Saab 9-5 2.3t - Bluddrar & dör??

Extremely-Fast
2 maj 2014 · 13 Inlägg

Tjenare,


Min saab 9-5 2.3t har börjat strula...

Skulle köra en polare till stockholm ifrån Norrtälje. Allting gick bra tillls vi kom fram till danderyd. Då när
Vi var på motorvägen så helt plötsligt började bilen rycka/hacka  när jag låg på 5an växel, eftersom de fortsatte att rycka/hacka så testade jag att växla ner på 4an och då dog bilen(motorn och allt stängdes av). Åkte ut på vägrenen, testade att starta bilen igen, men det gick inte. Den bluddrar och är svårstartad sedan så dör den igen.

Testade att dra ut luftmassamätaren, men då villle den inte äns tända.

När LMM är i så tänder bilen som vanligt men dör så fort den är startad... Den börjar bluddra och sen så dör den.

Någon som har någon aning vad de kan
Va för
Något?

Lite info om bilen:
Saab 9-5 2.3t - chippad
1999
Gått 29600 mil ca

Audi A4 B5 1.8TS "Deutsche Quality" (2000)
Hafgrimr
2 maj 2014 · 15 Inlägg

chippet kanske?

Extremely-Fast
2 maj 2014 · 13 Inlägg

Tror inte de är chippet... Funkat ända fram till nu. Gått problem
Fritt osv i ett år

Audi A4 B5 1.8TS "Deutsche Quality" (2000)
Hafgrimr
2 maj 2014 · 15 Inlägg

Lite det som är grejjen när saker går sönder, att dom fungerar ända tills dom går sönder.. chippet styr insprutningen, inget chip = inge bränsle. Kolla där, testa sätta tillbaka originalchippet om du har kvar det

rcy
2 maj 2014 · 1 705 Inlägg

Hafgrimr skrev:
Lite det som är grejjen när saker går sönder, att dom fungerar ända tills dom går sönder.. chippet styr insprutningen, inget chip = inge bränsle. Kolla där, testa sätta tillbaka originalchippet om du har kvar det

Det är en Saab. Man byter inte fysiskt chip i dom, man läggar bara in ny mjukvara när man trimmar.
Det är ingen traktor vi pratar om.

BMW 325i "isbilen" (1992)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 maj 2014 · 13 785 Inlägg

soppa pumpen är det första jag skulle titta på en saab dessa pajar väldigt ofta!

dom kan paja på många olika sätt  bla att dom inte får upp rätt tryck pga dom går tungt internt eller så kan dom vara stendöda eller spontant dö lite hur som helst och ibland fungera perfekt för att senare bara dö igen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
rcy
2 maj 2014 · 1 705 Inlägg

Kolla alla tryck- och vakuumslangar.

Lyssna efter bränslepumpen när du vrider på tändningen, bygger den tryck? Är det originalpump så är det inte alls otroligt att den skulle ha gett upp med tanke på hur långt bilen gått.

Har du möjlighet att låna en tändkasset av någon så testa med det. Tk kan ge alla möjliga skumma fel när dom ger upp.

Extremely-Fast
2 maj 2014 · 13 Inlägg

Ringde en verkstad i Norrtälje.... Dem trodde att det skulle kunna vara soppapumpen/bränslepumpen som strular.

Skratta ifall ni vill det men - Vart sitter soppapumpen/bränslepumpen?

Audi A4 B5 1.8TS "Deutsche Quality" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 maj 2014 · 13 785 Inlägg

soppa pumpen sitter under dynan till baksätet på högersidan lätt att byta. det fixar du lätt själv om du inte har totalt centralmonterade tummar.

tar ungefär 5-20min att byta

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Extremely-Fast
2 maj 2014 · 13 Inlägg

När man har lokaliserat bränslepumpen... Något sett man kan se att den är trasig/något är fel med den? Är det någonting man ser eller någonting man chansar sig till...

Inte så värst kunnig när det kommer till det här området.


Tacksam för alla svar hittills.


EDIT: Och det kan inte vara LMM som är problemet? Såg ut som om att det var ett stift som saknades när jag kopplade ur LMM för att se ifall bilen ville starta då. Kan det vara det som orsakar detta problem?

Bilen startar med LMM i, men bluddrar och dör direkt efter den är startad.
Bilen startar inte när LMM är ur.

Senast redigerat av Extremely-Fast (2 maj 2014)

Audi A4 B5 1.8TS "Deutsche Quality" (2000)
rcy
2 maj 2014 · 1 705 Inlägg

Extremely-Fast skrev:
När man har lokaliserat bränslepumpen... Något sett man kan se att den är trasig/något är fel med den? Är det någonting man ser eller någonting man chansar sig till...

Om du bara vrider på tändningen så ska du kunna höra hur pumpen viner eller tjuter några sekunder när den bygger upp bränsletrycket.
Gör den inte det och du har baksätet uppe och pumpen synlig kan man prova att knacka lite på den. Ganska ofta kan det få den att hoppa igång igen, men även om den tillfälligt börjar funka igen så bör den absolut bytas så snart som möjligt.

Extremely-Fast
5 maj 2014 · 13 Inlägg

Löste problemet.

Bytte tändkassetet... nu går bilen klockrent igen. :-)

Audi A4 B5 1.8TS "Deutsche Quality" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang