3058
Sök

Volvo 945 turbo diesel, Klickade på starten

337 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
Hallå, Idag så har de krånglat ordentligt för mig,

Bilen fungera perfekt tills för ca 30 min sen skulle iväg en sväng men det klickade bara när ja skulle starta, Höll ca på i 10 min sen starta bilen, Testade att stänga av den men samma resultat,

Men hör hur det klickar det betyder väl ändå att relät fungerar ( Solenoiden )??

Mvh

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 juni 2014
Har varit med om att det är dålig kontakt mellan startmotorn och blocket dvs dålig jordning. Värt att testa för den betedde sig precis sådär

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

337 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Har varit med om att det är dålig kontakt mellan startmotorn och blocket dvs dålig jordning. Värt att testa för den betedde sig precis sådär

Asså Då ska jag kolla på jorden imorgon om den är erjad eller ser skadad ut smile,

Kan de vara att batteriet har blivit dåligt kanske?,

Sätta de på underhållsladdning över natten smile

21 761 Inlägg
2 juni 2014
Batteriet ska i så fall vara väldigt dåligt om det bara klickar i startmotorn, jag tror inte på den teorin just nu iaf. Men att sätta det på underhållsladdning över natten är ju inte fel förstås.

Med en multimeter skulle du kunna mäta dels att det kommer spänning i den tunna kabeln på solenoiden och dels att startmotorn verkligen får ordentlig spänning genom att mäta mellan solenoidens grova anslutning och startmotorns chassi, på så sätt märker du om tex jorden är dålig. smile

337 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Batteriet ska i så fall vara väldigt dåligt om det bara klickar i startmotorn, jag tror inte på den teorin just nu iaf. Men att sätta det på underhållsladdning över natten är ju inte fel förstås.

Med en multimeter skulle du kunna mäta dels att det kommer spänning i den tunna kabeln på solenoiden och dels att startmotorn verkligen får ordentlig spänning genom att mäta mellan solenoidens grova anslutning och startmotorns chassi, på så sätt märker du om tex jorden är dålig. smile

Måste verkligen skaffa mig en multimeter smile, Tur att jag har en 745 som jag kan ta mig till jobbet med i alla fall tongue, Om jag upptäcker att Solenoiden är dålig räcker de att bara byta ut den?

Mvh Eric

21 761 Inlägg
2 juni 2014
Jag vet inte om man kan byta ut enbart solenoiden, det brukar vara hela startmotorn i så fall. Men det kan vara värt att öppna solenoiden och försöka putsa rent i kontakterna iaf. smile

2 853 Inlägg
2 juni 2014
Jag sätter nästan vad som helst på att du har dåliga kol i startmotorn, Om du kommer åt den så ta en hammare eller nåt och knacka lite på själva startmotorn så ska du se den hoppar igång.

337 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
uhlin skrev:
Jag sätter nästan vad som helst på att du har dåliga kol i startmotorn, Om du kommer åt den så ta en hammare eller nåt och knacka lite på själva startmotorn så ska du se den hoppar igång.

När jag knackar (hyfsat hårt) på den så värkar det som om den hoppar igång, Behöver inte stå och tugga utan startar jätte fint hmm,

Kolen kommer man åt den utan att ta ner start motorn??

Mvh

337 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag vet inte om man kan byta ut enbart solenoiden, det brukar vara hela startmotorn i så fall. Men det kan vara värt att öppna solenoiden och försöka putsa rent i kontakterna iaf. smile

Hmm ja detta är lite av ett mysterium, Funderar på att investera i en ny ( 4000 kr ) men d¨vet jag ju att allt är i top skick smile, Har ju ändå rullar 37.000 mil
Senast redigerat av Eric91 (2 juni 2014)

2 853 Inlägg
3 juni 2014
Eric91 skrev:
uhlin skrev:

När jag knackar (hyfsat hårt) på den så värkar det som om den hoppar igång, Behöver inte stå och tugga utan startar jätte fint hmm,

Kolen kommer man åt den utan att ta ner start motorn??

Mvh

Ja du får ta bort startmotorn och skruva isär den, investera i nya kol och montera dem, är du någorlunda
händig så bör du fixa det, kan va lite trixigt bara att få ihop den.

Annars finns det ju begagnade på skroten, men frågan är ju hur länge de går innan samma sak händer igen

P.s. Tar du isär startmotorn så märk den innan du tar isär den så du får ihop den på samma vis.
Gör ett märke på vardera "gavlar" och sen strax inom dessa mitt emot varandra
Senast redigerat av uhlin (3 juni 2014)

Sök