Montering Samt Erfarenheter utav Biltemas luft intagskit ?

Driven08
20 maj 2014 · 152 Inlägg

Hur har ni som köpt detta monterat denna? Samt vad uplevde ni för respons/ effekt?

Hur ofta rengör ni luftfiltret i den?

Vad för filter sitter i? Är det filtret för 99:-?

Är detta luftintagskit en bra lösning för att fungera som CAI?


Ni som har detta monterat på era bilar får mer än gärna lägga upp bilder om ni har lust till det smile!

Gör öppet filter någon skillnad på Automatlådorna gentemot manuella? Med allt vad det innebär .

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
Tobzter
20 maj 2014 · 3 145 Inlägg

öppet filter gör ingen positiv skillnad på en orginal bil.om man inte är ute efter insugsljud

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Driven08
21 maj 2014 · 152 Inlägg

Skall iallfall testa och se om det blir skillnad smile

Är det ingen som testat biltemas luft intagskit ?

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
torpis Forummoderator
21 maj 2014 · 10 572 Inlägg

Glöm inte beställa en ny LMM samtidigt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
rcy
21 maj 2014 · 1 705 Inlägg

Jag har det på BMW'n eftersom det inte fanns någon luftburk på den när jag köpte den.
Ger givetvis ingen som helst effektökning överhuvudtaget och gör ingenting för responsen heller.
En aning ökat insugsljud ger det förstås.


Skulle aldrig någonsin installera det på en bil jag är rädd om, men då BMW'n i fråga enbart används som isbil och jag inte är ett dugg rädd om den så verkade det som en bra lösning. Det var det dock inte. Luftmassemätaren gav upp några hundra mil efter att jag installerat kitet och jag kan säga att en ny luftmassemätare kostade betydligt mer än vad det hade kostat att köpa en ny luftburk komplett med filter och allt.

Driven08
21 maj 2014 · 152 Inlägg

Ny lmm pga att det är biltema filter ? Och dem oljar in dessa för mycket? Eller generellt öppna filter? Oavsett så vet jag hur det står till med dessa pga filteroljan ä
Däremot om deta enbart gäller pga biltemas konstruktions fel på. Varan är jag ovetandes om .

Senast redigerat av Driven08 (21 maj 2014)

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
mb_pucken
21 maj 2014 · 5 087 Inlägg

Rätt monterat kan det nog ge mera effekt än ett öppet luftfilter monterat i motorrummet då man kan placera det med god tillgång på kall luft.
Hurvida det är bättre än original låter jag vara osagt. Beror nog mycket på i vilken bil det monteras. Men räkna på effektförlust så blir du inte besviken smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
rcy
22 maj 2014 · 1 705 Inlägg

Driven08 skrev:
Ny lmm pga att det är biltema filter ? Och dem oljar in dessa för mycket? Eller generellt öppna filter? Oavsett så vet jag hur det står till med dessa pga filteroljan ä
Däremot om deta enbart gäller pga biltemas konstruktions fel på. Varan är jag ovetandes om .

Alla som håller på med bilar vet att öppna filter generellt betyder en betydligt ökad risk för krångel med luftmassemätare och dylikt.
Om det beror på oljan eller den sämre filtreringen eller både och låter jag var och en spekulera i bäst dom vill.

Jag tog en medveten risk eftersom det är en bil jag inte bryr mig om och det var en billig och snabb lösning för att få bilen körbar, och jag förväntade mig ingen som helst effektökning, så jag känner mig inte lurad på något vis.

SupraMk3 MK3
22 maj 2014 · 54 Inlägg

För dem som undrar hur mycket skillnad det gör


https://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q

Driven08
25 maj 2014 · 152 Inlägg

På kartongen står det Bt-tuning.

Enligt google så är det en norsk bil tuning hemsida . Samt att dem har en hemsida. Dem själva påstår att det är Norges äldsta tuning verkstad och har en hög kompetens inom detta.
Dem har varit etablerade sedan 2004.

Detta låter ju rätt bra , känner någon igen dessa? Eller testat något annat från deras sortiment ?

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
myran Foto/Bilnörd
25 maj 2014 · 1 541 Inlägg

Skulle tro du får mera effekt för pengarna på sätta i ett nytt original filter och nya tändstift..

Även varit med om bilar som gått markant bättre av bara en rengöring av luftmassemätare och rengjord vevhusventilation och spjällhus.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
rcy
26 maj 2014 · 1 705 Inlägg

Driven08 skrev:
På kartongen står det Bt-tuning.

Enligt google så är det en norsk bil tuning hemsida . Samt att dem har en hemsida. Dem själva påstår att det är Norges äldsta tuning verkstad och har en hög kompetens inom detta.
Dem har varit etablerade sedan 2004.

Detta låter ju rätt bra , känner någon igen dessa? Eller testat något annat från deras sortiment ?

Det var väl dom som köpte realcar om jag inte missminner mig?

Att dom varit etablerade sen 2004 säger ju ingenting om produkterna.
Biltema själva har ju funnits sen 1963, och det i sig är ju ingen garanti för att det dom säljer är bra.

torpis Forummoderator
26 maj 2014 · 10 572 Inlägg

myran skrev:
Skulle tro du får mera effekt för pengarna på sätta i ett nytt original filter och nya tändstift..

Även varit med om bilar som gått markant bättre av bara en rengöring av luftmassemätare och rengjord vevhusventilation och spjällhus.

Denna erfarenhet går tyvärr inte att lära ut, utan man måste köpa skitgrejor först för att lära sig hehe. Typ dumpventiler och sådant jox.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
SuperGnaget
26 maj 2014 · 565 Inlägg

luftintagskitet funkar perfekt bara man har plats för d, perfekt att mata kalluft direkt på filtret med. Ganska enkelt o fixa själv med gamla grejjer i garaget typ nån basport o en damsugarslang funkar lika bra hehe. O d va ett himla tjat om lmm  jag har haft säkert 30 bilar med öppet filter o haft sönder 1st lmm p.g.a att d va luftintag i huven så filtret blev blött o döda lmm...Trimmar man tycker jag man ska satsa på ett öppet filter med en bra placering o CAI är a och o smile

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
rcy
26 maj 2014 · 1 705 Inlägg

SuperGnaget skrev:
Trimmar man tycker jag man ska satsa på ett öppet filter med en bra placering o CAI är a och o smile

Nu kan jag bara svara för mina personliga erfarenheter, men eftersom jag faktiskt i realtid kan se begärd luftmassa samt aktuell luftmassa så kan jag påvisa att på min Saab 9-3 så är original luftburk och filter fullt tillräckligt för att ge bilen precis all luft den vill ha trots en bra bit över 300 hästar i motorn.
Har dessutom inte lyckats hitta något ställe som ger kallare insugsluft än originalplaceringen.

Driven08
26 maj 2014 · 152 Inlägg

Är det verkligen ingen på detta forum som har monterat den produkten?

Md tanke på hur stort biltema är och hur många som köpt filter tongue

En riktigt pinsam fråga men då jag innan enbart varit med att montera ett opti flow anpassat för enbart den modellen så är detta något nytt.

Hur gjorde ni/ gör man med luftmassemätaren?

Hur långt ifrån sportluftfiltret (öppet) måste man placera luftmassemätaren ? När det handlar om universella filter hur "svårt" / bökigt blir det med luftmassemätare ? Hur viktigt / ska den vara placerad?

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
Driven08
26 maj 2014 · 152 Inlägg

torpis skrev:

myran skrev:
Skulle tro du får mera effekt för pengarna på sätta i ett nytt original filter och nya tändstift..

Även varit med om bilar som gått markant bättre av bara en rengöring av luftmassemätare och rengjord vevhusventilation och spjällhus.

Denna erfarenhet går tyvärr inte att lära ut, utan man måste köpa skitgrejor först för att lära sig hehe. Typ dumpventiler och sådant jox.

Bara en ren fundering smile När man kommer upp i de hk som du gjort. När / Om (kanske är den stora frågan) börjar ett öppet filter göra skillnad positivt i HK ?

Man hör annars att öppet filter ger bättre gasrespons. Vad innebär detta? Är inte det något i positiv effekt utav filtret?


Rcy : så bt tuning är del ägare i realcar?

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
rcy
26 maj 2014 · 1 705 Inlägg

Driven08 skrev:
Bara en ren fundering smile När man kommer upp i de hk som du gjort. När / Om (kanske är den stora frågan) börjar ett öppet filter göra skillnad positivt i HK ?

Aldrig. Ett luftfilter i sig kommer aldrig att öka antalet hästkrafter.
Vid en viss trimningsgrad kommer du att behöva använda ett öppet luftfilter för att få tillräckligt med luft, men filtret *i sig* ger inga extra hästkrafter, det är det annat som gör.

Gränsen varierar givetvis mellan olika bilmodeller, men i dom flesta Saabar så ligger den någonstans mellan 350 och 400 häst innan man behöver börja titta på något annat än originalfilter.
Min 9-3 med B235 motor och en bra bit över 300 häst begär som mest ca 1250mg/c, och den får 1250mg/c trots original luftfilterburk. Visserligen sitter det ett insatsfilter från Maptun där i, men design och utförande är precis som original, bara bättre hållbarhet.

Driven08 skrev:
Man hör annars att öppet filter ger bättre gasrespons. Vad innebär detta? Är inte det något i positiv effekt utav filtret?

Jag skulle kalla det placeboeffekt.
Om ett öppet filter på en originalbil ger någon som helst effekt överhuvudtaget, så är bilen feldesignad från fabrik. Och tro mig, dom som designar motorer och styrsystem åt biltillverkare brukar ha lite bättre koll än dom som handlar luftfilter på Biltema.
Tänk efter själv, tror du verkligen motståndet i ett luftfilter är så pass stort att det skulle hindra en motor från att svara på gasen? Prova att blåsa eller suga genom ett luftfilter, så jävla täta är dom faktiskt inte.

Driven08 skrev:
Rcy : så bt tuning är del ägare i realcar?

Nej, det var fel av mig. Det norska företaget BCB var det som köpte realcar, snarlika namn så jag blandade ihop dom.

Joakim-S Hobby Fotograf
26 maj 2014 · 650 Inlägg

Men ta min bil då, S60R den har ju som ett "öppet" luftfilter fast i en luft burk? Varför har man gjort denna lösning om det inte finns någon fördel till det?

MG e-HS (2021)
spokenratt
26 maj 2014 · 3 860 Inlägg

ProXem skrev:
Men ta min bil då, S60R den har ju som ett "öppet" luftfilter fast i en luft burk? Varför har man gjort denna lösning om det inte finns någon fördel till det?

Alltså inte ett öppet filter... wink

Ett cylindreformat filter i stället för ett panelfilter. Öppet filter, sitter öppet... Vi har cylinderformat filter men fortfarande instängt.
Varför vi har cylinderformat filter, ja..  bra fråga!
Men det sitter också en annan turbo på T5 (eftrer 05) och R (än på de andra s60/v70n), får kanske en annan vinkel på röret ner mot turbon och detta var smidigaste lösningen?

Senast redigerat av spokenratt (27 maj 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang