5123
Sök

Mercedes A140 handbroms låser sig?

203 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
Hej,

Tjejen har en Mercedes A140 -98a och var inne och besiktigade bilen förra veckan. Efter de dragit handbromsen (som de alltid testar) så låste sig ett av bakhjulen, det gick att köra men man känner att den bromsar.
Drar man handbromsen så är den numera helt lös den första biten, man får alltså dra spaken högt innan den gör något.
Jag hissade upp den och lossade hjulet. Testade att slå på bromstrumman. Då släppte det och hjulet rullade fritt. Handbromsen var dock lika lös och så fort den började ta så låste den sig igen. Och jag var tvungen att banka på den än en gång.

Försökte ta av trumman, lossade skruven som skall hålla den och försökte dra, slå och slita av den. Men den vägrar släppa! För man behöver väl knappast lossa på centrumbulten för att få loss trumman?
Ser inte ut som det när jag kollar här: http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.19.htm

Vet någon vad det kan vara som orsakar felet?
För även om jag får loss trumman så är det inte säkert det syns var felet är?

Tacksam för hjälp!

296 Inlägg
9 april 2014
Hej. Fastrostad handbroms-wire brukar vara vanligt fel.

Var och besiktade min W168 i går. Provtryckte systemet
och en läcka uppstod. Så nu får jag jobbiga dagar att
hitta felet.

203 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
Micoway skrev:

hitta felet.

Jo, min första tanke också. Men varför skulle den då släppa när man bankar på trumman? Och på nytt fastna när man drar den igen?

Förstår inte det riktigt!

296 Inlägg
4 maj 2014
Läckan var ett sönderrostat bromsrör i vänster dörrtröskel.
Det var jättesvårt att skarva dit ett kopparrör på 40 centimeter.

Dessvärre hittade jag ett annat fel. Bromscylindern sitter
snett!! Kan detta vara ett vanligt konstruktionsfel??

Så nu måste jag plocka bort bromscylindern och gänga
dit en ny skruv och hoppas att allt blir rakt.

Vettemannen
4 maj 2014
JoQ skrev:
Micoway skrev:

hitta felet.

Jo, min första tanke också. Men varför skulle den då släppa när man bankar på trumman? Och på nytt fastna när man drar den igen?

Förstår inte det riktigt!

Handbromswiren kanske fastnar ganska nära trumman och därför får du detta problem. Ta bort trumman när du bankat så det släppt och kolla vad som hänt.

/Benny

296 Inlägg
6 maj 2014
Handbromsvajern är nog bra men hjulcylindern var helt fastrostad på insidan. Letade på internet efter en ny hjulcylinder och priserna varierade mycket från 79 kr till 579 kr. Att beställa verkar svårt. Så det fick bli en rengöring med ammoniak plus Svinto samt silikonfett.

Sök