf...Jag hade en bil med "cykelpump" vid ena hjulet, det hjulet studsade o bilen vandrade betänkligt när man svängde, trafikfarligt utan tvekan, bytte omgående så klart.

Ifall man inte vill plocka bort dämparna kan man gunga/trycka ned bilen ett par gånger, om den inte blir stum efter 2 gung är dämparna slut.

Egentligen är det väl 1 gung men grejerna är ju inte precis nya.

De/Dem

4 474 Inlägg
8 april 2014
Malheus: Mja...Det säkra är att plocka bort, det där gungtestet kräver erfarenhet...

6 711 Inlägg
8 april 2014
Självklart, men tänkte att alla har inte möjlighet att riva loss en stötdämpare bara sådär. smile

De/Dem

4 474 Inlägg
8 april 2014
Ja men en 90-tals Opel lär ha tvärslut dämpare, eller nej 90-tals bilar överlag, förutsatt att dämparna har suttit på från fabrik.

62 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
dawwe skrev:

Malheus skrev:
dawwe skrev:

Ifall man inte vill plocka bort dämparna kan man gunga/trycka ned bilen ett par gånger, om den inte blir stum efter 2 gung är dämparna slut.

Egentligen är det väl 1 gung men grejerna är ju inte precis nya.

dawwe skrev:
Malheus: Mja...Det säkra är att plocka bort, det där gungtestet kräver erfarenhet...

Malheus skrev:
Självklart, men tänkte att alla har inte möjlighet att riva loss en stötdämpare bara sådär. smile

dawwe skrev:
Ja men en 90-tals Opel lär ha tvärslut dämpare, eller nej 90-tals bilar överlag, förutsatt att dämparna har suttit på från fabrik.

Skall försöka gunga på bilen nu när jag kommer hem, har inte riktigt tid att plocka i säg hela stötdämparen just nu. Och när ni menar stum så menar ni att den blir svårare att gunga och inte helt stum för det är ingen originalbil eller?

Men tycker vi snöat in oss lite väl på stötdämparna, känns som att det inte bara kan vara det som ställer till saker och ting ....

Skall hissa upp bilen i helgen och kolla riktigt om det finns glapp någonstans i styrningen igen

Om inte bytar jag bussningarna hjälper inte det så är det väll stötdämparna som är slut eller finns det kanske någon annan sak att kolla ?
Senast redigerat av newflag (9 april 2014)

4 474 Inlägg
9 april 2014
Övertydligt så du hajjar: En Opel (eller annan valfri bil) från mitten/slutet av 90-talet har ingalunda "bra" dämpare, om det är samma dämpare som sitter på när bilen var ny. Du kan gunga så mycket du vill, men det kommer säga ungefär INGENTING, man måste ha "gungat" en massa bilar för att känna/se/veta när en dämpare rimligtvis är OK iaf. Bussningarna lär oxå ha sett sin bästa dagar, men när en bil "vinglar" så kan det mycket väl vara dämparna, speciellt med tanke på att Bilprovningen inte sa något om kassa bussningar/leder (sällan de anmärker på dämpare, helt enkelt för att de inte hinner märka det den korta sträcka de kör...). Får man anmärkning på dämparna är det i regel pga läckage. Ja en torr dämpare kan mycket väl vara tvärslut...
Det bästa är att plocka bort dämparna o bort med fjädrarna, då får du svart på vitt om de är bra nog eller tvärslut. O eftersom du frågar hur en frisk dämpare skall kännas när man gungar så lovar jag dig att det du kommer komma fram till betyder INGENTING, man måste ha lite erfarenhet för att kunna få sig ett hum om skicket genom gungmetoden.

62 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
dawwe skrev:
Övertydligt så du hajjar: En Opel (eller annan valfri bil) från mitten/slutet av 90-talet har ingalunda "bra" dämpare, om det är samma dämpare som sitter på när bilen var ny. Du kan gunga så mycket du vill, men det kommer säga ungefär INGENTING, man måste ha "gungat" en massa bilar för att känna/se/veta när en dämpare rimligtvis är OK iaf. Bussningarna lär oxå ha sett sin bästa dagar, men när en bil "vinglar" så kan det mycket väl vara dämparna, speciellt med tanke på att Bilprovningen inte sa något om kassa bussningar/leder (sällan de anmärker på dämpare, helt enkelt för att de inte hinner märka det den korta sträcka de kör...). Får man anmärkning på dämparna är det i regel pga läckage. Ja en torr dämpare kan mycket väl vara tvärslut...
Det bästa är att plocka bort dämparna o bort med fjädrarna, då får du svart på vitt om de är bra nog eller tvärslut. O eftersom du frågar hur en frisk dämpare skall kännas när man gungar så lovar jag dig att det du kommer komma fram till betyder INGENTING, man måste ha lite erfarenhet för att kunna få sig ett hum om skicket genom gungmetoden.

aja okej får väll plocka av dämparna då, kommer dock inte vara aktiv här på någon vecka Tentamen period nu nämligen återkommer med resultat om någon vecka.

Tack för hjälpen hittils i alla fall smile

Sök