Germax skrev:
caromania skrev:
Germax skrev:
Varför skulle Whitworth, eller rörgänga som mig veterligen är den ända med Withworthdimensioner förekommande standarden i Sverige vara så överlägsen? Skruvar med BSW-standard har jag bara läst om, men det fanns säkert några på dina bilar från förekrigstiden

Inget en normal människa skulle föredra idag.
Det metriska systemet för gängor är så pass omfattande så ett system som döper skruven efter verktygen skulle va omöjligt i praktiken. Lura inte in folk på dina stenåldersfasoner

Rörgänga? Rörigt det blev.
Nja. Min kunskap har inget med stenåldern att göra utan den baseras på renovering av ett antal fordon med olika typer av gängor. BSF-BSW-UNC/UNF och mm med normal stigning. Att sedan UNC (världens mest använda gänga) är i praktiken samma och en plankad BSW är ju bara ytterligare ett strå i hatten för den kunskapen. BSW är tveklöst den gänga som är lättast att arbeta med. (vid sidan av kopian UNC) Fast det vet du inget om.

Jag vet ganska mycket om gängor. Att UNC historisk sett är världens vanligaste gänga kan jag köpa. Att UNC är världens vanligaste gänga idag har jag svårt att tro, finns väl ingen i bilindustrin som använder UTS idag tex.
Vad som är lättast att arbeta med är ju högst subjektivt, men att arbeta med en standard som inte används längre och som består av en handfull användbara storlekar (i bilsammanhang) har jag svårt att förstå hur man kan föredra. Du har fortf inte gett något bra argument varför.
Menar du då att det är svårare att dricka ett vin som inte längre produceras för att man inte kan köpa en likadan flaska på bolaget? Jag skrev bäst och lättast att arbeta med. Inte att köpa ny. Testa att skruva i två olika lite anfrätta skruvar i varsitt passande hål. Den ena med mm-gänga och den andra med den BSW som har ungefär samma dimension. När du gjort det kommer du förstå vad jag menar.
Att BSW är ett icke förekommande gängsystem som inte längre finns eller tillverkas beror på ett antal faktorer, men gängans egenskaper är inte en av dessa. BSF däremot är helt värdelös om det gör dig gladare.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.