Erfarenheter av eftermarknads-system till nyare Hemi (300C mm)

DerZuhaelter
3 maj 2014 · 18 Inlägg

Skaffade just en just en 5,7 300C Hemi Touring från -07 för att ha som familjebil. Älskar redan bilen men tycker avgassystemet dämpar alldeles för mycket av V8 sången.
Har sett att det finns en del som åker 300C, Charger mm på forumet och det skulle vara kul att höra vad ni valt för system och hur ni tycker resultatet blivit.
Har själv lagt alldeles för mycket pengar på bilar den senaste tiden och förmodligen kommer jag försöka hitta något billigare system och bara byta bakre ljuddämparna och slutrör ( antar att det är det jänkarna kallar axle back istället för t ex cat back).
Är mest ute efter bättre ljud och tänker inte på någon direkt effektökning.
Eller ska man gå all in och lägga 10k på ett helsystem från Borla, Flowmaster eller liknande?

DerZuhaelter
5 maj 2014 · 18 Inlägg

Inte många som kör Hemi av nyare årgång här kanske. Tar tacksamt emot synpunkter även från de som kör GM eller Ford angående olika system, Har ingen aning om hur Mangaflow, Borla ,Corsa osv skiljer sig i kvalitet, passform, ljud mm.
Tror vid närmare eftertanke att jag satsar på ett helt cat-back system och skickar efter från USA. Ganska stora pris-skillnader mellan de olika tillverkarna dock.

Senast redigerat av DerZuhaelter (5 maj 2014)

gravityone Fixare
6 maj 2014 · 321 Inlägg

Har ingen hemi själv. Men kör magnaflow catback på min cheva avalanche och är helnöjd.
Har en kompis som har en dodge magnum srt8 och även han kör magnaflow 3" rostfritt och han är helt kär. Tog typ 20 min att montera och ljudet är väldigt rått och blir inte skrikigt eller jobbigt att lyssna på vid längre sträckor. Kör man mjukt hörs det bara minimalt att ljudet är lite dovare en orginal.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
DerZuhaelter
6 maj 2014 · 18 Inlägg

Låter precis som något sådant jag är ute efter! Vill ha lite mer V8 muller utan att göra döttrarna döva i baksätet eftersom det här kommer vara familje-bilen. Köpte ni systemen i Sverige eller beställde från USA?

gravityone Fixare
6 maj 2014 · 321 Inlägg

DerZuhaelter skrev:
Låter precis som något sådant jag är ute efter! Vill ha lite mer V8 muller utan att göra döttrarna döva i baksätet eftersom det här kommer vara familje-bilen. Köpte ni systemen i Sverige eller beställde från USA?

Ja då rekommenderar jag starkt mangaflow. Dock har jag ingen erfarenhet av de övriga systemen så vet inte hur dessa låter.
Jag köpte mitt på ebay kommer dock inte ihåg vad säljaren hette. Polaren tror jag köpte sitt hos någon firma i sverige men är inte helt säker. Jag kan höra efter med honom imorgon om du vill.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
DerZuhaelter
7 maj 2014 · 18 Inlägg

Ja det vore shysst, kolla gärna med honom var han köpte det och vad han fick betala? Har kollat en del på Ebay och Amazon och Magna är ju lite dyrare än vissa andra system, ligger runt $1000 till min bil.

MeepMeep Finraggare
7 maj 2014 · 2 381 Inlägg

Skippa borla rakt av. Jag gillar slp loudmouth på dessa bilar - själv har jag bara ryckt bakre ljuddämparen på min och tycker det låter lagom v8. om du är runt stockholm får du gärna komma förbi och titta.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
DerZuhaelter
9 maj 2014 · 18 Inlägg

Jag gillar öppna system på V8:or men trodde det skulle bli väldigt bullrigt på motorvägen om jag rycker bakre, (jag bryr mig i och för sig inte men tänkte låta bli att göra damen förbannad). Är det något speciellt med Borla du inte gillar? Har ingen erfarenhet av dom själv men dom verkar ju få bättre kritik en tex Flowmaster. Ser fin ut Dodgen, skulle gärna lyssna på den men håller till i Linköping just nu.

MeepMeep Finraggare
9 maj 2014 · 2 381 Inlägg

Borla är notorisk drone i. Vet knappt några som kör på våran plattform som är nöjda med dem. Corsa likadant (satt borla på min när jag fick den - det fick sitta kvar i 4 dagar. Bytte till Corsa som jag körde med i en månad eller två innan original åkte på igen)

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
DerZuhaelter
10 maj 2014 · 18 Inlägg

Kameramannen nu gör du det ännu svårare. Har läst runt på diverse amerikanska forum de senaste dagarna och de system som får bäst kritik överlag är ju just Corsa och Borla. Men du har ju egen erfarenhet av grejerna. Hade du Borla systemet med bara bakre burkar? De flesta verkar klaga på drone när MDS går in men det har du väl inte på din SRT? Kollade på SLP på youtube och dom låter ju jäkligt fint men de flesta verkar tycka det är simpla system som skapar fruktansvärt drone.
Du har alltså raka rör nu från de främre ljuddämparna och bak och upplever mindre drone än med Borla eller Corsa?

MeepMeep Finraggare
10 maj 2014 · 2 381 Inlägg

Ja precis så - ingen drone alls bara skönt v8 ljud när man kliver på - annars är den så tyst och fin så när man familjekör till ICA med den.

Skulle aldrig få för mig att sätta varken Borla eller Corsa på någon bil någonsin mer. Hade jag tvunget köpt något är det SLP som jag köpt, följt av Magnaflow och Blastin Bobs

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
DerZuhaelter
12 maj 2014 · 18 Inlägg

Hade jag haft en SRT som du så hade jag nog kunnat prova samma väg. Din motor har väl inte MDS utan går på åtta hela tiden? Det jag bekymrar mig mest för är att folk hävdar att det blir ett fruktansvärt drone när den går ner på fyra cylindrar om man har ett system med för öppna bakre ljuddämpare (resonators).

MeepMeep Finraggare
12 maj 2014 · 2 381 Inlägg

Det låter jag vara osagt hur den låter på 4 cylindrar då min inte gör så - finns dock en enkel lösning - mappa bort skiten och kör på 8 hela tiden - soppaförbrukningen förbättras inte drastiskt av MDS utan är i mina ögon mest en marknadsföringsgrej. smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang