Bilen vägrar att starta efter installation av baslåda. (LÖST)

baos
3 maj 2014 · 36 Inlägg

Hej alla!

Min bil vägrar att starta efter att jag installerat en aktiv baslåda....

När man vrider om nyckeln så ger inte bilen någon respons alls... Jag har testat att ladda upp batteriet lite med startkablar och det ända som händer då är att bilen börjar surra men startmotorn går inte gång. Det konstiga är dock att instrumentbrädan lyser och stereon verkar fungera.

edit: så här låter det https://soundcloud.com/victor-zaja/recording431893311

Jag har även kollat lite efter säkringar i motorn och vid förarsätet men utan resultat :S

Bilen är en volvo s40

Senast redigerat av Hybridsmurfen (3 maj 2014)

Volvo s40 (2002)
mogren150
3 maj 2014 · 129 Inlägg

dåligt batteri låter de som.. prova byt!

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
baos
3 maj 2014 · 36 Inlägg

Okej skall testa det men tänkte eftersom att den inte startade trots att jag laddade upp den lite med startkablar :s

Volvo s40 (2002)
mogren150
3 maj 2014 · 129 Inlägg

Funkar inte alltid wink

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
Smangs Vika!
3 maj 2014 · 162 Inlägg

det låter sådär när det är dåligt med ström.. bara kabla igång bilen

I'm number 1 and I'll always be .The pride of the South they call the General Lee
Saab 9000 "JOU" (1996)
baos
3 maj 2014 · 36 Inlägg

Vad menas med kabla igång bilen tongue?

Volvo s40 (2002)
mogren150
3 maj 2014 · 129 Inlägg

startkablar från en annan bil till din bil smile samtidigt som du vrider nyckeln så varvar han (antar jag han menar)

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
baos
3 maj 2014 · 36 Inlägg

Aha men startkablar har jag testat redan och då låter som i klippet jag postade. Det låter som bara den men startmotorn rör sig inte alls :S

Volvo s40 (2002)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 maj 2014 · 17 378 Inlägg

baos skrev:
Aha men startkablar har jag testat redan och då låter som i klippet jag postade. Det låter som bara den men startmotorn rör sig inte alls :S

Ljudet är väl solenioden som slår av och på hela tiden pga kasst med mos i batteriet. När ni kablade bilen, hördes det då på den bilen som gick att den började går tungt? Det kan vara lurigt med att får bra kontakt ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
baos
3 maj 2014 · 36 Inlägg

Var inget jag reflekterade över riktigt, är inte så mycket för bilar egentligen så lyssnade inte efter något sådant :-

Men är det inte konstigt att bilen börjar "hosta"? vanligtvis när batteriet ger sig brukar väl bilen åtminstone skaka eller vibrera lite samt att startmotorn går fast inte får någon gnista eller har jag fel?

Volvo s40 (2002)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 maj 2014 · 17 378 Inlägg

baos skrev:
Var inget jag reflekterade över riktigt, är inte så mycket för bilar egentligen så lyssnade inte efter något sådant :-

Men är det inte konstigt att bilen börjar "hosta"? vanligtvis när batteriet ger sig brukar väl bilen åtminstone skaka eller vibrera lite samt att startmotorn går fast inte får någon gnista eller har jag fel?

Hörde inte klippet så bra så vågar inte svara på det. Har ni voltmätare (multimeter) tillgängligt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
baos
3 maj 2014 · 36 Inlägg

Nepp, har ingen voltmätare till hands :S

Volvo s40 (2002)
baos
3 maj 2014 · 36 Inlägg

Bytte batteri det gjorde susen big_smile

Tack för alla snabba svar!

Volvo s40 (2002)
Dr_struts
3 maj 2014 · 1 861 Inlägg

baos skrev:
Bytte batteri det gjorde susen big_smile

Tack för alla snabba svar!

Kan vart kortis i batteriet typ råkade jag ut för då så funkade inget och när man kablade hände inget alls men tog bort batteriet så gick det och kabla igång den! (med startkablar på sladdarna som sitter till batteriet) ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang