3915
Sök

Heldöd Polo -01 1,4 16V "Spökfel?" Är DU volkswagenkung?

2 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
Hallå medmotorister!
Jag är ny på forumet och har fått tips om att det ska finnas många kompetenta fixare här.
Som rubriken lyder har jag en VW Polo 2001 som efter service vägrar starta. Den gick perfekt fram till i fredags då jag inledde en omfattande genomgång efter att oljelampan blinkat och gett en ljudsignal under gång. När jag nu ska starta den så händer inte ett skit. Motorn går runt, det blir fin gnista (25-30 mm), soppa kommer fram (tror jag, den startar inte på startgas iaf) och inga felkoder registreras. Kammarna står i samma läge i förhållande till vevaxeln som innan.

Läs gärna hela mitt inlägg innan du svarar även om det är mycket text. Är något oklart så fråga gärna!

Detta är gjort:
Byte oljepump
Rengöring oljesugsilen
Byte kamremmar
Byte olja, filter och stift (har provat att starta med de gamla stiften)
Kontrollbyte av kamlägesgivaren i felsökningssyfte
Utläsning och radering av felkoder
Jag drog några varv på starten med stiften ur för att bygga upp oljetryck innan jag försökte starta första (andra) gången. Kan detta ha skadat tändmodulen?

Till det tråkiga. När jag hade gjort klart allt första gången och skulle provstarta så gjorde jag generalfelet att inte dra runt motorn ett varv för hand för att kolla att allt löpte fint. Det visade sig emellertid att en vipparm halkat snett vid monteringen av ventilkåpan så en avgasventil fastnade i öppet läge och blev avslagen. Avgaskammen fastnade sen så motorn låste sig. Allt detta skedde inom ett motorvarv medan jag drog på startmotorn. Efter historiens snabbaste ventilbyte hamnade jag i läget jag är i nu. Motorn låter perfekt på starten och jag kan inte hitta något fel eller problem någonstans. Motorn kan puffa till om det gått ett tag mellan startförsöken. Jag har inte kollat krysskilen på avgaskamremhjulet, men OM kammen skulle ha vridit sig lite (det är lite isf eftersom kompet är bra) så borde det inte påverka motorn mer än genom dålig gång då kamlägesgivaren sitter på insugskammen.

Jag brukar inte stå handfallen inför ett motorfel men jag kan inte få rätsida på detta... Hjälp mig! 

Info om bilen:
Modell:VW POLO 1,4/75
Motorkod:AUA 
År:2001
Månad:200012
Reg.dat:20010118
KW:55
HK:75
Chassinr:WVWZZZ6NZ1Y180XXX
Bränsle:Bensin
Växellåda:Manuell

2 Inlägg
6 maj 2014
Trådstartare
Case closed! Det var kamdrevet som vridit sig! Nu går den som en klocka :-)

Sök