4830
Sök

Tillverka bussningar av hockeypuckar?

1 861 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Tjenare! Är då fattig student och allt det som redan är sagt 1000 gånger och då lär man ju vara lite snål!

Men efter att ha sökt runt lite och inte hittat något direkt intressant så tänkte jag fråga själv!

Så är det någon som testat och göra "seriösa" bussningar av hockeypuckar? Om man behöver bredare har ni något tips på lim som hade orkat påfrestningen så man kan limma ihop fler?

Tänkte svarva ut dom av egna mått och göra dom delningsbara åt sidorna med en stålhylsa i centrum som bulten går genom!

Forummoderator
26 581 Inlägg
6 juni 2014
Inte för att vara den men..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261891

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=249268

Tyckte dom två trådarna innehöll svar på dom flesta av dina frågor.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 861 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Sista tråden dök inte upp när jag sökte... Men den första kanske du lägger märke till att jag kommenterat en fråga på men inte fått något svar på?

Och den sista handlar ju om bussningar till länkage inte till tex bärarmar osv!

Tack för tipsen om trådar iaf...

Forummoderator
26 581 Inlägg
6 juni 2014
Ingen orsak.
Men tänker man ett steg längre så inser i alla fall jag att bussningar, oavsett dess slag, torde vara gjorda av något annat än hockeypuckar.
Har man inte råd så har man inte råd.
Att göra bussningar av hockeypuckar..inget illa menat..är oerhört dumsnålt.

Edit: Dessutom, nu vet jag inte till vilken bil det handlar om, men att göra bussningar "seriös" av hockeypuckar torde kosta mer än vad det smakar. Köp riktiga i stället. Bara ett vänskapligt tips.
Senast redigerat av Mack (6 juni 2014)

1 861 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Mack skrev:
Ingen orsak.
Men tänker man ett steg längre så inser i alla fall jag att bussningar, oavsett dess slag, torde vara gjorda av något annat än hockeypuckar.

Förstår och hade det vart så att det nu funkar skit så får man väl bara köpa powerflex till hela bilen för 5-6k istället för 5-600 i hockeypuckar... Värt att prova liksom

Forummoderator
26 581 Inlägg
6 juni 2014
Dr_struts skrev:
Mack skrev:
Ingen orsak.

Förstår och hade det vart så att det nu funkar skit så får man väl bara köpa powerflex till hela bilen för 5-6k istället för 5-600 i hockeypuckar... Värt att prova liksom

Jag tänker inte börja diskutera människors olika budgetar, mer än att dom ofta skiljer från person till person, men jag har svårt att se att ett fordon helt plötsligt behöver byte av ALLA bussningar i hela chassit.
Byt dom pö om pö, enligt hur plånboken godtycker?

1 861 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Vill väl helt enkelt slippa såsigheten som gamla bussningar medför på en redan svampig bil...

Sen så har ju i alla fall bussningar i bakvagnen en tendens att fort gå slut när man kör lite aktivare med bakhjulsdrift!

Forummoderator
26 581 Inlägg
6 juni 2014
Dr_struts skrev:
Vill väl helt enkelt slippa såsigheten som gamla bussningar medför på en redan svampig bil...

Sen så har ju i alla fall bussningar i bakvagnen en tendens att fort gå slut när man kör lite aktivare med bakhjulsdrift!

Visst. Kör på med hockeypuckar..jag har dock väldigt svårt att se det som en hållbar lösning - snarare dyrare i längden - men jag tänker inte argumentera emot någon som redan bestämt sig.
Hoppas det funkar bra för dig.

1 861 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Har inte bestämt mig ville ha erfarenheter och tankar kring det! Du gav din åsikt och den uppskattas! smile

Forummoderator
26 581 Inlägg
6 juni 2014
Dr_struts skrev:
Har inte bestämt mig ville ha erfarenheter och tankar kring det! Du gav din åsikt och den uppskattas! smile

Jag är samtidigt ingen expert på ämnet. Har aldrig personligen använt mig av hockeypuckar, men jag läser mycket i trådar och snappar upp ett och annat här och där av bekantas erfarenheter.
Och som sagt, personligen skulle jag aldrig använda mig av en sådan lösning, ej ens om det var i verklig nöd.

Jag har tre bilar och har ett tidningsbuds lön. Att kombinera det med ett dåligt tålamod gör det inte mycket lättare att få det hela att gå ihop när det behövs reservdelar, men ibland är man helt enkelt bara tvungen att vänta och spara.
Ty är det nåt man lär sig med åren så är det att man tyvärr gör mycket i brådrasket, vilket senare visar sig bli dyrare än om man hade gjort det riktigt från första början.

Men som sagt. Det är bara mina högst personliga åsikter.

1 861 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Mack skrev:
Dr_struts skrev:

Jag är samtidigt ingen expert på ämnet. Har aldrig personligen använt mig av hockeypuckar, men jag läser mycket i trådar och snappar upp ett och annat här och där av bekantas erfarenheter.
Och som sagt, personligen skulle jag aldrig använda mig av en sådan lösning, ej ens om det var i verklig nöd.

Jag har tre bilar och har ett tidningsbuds lön. Att kombinera det med ett dåligt tålamod gör det inte mycket lättare att få det hela att gå ihop när det behövs reservdelar, men ibland är man helt enkelt bara tvungen att vänta och spara.
Ty är det nåt man lär sig med åren så är det att man tyvärr gör mycket i brådrasket, vilket senare visar sig bli dyrare än om man hade gjort det riktigt från första början.

Och jag är student som kör söndagar åt UNT så vi är i samma yrke~

Men det är som sagt inte många kronor det handlar om för att prova... Kanske funkar bra kanske inte.

Forummoderator
26 581 Inlägg
6 juni 2014
Dr_struts skrev:
Mack skrev:
Dr_struts skrev:

Och jag är student som kör söndagar åt UNT så vi är i samma yrke~

Men det är som sagt inte många kronor det handlar om för att prova... Kanske funkar bra kanske inte.

Ja, prova du.

6 711 Inlägg
6 juni 2014
Hockeypucken är bara "mjuk" på utsidan så gör du förändringar kommer du in på den härdade biten.

Det blir lite som att köra på powerflex "hårdaste" gummi vilket kommer resultera antingen i att den nöts sönder fortare än vanliga bussningar (Då de inte är gjorda för att klara fordonets vikt) eller att det blir så hårt att ljud och stötar speglas kraftigare i chassit.

Så är dina bussningar redan slut kommer dina dåliga bussningar bli helt slut.

De/Dem

1 861 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Malheus skrev:
Hockeypucken är bara "mjuk" på utsidan så gör du förändringar kommer du in på den härdade biten.

Det blir lite som att köra på powerflex "hårdaste" gummi vilket kommer resultera antingen i att den nöts sönder fortare än vanliga bussningar (Då de inte är gjorda för att klara fordonets vikt) eller att det blir så hårt att ljud och stötar speglas kraftigare i chassit.

Så är dina bussningar redan slut kommer dina dåliga bussningar bli helt slut.

Tanken är ju att byta ut alla, men du tror att det kommer att hålla trevligt så det inte blir torrsprickor osv?

Sök