5298
Sök

Mazda 626 2or på bromsar (besikt)

2 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
Hallå fick två tvåor på besiktningen idag och är inte så bra på bilar så varför inte fråga den svenska bil eliten?wink

(EG: 1.4.2) parkeringsbroms bromsverkan, vänster, ur funktion
(EG: 1.4.1) färdbroms bromskraftsfördelning, bak, bromsverkan ojämn

Så nu undrar jag hur fixar jag detta? Kollat runt lite och hittat att om jag byter ok:et och bromsskivorna skall detta fixas isf blir det dock biltema men vill inte slänga ut 2000 på något som inte hjälper så, kommer det att hjälpa? Vad annars/mer kan jag göra?smile

Edit; är det lätt att göra själv? Har lyckas byta bromsbelägg innan och tyckte inte de såg så svårt ut att riva hela skiten när jag va där o titta big_smile
Senast redigerat av Ekin (28 april 2014)

5 932 Inlägg
28 april 2014
Bromsok eller trummor bak? Förstår det som att det är ok iaf.

Handbromsen separat eller inbyggd i oket?

Byta skivor och bromsok är inga större svårigheter. Det enda som egentligen är svårt är att bromsokshållaren brukar sitta hårt som fan så man får värma på ordentligt innan man får loss skruvarna.
(bromsokshållaren behöver endast bort för att kunna demontera skivan).

Sen måste man även lufta bromssystemet efter oket är bytt, men det är inga svårigheter det heller.
Lättast om du är själv är att använda en så kallad "luftman", finns på t.ex mekonomen. Med den trycksätter man bromsvätskebehållaren med ca 1bar från ett däck och sedan är det böra öppna luftnippeln på oket och vänta tills all luft kommit ut.
Har du en polare som är villig att hjälpa till kan du lufta på det traditionella sättet. Det går till som så att polaren pumpar upp tryck med bromspedalen, håller sedan pedalen i botten under tiden du öppnar luftnippeln. När det inte trycks ut mer vätska stänger du nippeln och repeterar sedan till all luft är borta.
Det är även en bra idé att byta ut all bromsvätska i bromssystemet när man ändå håller på.

2 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
Jag vet inte om handbromsen är separat eller inbyggd hur ser jag det? Eller är det samma på alla mazda 626 combi? Spelar det någon roll?

5 932 Inlägg
28 april 2014
Man ser det genom att kolla var bromswiren går och går även att se hur oket ser ut, går den in i bromskölden så har du bromsbackar har du däremot en hävarm på oket som wiren sitter på så har du inbyggt i oket.

Spelar roll genom att du båda hade ingen handbromsverkan och ojämn färdbromsverkan bak så finns stor chans att båda felen är på grund av kärvande ok.
Senast redigerat av simlar (28 april 2014)

Sök