När mätaren flaxar runt som den vill så är det väldigt troligt att tankgivaren är på väg att ge upp.
Den är inte billig ny, kostar nog några hundringar på en skrot.
Dock kan det vara lite knöligt att byta.
För att byta den så öppnar man skuffen, drar ur skivorna som utgör golvet i bagagerummet (det är bara att öppna luckan för reservhjulet, ta tag i den stora skivan som ligger framför och dra den bakåt, sen bara lyfta ut hela) Därefter sitter det en blank rund lucka i golvet, ta en skruvmejsel och peta upp den. Där under sitter bensinpump och tankgivare.
Tankgivaren är den som sitter med en "taggig" rund plastgrej, den ska man skruva loss, brukar sitta utav h-vete, det bästa är om man har ett verktyg att ta bort den med, det kan gå med stor polygrip, eller en hammare och något lämpligt dorn att knacka runt den med tills den lossar.... den ska knackas så plastmuttern går åt vänster. glöm inte att koppla loss kablarna innan du börjar skruva plastmuttern..... byt sedan givare (glöm inte packningen) skruva tillbaks allt och testa....
Svartryker bilen? tänds CE lampan när du kör?
har du kollat hur många mil du kommer på tex 10 liter soppa?
För om ddet skulle ha vart halv tank, och du sen körde 2 mil och hade kvarts tank sen så borde bilen dragit 7,5 liter per mil......
Det troligaste är att det är strul med tankgivaren eller tankmätaren......
Min 92:a 900s gör precis likadant, nånstans mellan halv och kvarts tank så "ramlar" mätaren ner till det röda fältet.... och när det är under kvarts tank, så kan mätaren "ramla" ner till där den är när tändningen är avstängd.....
Men reservtankslampan fungerar och tänds när det är typ 7 liter kvar....
"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille