2,5liters b230 med lh2,4

corsamack
29 maj 2014 · 7 Inlägg

hejsan finns det någon därute som är haj på volvos lh2,4 ? jag har lagt märke till att det finns folk som plockat ut mängder med efekt ur turbo bilarna med lh2,4 kvar och fått för mig att det borde räcka gott till en sugis också.
min tanke är en 230 med 2,5l och 531topp med 48/40 ventiler och rally kam om man monterar större spridare och större luftmassemätare så borde väl det räcka till höga effekter eller ?
systemet borde väl känna av om den går fett eller snålt och ge rätt mängd även om det är 2,5liter och störr ventiler ?
timos motor har ju projekt motorer med lh 2,4 deras kam och deras spjällhus och det har dem ju fått ut 213,5 hästar på motorn med 531 med 46/38 ventiler, orginalslag, chippade boxar och orginalspridare.
borde räcka ?

tack på förhand ! smile

Volvo 940 "jaxen" (1995)
tvedberg
29 maj 2014 · 773 Inlägg

corsamack skrev:
hejsan finns det någon därute som är haj på volvos lh2,4 ? jag har lagt märke till att det finns folk som plockat ut mängder med efekt ur turbo bilarna med lh2,4 kvar och fått för mig att det borde räcka gott till en sugis också.
min tanke är en 230 med 2,5l och 531topp med 48/40 ventiler och rally kam om man monterar större spridare och större luftmassemätare så borde väl det räcka till höga effekter eller ?
systemet borde väl känna av om den går fett eller snålt och ge rätt mängd även om det är 2,5liter och störr ventiler ?
timos motor har ju projekt motorer med lh 2,4 deras kam och deras spjällhus och det har dem ju fått ut 213,5 hästar på motorn med 531 med 46/38 ventiler, orginalslag, chippade boxar och orginalspridare.
borde räcka ?

tack på förhand ! smile

ja det funkar men du måste åka spridarna lika mycket som du ökar lmm storleken om du ökar lmm storleken med 20% så måste du göra det med spridarna också.

corsamack
29 maj 2014 · 7 Inlägg

ja själv klart ! smile tar väl volvos gröna spridare och 960 masse mätare som dem brukar ha på turbosarna wink

Volvo 940 "jaxen" (1995)
endorfinslaven
30 maj 2014 · 671 Inlägg

Hmm intressant !

Jag frågade åt en bekant om hur han skulle vässa sin isbil med LH 2.4
Kom som vanligt en massa dumheter här på forumet ....
Har du möjlighet att få tag i olika styrboxar....
Då jag experimenterade med olika styrboxar jämte chip på min turbobil.
Bästa resultat blev med en originalbox med slutnummer -962 det gav bästa soppa blandningen, kollade av med bredbandslambda.
Så öka till gröna spridare med 3 LMM låter vettigt.
Ett problem kan bli att få till det med soppa 0-3000 rpm då systemet lambdareglerar(kanske inte aktuellt då sugmotorn går på varv.
Jag som hade turbobil kunde köra progressiv bränsletrycksregulator för att överbrygga systemet.
Men den ger nog inget för dig tror jag, kanske en exklusiv variant av BTR kan skjuta på mer trots att du har undertryck i insuget.
Jag funderar på om inte ett piggybacksystem skulle lösa många problem, då det skjuter på soppa snabbare än originalsystemet hinner reagera och kompensera. Vilket gör att du vid fiskörning får lambdareglering och god bränsleekonomi och vid buskörning mappar så som du vill ha det. Piggybacken gör att du inte behöver annan BTR, LMM eller chip utan mappar själv med hjälp av bredbandslambda.

corsamack
31 maj 2014 · 7 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Hmm intressant !

Jag frågade åt en bekant om hur han skulle vässa sin isbil med LH 2.4
Kom som vanligt en massa dumheter här på forumet ....
Har du möjlighet att få tag i olika styrboxar....
Då jag experimenterade med olika styrboxar jämte chip på min turbobil.
Bästa resultat blev med en originalbox med slutnummer -962 det gav bästa soppa blandningen, kollade av med bredbandslambda.
Så öka till gröna spridare med 3 LMM låter vettigt.
Ett problem kan bli att få till det med soppa 0-3000 rpm då systemet lambdareglerar(kanske inte aktuellt då sugmotorn går på varv.
Jag som hade turbobil kunde köra progressiv bränsletrycksregulator för att överbrygga systemet.
Men den ger nog inget för dig tror jag, kanske en exklusiv variant av BTR kan skjuta på mer trots att du har undertryck i insuget.
Jag funderar på om inte ett piggybacksystem skulle lösa många problem, då det skjuter på soppa snabbare än originalsystemet hinner reagera och kompensera. Vilket gör att du vid fiskörning får lambdareglering och god bränsleekonomi och vid buskörning mappar så som du vill ha det. Piggybacken gör att du inte behöver annan BTR, LMM eller chip utan mappar själv med hjälp av bredbandslambda.

det sisst nämnda tror jag inte blir så aktuellt då den kommer gå på full varv nästan hela tiden och är inte ute efter någon bättre bränsle ekonomi vid lungnare körning wink
så lambdan regler soppa blandningen på lägre varval ?
trodde att luftmasse mätaren kompenserade in den soppa som behövdes för den mängd luften som kom in. men det är intressant att få reda på hur systemet funkar wink
tror det funkar med en linjär btr då det inte kommer några toppar när turbon helt plötsligt matar på med mer luft. big_smilebig_smile

Volvo 940 "jaxen" (1995)
L_R
1 juni 2014 · 184 Inlägg

Lambda reglerar med återkoppling i lägre register.

Sedan finns det multiplikativ reglering. Mao hela registerat påverkas.

endorfinslaven
1 juni 2014 · 671 Inlägg

corsamack skrev:

endorfinslaven skrev:
Hmm intressant !

Jag frågade åt en bekant om hur han skulle vässa sin isbil med LH 2.4
Kom som vanligt en massa dumheter här på forumet ....
Har du möjlighet att få tag i olika styrboxar....
Då jag experimenterade med olika styrboxar jämte chip på min turbobil.
Bästa resultat blev med en originalbox med slutnummer -962 det gav bästa soppa blandningen, kollade av med bredbandslambda.
Så öka till gröna spridare med 3 LMM låter vettigt.
Ett problem kan bli att få till det med soppa 0-3000 rpm då systemet lambdareglerar(kanske inte aktuellt då sugmotorn går på varv.
Jag som hade turbobil kunde köra progressiv bränsletrycksregulator för att överbrygga systemet.
Men den ger nog inget för dig tror jag, kanske en exklusiv variant av BTR kan skjuta på mer trots att du har undertryck i insuget.
Jag funderar på om inte ett piggybacksystem skulle lösa många problem, då det skjuter på soppa snabbare än originalsystemet hinner reagera och kompensera. Vilket gör att du vid fiskörning får lambdareglering och god bränsleekonomi och vid buskörning mappar så som du vill ha det. Piggybacken gör att du inte behöver annan BTR, LMM eller chip utan mappar själv med hjälp av bredbandslambda.

det sisst nämnda tror jag inte blir så aktuellt då den kommer gå på full varv nästan hela tiden och är inte ute efter någon bättre bränsle ekonomi vid lungnare körning wink
så lambdan regler soppa blandningen på lägre varval ?
trodde att luftmasse mätaren kompenserade in den soppa som behövdes för den mängd luften som kom in. men det är intressant att få reda på hur systemet funkar wink
tror det funkar med en linjär btr då det inte kommer några toppar när turbon helt plötsligt matar på med mer luft. big_smilebig_smile

Lambdasond, tempmätare och LMM avgör din bränsleblandning.
Mjukvaran använder dessa ingångar för att bestämma tändning o bränsleblandning.
LMM och temp är med hela vägen medans mjukvaran bara bryr sig i lambda vid lägre varv.
Vid mappning av mina egna motorer har jag märkt att mappen är stabilare vid fulllast än vad den är vid låg o dellast. Därför kommer jag installera lambdareglering efter nästa bänkning, underlättar vid besiktning o bränsleekonomin blir bättre.
jag skulle kört piggybacksystem, men vet ej vilket då det är mkt lättare att hantera än all hårdvara...

tvedberg
1 juni 2014 · 773 Inlägg

lh2,4 går väl på givarna under 3k varv och efter 3k varv så går den på mapp i boxarna?

Senast redigerat av tvedberg (1 juni 2014)

endorfinslaven
1 juni 2014 · 671 Inlägg

tvedberg skrev:
lh2,4 går väl på givarna under 3k varv och efter 3k varv så går den på mapp i boxarna?

Jag tror man använder sig av varvtalssignal o LMM för att avgöra soppa för varv o laddtryck.
Annnars så skulle han få samma soppa oavsett varv och laddtryck...

corsamack
1 juni 2014 · 7 Inlägg

men lambdan och alla andra givar måste ju känna av blandingne och kompensera för 2,5 l och stora ventiler?. ingen turbo inblandad då detta är tänkt sugis.
går det att bara köra bränsle delen av lh2,4 och frontmonterad fördelare med inbyggd hallgivare i eller är det bara att leta upp en front monterad fördelare från en senare 240 ? smile

Volvo 940 "jaxen" (1995)
L_R
1 juni 2014 · 184 Inlägg

Det är som sagt multiplikativ lambdareglering som påverkar hela registret
Jag gjorde massa tester på detta för en 10år sedan.

corsamack
1 juni 2014 · 7 Inlägg

L_R skrev:
Det är som sagt multiplikativ lambdareglering som påverkar hela registret
Jag gjorde massa tester på detta för en 10år sedan.

hur menar du jag förstår inte ricktigt ? roll

Volvo 940 "jaxen" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang