4571
Sök

Og 900 måste startas med startgas

1 020 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
Har enormt huvudbry med denna bil.og 900 t16 från 84 bosch lh 2,2
Börja med att den var svårstartad o turbotrycket ej ville riktigt på högtryck.
När den stardades varm starta den bara på 3 cyl.
Bytte
Stift
Fördelarlock
Rotor
Bränslefilter
Bränslepump
Huvudrelä samt bränslerelä
Nya spridare
Fördelare med hallgivare
Allt som innebär sprut ink kablage (från fungerande bil)
Nu laddar den som den ska men var svårstartad kall (krävdes startgas)
Sen en dag funka allt 100, i ca 2 dagar.
Nu kräver den startgas var gång, starten går som den ska o kompet är jämnt har för mig den låg på 8 kg .
Så fort den startat går den utan problem men så fort jag stannar den är det dags med gas igen.
Provat att tvångsköra bränslepumpen men startar inte för det.
Har sett nåt veck på bränsleslangen men borde släppa igenom tillräckligt ändå.
Nu börjar det bli väldigt dyrt o tidskrävande att bara fumla i blindo.
Någon som varit med om något liknande eller som har nåt tips?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

3 295 Inlägg
14 maj 2014
Sitter det inte en förpump i tanken på dom där gamla? Vad kör du för stift? Mina gammel saabar var tjuriga på fel stift, speciellt "champion" stift som nån stolle rekomenderade...

1 020 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
Slave_joe skrev:
Sitter det inte en förpump i tanken på dom där gamla? Vad kör du för stift? Mina gammel saabar var tjuriga på fel stift, speciellt "champion" stift som nån stolle rekomenderade...

Finns bara en pump o den sitter i tanken.
Sitter ngk, jo jag vet att saabarna är känsliga o vill bara ha ngk.

Evildan
15 maj 2014
Räta ut vecket på bränsleslangen, kan bli sådant mottryck att en kinkig bränsletrycksregulator slår ifrån.

Då den startar på spray är det förmodligen något med bränsletillförsel som spökar, om inte du får för svag gnista och den ngt mer lättantändliga gasen räcker för att få igång en förbränning.

1 020 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
Evildan skrev:
Räta ut vecket på bränsleslangen, kan bli sådant mottryck att en kinkig bränsletrycksregulator slår ifrån.

Då den startar på spray är det förmodligen något med bränsletillförsel som spökar, om inte du får för svag gnista och den ngt mer lättantändliga gasen räcker för att få igång en förbränning.

Vecken är uträtade så gott det gick, men är plastslang så inte så lätt o få den rak igen.
Om den skulle få mottryck borde den väl inte gå på bensin så fort den startat?
Vi är på samma tanke där, gnistan el bränsleproblem känns som enda alternativet.

Evildan
15 maj 2014
andreas1 skrev:
Evildan skrev:

Vecken är uträtade så gott det gick, men är plastslang så inte så lätt o få den rak igen.
Om den skulle få mottryck borde den väl inte gå på bensin så fort den startat?
Vi är på samma tanke där, gnistan el bränsleproblem känns som enda alternativet.

Nä, dom är stenhårda.

Tänkt som så att när den startat ökar flödet, trycket minskar och därmed fungerar det.
Riktigt longshot ska medges.

Försöker bolla med allt som kan påverka.

Precis, är det något annat ska den inte gå annars heller.
Har du tittat på hur tändstiften ser ut?
Sura, sotiga osv.

Har du tillsatsluftslid på den där?
Kallstartsventil som dummar sig? Men då borde bilen gå illa även när den är startad.

1 020 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
Ja luftslid finns,  även den bytt o sprutet funka kalas i annan bil.
Luftsliden ska vara öppen kall motor o det är den desutom kvarstår felet vid varm motor så sliden har jag väl räknat bort.
Nä stiften är inte kollade sen bytet av nya så det bör jag kanske kolla.
Var inne på o byta även bränsleskangen då jag ej vet hur den ser ut vid tanken (ligger ovanför tanken) men att lossa tankband som suttit över 30 år var lite hmm problematiskt.

1 020 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
Nu är bränsleledningarna bytade utan framgång..
Däremot kolla jag gnistan o den slår i sidorna inte i mitten som är tänkt.
Stiften har fin färg o har suttit i i ca 100 mil.har dock bytt 3 uppsättningar sen bilen börja klydda kan det vara annat som påverkar stiften el det har bara varit dåliga stift så många byten? Är ngk

Sök