3919
Sök

Passat 2.0 2001 EPC lampa samt flera felkoder

1 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
Hejsan! För en tid tillbaka började min passat 2001 2.0 att krångla. Det hela började med att när jag varvade ganska kraftigt på 3ans växel och uppåt så dog motorn och EPC lampan började att lysa. Det gick enkelt att vrida av tändningen
och sedan starta bilen igen så fungerade den. Nu igår så är bilen helt död. Motorlampan lyser när jag startat och bilen dör så fort jag försöker att starta den samt att EPC lampan lyser. Jag har testat att ta bort båda batteripolerna
i en timme, sätta tillbaka dom och starta igen. Men inget händer. Köpte igår en Kodavläsare och detta är koderna jag får fram. Har googlat fram koderna på google men är inte 100% om dom stämmer.

17978 = Engine Start Blocket By Immobiliser

17953 = Throttle Valve Controller Malfunction

16825 = Tankavluftningssystem felaktig matarmängd sporadisk

17911 = Evaporative Emission Control System Incorrect Flow

16556 = Fick inte fram något, tror det har att göra med Luftfiler?

17831 = Secondary Air Injektion system bank 1 insufficient air flow

17976 = throttle actuator (j338) mechanical failure

17972 = Under voltage during basic settings

17987 - throttle actuator (j338) adaptation not started

00532 - Supply Voltage B+: Signal too Low

Vad jag gjorde när jag hade mätinstrumentet var att försöka ta bort koderna och se om problemet försvann. Nu är alla koder borta förutom just 17953 Throttle Valve Controller Malfunction.
Jag öppnade huven och började att skruva. Började med att försöka plocka bort Gasspjället och se om det kan vara något där som felet är. När jag plockar bort slangen som går från luftfiltret och in till gasspjället
så märker jag att det är lite olja i det röret. när jag sedan undersöker slangen som går mellan Luftfiltret och gasspjället så ser jag att det är en slang som går till motorn som är kletig med olja samt att den är av.
Vad är detta för slang? Och skall den verkligen vara full med olja, såvitt jag förstår så skall det inte vara någon olja mellan luftfilter samt gasspjäll?

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204505/204505-5b1fbdf3f5b5f73ab0b64c6f58b4a4ab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204505/204505-07997ef51704b729c94676dd8d8ca9fb.jpg

Nu har jag hittat ett till problem, nämligen en till slang som är av (Nr: 1 på bild). Den går till "Toppen" på motorn. Slang nr "2" på bild var den första slangen som jag pratade om som gick ner till motorn. Är orolig då dom är kletiga med olja. Får hoppas på när jag får tag på delar att detta är roten till problemet  Någon som har haft erfarenhet med EPC problemen att bilen dör när man varvar över 3000?

Skulle vara otroligt tacksam om någon vänlig själ kunde hjälpa till och kanske komma fram med olika tips osv!
Senast redigerat av robinmarkstedt (4 maj 2014)

Sök