12149
Sök

Köpråd: BMW M3- 06, Cab, frågor om vanliga fel och växellådan.

Forummoderator
18 560 Inlägg
13 maj 2014
mokeee skrev:
Står så här i avtalet:

Eftersom bilen är äldre än 6 år täcks den inte av alla 24 punker utan endast de 8 första. Dessa är dom första 8 punkterna:

1. Elektronik:
Databoxar för insprutning och för tändsystem.
2. Motor:
Motorns inre rörliga delar, undantag kylsystem.
3. Bakaxel:
Bakaxelväxelns inre rörliga delar.
4. Styrsystem:
Servopump, rattstång* och styrväxel*, ej läckage.
*) ej el-system
5. Bromssystem:
Huvudbromscylinder, bromsservo, bromskraftförstärkare
och bromsvätskebehållare.
6. ABS-system:
ABS hydraulaggregat och databoxen för ABS-systemet.
7. Elsystem:
Startmotor och generator.
8. Växellåda:
Växellådans inre rörliga delar. Ej koppling eller komponenter
som är specifika för fyrhjulsdrift.

Så om hydraulcylindern sitter inuti växellådshuset täcks den utav försäkringen. Men då är ju frågan ifall den verkligen gör det?

Hydraulcylindern är ju en tillbyggnad på en i grund och botten vanlig växellåda. Tror inte de lyckats stampa ner den i själva huset. Jag tippar på: Nej.

1 366 Inlägg
13 maj 2014
Jag skulle vara mest orolig för urtrampningslagret om jag vore dig. Sekventiella lådor ska ju köras som en manuell där du lägger i neutral vid stoppljus osv annars är det samma sak som att hålla ner kopplingen på en manuell med den lilla skillnaden att där kostar lagret kanske 200 kr medan de på dessa bilar kostar 7000 med rekommendation att byta koppling samtidigt. Jag misstänker att BMW:s lager inte är billigare än Mercedes. Dessutom så får du ingen förvarning att något håller på att skita sig utan helt plötsligt kan du inte få i en enda växel.

Annars är det ganska trevligt med sekventiell låda. Fast jag skulle aldrig välja det på en prestandabil som jag ofta vill köra aktivt med. Men smaken är som baken.

1 948 Inlägg
13 maj 2014
den sitter inte inuti växellådan. sånna där försäkringar brukar väll dessutom bara räcka typ 6 månader?

Tycker inte du ska vara "rädd" för att köpa en m3 e46, dom håller ruskigt bra med tanke på hur dom brukar behandlas...

Finns dock 2 problemområden, smg'n som vi redan avhandlat och sen sprickor i bakvagnen... dessa kan mer eller mindre garanteras... senaste bilen jag vet om som dom upptäckte sprickor på var en som gått 3600 mil och ALDRIG på bana....
Så JAG skulle ALDRIG REKOMMENDERA någon att köpa en m3e46 som INTE har förstärkningsplattor. gör du det själv kostar det i runda slängar inte mer än 2-6k... lämnar du iväg det så kan du räkna med 10k i arbetskostnader.

Sök