Montering Samt Erfarenheter utav Biltemas luft intagskit ?

myran Foto/Bilnörd
27 maj 2014 · 1 541 Inlägg

Driven08 skrev:
Är det verkligen ingen på detta forum som har monterat den produkten?

Md tanke på hur stort biltema är och hur många som köpt filter tongue

En riktigt pinsam fråga men då jag innan enbart varit med att montera ett opti flow anpassat för enbart den modellen så är detta något nytt.

Hur gjorde ni/ gör man med luftmassemätaren?

Hur långt ifrån sportluftfiltret (öppet) måste man placera luftmassemätaren ? När det handlar om universella filter hur "svårt" / bökigt blir det med luftmassemätare ? Hur viktigt / ska den vara placerad?

20-30cm mellan filter och LMM.. Aldrig filtret direkt på mätare som vissa gör, Kan bli förmycket "turbulens" runt LMM och ge konstiga värden..


På min bmw har jag köpt ett filter och snickra ihop ett rör med vanliga avgasböjar som kostar småpengar. (hade låg hemma). Så jag har monterat mitt filter framför ena framhjulet. Dvs under strålkastaren mitt framför ett hål i fronten.. Filtret kommer därmed utanför motor-rummet (och dess värme) och sitter nästan rakt i vind-draget till en kostnad av ~30cm längre rör än original.


Däremot skulle inte tidigare ägare slängt original luftburk åt helvete skulle jag aldrig gjort om något.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
rcy
28 maj 2014 · 1 705 Inlägg

Driven08 skrev:
Är det verkligen ingen på detta forum som har monterat den produkten?

"Jag har det på BMW'n" tycker jag är ett ganska solklart svar på den frågan, men jag kanske missar något?

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 320i "tysken" (2007)
Driven08
28 maj 2014 · 152 Inlägg

rcy skrev:

Driven08 skrev:
Är det verkligen ingen på detta forum som har monterat den produkten?

"Jag har det på BMW'n" tycker jag är ett ganska solklart svar på den frågan, men jag kanske missar något?

Förlåt. Inget missat, bör dock utryckt mig tydligare. Är det så "få" / dvs man kan räkna på fingrarna som prövat denna?

Med tanke på det tillfällen jag varit på biltema de senaste åren/året. Så har produkten i sig nästintill sålt slut.

Och kan tänka mig att en stor del av köparna är mellan 20-30 och bör hänga på dessa stora forum (garaget/ yatzy )

Därav frågan/tron/förhoppning om att få lite fler reflektioner angående produkten.

Dock bör man ta dess information med en "nypa" salt tongue wink

Men det finns en sak som är rätt. Att man ger sig inte i tron och förhoppningarna om att få höra att produkten ger en positiv effekt.

Spelar egentligen ingen roll hur många som säger och bevisar med 10-20 olika studier hur fel produkten i sig är. Finns det 1 (ETT) enda studiereferat som med all sannolikhet är bekostat av företaget självt som visar en positiv effekt så räcker detta.
Hehe. Lustigt hur stark övertro/viljan/reklam sätter sina spår =]

Senast redigerat av Driven08 (28 maj 2014)

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
rcy
29 maj 2014 · 1 705 Inlägg

Driven08 skrev:
Men det finns en sak som är rätt. Att man ger sig inte i tron och förhoppningarna om att få höra att produkten ger en positiv effekt.

Spelar egentligen ingen roll hur många som säger och bevisar med 10-20 olika studier hur fel produkten i sig är. Finns det 1 (ETT) enda studiereferat som med all sannolikhet är bekostat av företaget självt som visar en positiv effekt så räcker detta.
Hehe. Lustigt hur stark övertro/viljan/reklam sätter sina spår =]

Hmm, jag håller inte alls med. Personligen är jag sådan att jag skiter fullkomligt i vad både reklam och andra säger, jag provar själv och drar egna slutsatser.
Kan vara därifrån min besatthet i att mäta och ha värden på allt kommer, älskar att ha full koll på varenda variabel i min bil så jag vet exakt hur allt presterar. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang