Volvo 740 -87 med utbytt elsystem från LH2.2 till LH2.4 startar ej!!

JN-Enviken-93
22 maj 2014 · 11 Inlägg

tjena !
jag och en polare har kört fast med ett projekt.. de är så att polarn har köpt en volvo 740 från -87 med en b230FK motor i. och ägaren före har kört den motorn med LH2.2 systemet med förlängd LMMkabel och vi har nu satt i LH2.4 från volvo 740 -90 och ska göra samma sak med LMMkabeln. vi hittade ingen riktig turbo elhärva..

problemen är att nu när de nya systemet är i och man vrider nyckeln till tändningsläge 2 så låter de illa från bränslerelät och relät under huven som sköter spridarna... men tar man ur säkring 1 till bränsle pumpen så slutar båda att låta. och när man vrider nyckeln på startläge så händer de inte ett skit de bara klickar och kräm i batteriet har vi. Allt annat fungerar fläkt , lampor hela köret.. 

så vi är j*vligt tacksam för svar ! tackåbock i förhand!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 maj 2014 · 3 730 Inlägg

JN-Enviken-93 skrev:
tjena !
jag och en polare har kört fast med ett projekt.. de är så att polarn har köpt en volvo 740 från -87 med en b230FK motor i. och ägaren före har kört den motorn med LH2.2 systemet med förlängd LMMkabel och vi har nu satt i LH2.4 från volvo 740 -90 och ska göra samma sak med LMMkabeln. vi hittade ingen riktig turbo elhärva..

problemen är att nu när de nya systemet är i och man vrider nyckeln till tändningsläge 2 så låter de illa från bränslerelät och relät under huven som sköter spridarna... men tar man ur säkring 1 till bränsle pumpen så slutar båda att låta. och när man vrider nyckeln på startläge så händer de inte ett skit de bara klickar och kräm i batteriet har vi. Allt annat fungerar fläkt , lampor hela köret.. 

så vi är j*vligt tacksam för svar ! tackåbock i förhand!

Är motorn ombyggd till 2.4 då?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Sharky
23 maj 2014 · 10 287 Inlägg

Helt omöjligt att gissa vart problemet kan ligga. Jag har ett hel hög med standardfrågor i detta läge men utan info om exakt vad ni har gjort/inte gjort är den lönlöst att ens börja. Till att  börja med så måste man veta hur konverteringen till LH2.4 har gått till. Om det är modifierade original LH2.2 kabelhärvor, helt utbytt från en 740/940 med LH2.4 eller en LH2.4 motorhärva från en 240.
Vi kan ju börja med att fråga hur ni har löst det med svänghjul och tändlägesgivare samt om ni är säkra på att svänghjulet sitter rätt (inte för att det löser hela ert problem men man måste börja från grunden för att komma imål)

Dessutom vill jag veta vilken dokumentation ni har. Har ni Volvos servicemanualer över elsystem eller inget alls?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
JN-Enviken-93
23 maj 2014 · 11 Inlägg

vi har tagit LH2.4 elhärvan från en volvo 740 -90a å bytt hela vägen från motorutrym till under instrumentbrädan.
svänghjulet har vi inte rört nånting alls och tändlägesgivaren satt på plats sen förut fast ej inkopplad för LH2.2 har den i fördelarlocket va jag har fattat tongue ( motorn är köpt på en skrot enligt förra ägaren ) kan ja tillägga

vi använder oss av haynes reparationshandbok volvo 740 när de kommer till elschema

Sharky
23 maj 2014 · 10 287 Inlägg

Tyvärr har ni gjort på ett onödigt komplicerat sätt. Enklast är att låta original elsystem sitta kvar och stoppa dit en motorhärva från en Volvo 240 med LH2.4 för då är det "busenkelt". Men det ska gå att lösa ändå. Om jag förstår er rätt så går inte ens startmotorn runt utan "det klickar bara". Jag förstår inte till 100% vart ni har skarvat mellan original elsystem och härvorna från 90:an men även om kontaktdonen ser likadana ut så kan dom vara kopplade och bestyckade olika så man måste vara absolut säker på att allt stämmer i skarvarna.
Är man säker så är det bara att hala fram mätinstrument och mäta att man har spänning till allt. Konstant +12V dit man skall ha det, tändspänning dit man skall ha det etc.
Sedan finns det alltid tjuvtricks att ta till som att direktkoppla solenoiden och att direktkoppla pumparna men det skall man bara göra för felsökning och inget annat.

/Göran

P.S Tänk på att lågohmiga turbospridare kräver förkopplingsmotstånd så att ni inte bränner upp bränsleboxen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
JN-Enviken-93
23 maj 2014 · 11 Inlägg

joo jag har hört att de ska vara mycke enklare från en 240 men polarn hade redan börja riva ur elhärvan ur bilen innan jag kom in i bilden..

de stämmer bra de! bara klickar när man försöker starta och när man vrider nyckeln till tändningsläge 2 så skriker de i bränslerelät och ifrån de under huven som sköter spridarna. Men tar man ur säkring 1 till bränsle pumpen då blir båda tyst. tänkte först om de va ett jordfel nånstans

ja vi är rätt så säker på att alla kablar är lika i skarvarna , vi får hala fram ett mätdon å titta lite på elschemat och mäta runt lite.

tack för svar! mvh

JN-Enviken-93
23 maj 2014 · 11 Inlägg

de är ett av problemen löst !

felet att de bara klicka när man vred på start var att 2 kablar skulle sättas ihop i startspärrkontaktstycket.. kan de va så att han har lyckas få tag i ett system från en automat eller finns de där konstaktstycket löst i manuell å ?

problemen nu är att pumparna är död och de inte finns nån gnista... så felsökningen på går än

mvh !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang