3897
Sök

Volvo 940 -91 Hög tomgång

1 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
Volvo 940 från -91
motor:B230FB
ca 20000mil

Hej
Har problem med en äldre dam.

Problemet uppkom när jag satt i köerna på Essingen. Helt plötsligt ställde sig tomgången på ca 1100-1200varv.

Jag bytte till ny LMM (beg), läste att det troligtvis var den som slutat fungera korrekt.

Problemet kvarstod.

Jag har genomför flera "täthetskontroller" på alla slangar och jag har bytt fördelare, sladdar och tändstift(upptäckte vandring= ev dålig gnista -> dålig förbränning). Jag har kört med startgas för att utforska ev. läckor, inga utslag.

Problemet kvarstod.

Jag genomförde mätningar på lambdan och upptäckte att den dalade till 0 titt som tätt, har lästa att lambdan skall vandra mellan 0,3-0,7 ohm. köpte ny lambda bilen fungerade bättre efter bytet men den vill fortfarande gärna gå upp i tomgång och är slö på att gå ner till 800 varv. 

Nu ca 1månad efter bytet av lambdan återkommer problemet, 1100-1200 varv

Under hela tiden har varvtalet gått ner till ca 800-900 varv när bilen slutat rulla. dvs när jag kör och lägger i friläget och bilen rullar lägger sig tomgången på 1100-1200. Så fort jag stannar (slutar rulla) droppar varvtalet till 800-900 varv och bromspedalen sjunker ner lite extra. Detta gäller även när jag inte använder bromsen, dvs bilen har 1100-1200 varv, jag frikopplar och rullar till dess att bilen självstannar. Precis när bilen slutar rulla droppar varvtalet till 8-900varv.

Jag har ABS på bilen.

Om jag stannar och startar om motorn när den är varm är det som att problemet aldrig har funnits, den går som en klocka.

Jag har kontrollerat felkoder och får 1.1.1 så jag får ingen felindikering.

Jag har upptäckt att när jag nollar systemet genom att dra 1:ans säkring försvinner problemet ungefär 3 bilstarter, dvs har inga problem med förhöjt varvtal, för att sedan återkomma.

När problemen uppstår och jag genomför motorbroms så stryper motorn bränslet först vid 1800 varv och då väldigt markant

Volvon är knappt inkörd och det brukar vara ganska enkla fel som orsakar problem på dessa bilar.

Har frågat volvohandlare/mekaniker vad de kan tänkas vara och de ser högst frågande ut. Börjar få slut på idéer och behöver hjälp.

Är det någon som har haft samma problem eller kan tänkas veta vad det kan vara är jag tacksam för all hjälp jag kan få.

//Jonas

197 Inlägg
7 maj 2014
Hade ett liknande problem med min 940 de va att den tjuvluftade vid insugspackningen kan va värt o prova den tar 30 min o byta kostar en hundralapp

Sök