4128
Sök

E36 318is går SKIT!

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
7 juni 2014
Trådstartare
Shenare!

Jo, jag har en 318is som spökar. det började att jag körde som vanligt ca 40 mil. sen parkerade jag och köpte en dricka. inga konstigheter. sen kom jag ut och bilen var stendöd typ..

felsökte och efter lite knackande på pumpen så hoppade den igång! jag bytte pump efter ett tag till en ny.

sen märkte jag att den började gå dåligt. den ville liksom inte riktigt vara lika rapp som den brukade vara. sen fortsatte det med att om man tryckte plattan i mattan så typ motorbromsade den men hoppade typ till och drog på som vanligt..

sen har det bara blivit värre och värre. nu är den knappt körbar och vill inte ha gas alls typ.. har man liiite gas så kan man komma upp i fart men är ingen idé att gasa på direkt..

så.. några tankar? pumpen är som sagt bytt. kan det vara någon annan pump som typ ställt in sig på att pumpa in bensin? drar jag ut kontakten ur lmm så går den ännu sämre.

sitter ingen lambda på just nu men spelar nog inte så stor roll.

imorgon blir det väl att göra komp-prov och byta stift typ och kolla vad som händer.

Stil>Funktion

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 juni 2014
När du parkerade, vad köpte du för dricka då?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

501 Inlägg
7 juni 2014
Trådstartare
Redbull sockerfri. den största burken.

Köptes på pubben Tre älgar.

Nu har vi fått det ur världen. nu kan vi återgå till frågorna..
Senast redigerat av P-K (7 juni 2014)

Stil>Funktion

4 474 Inlägg
7 juni 2014
Ok. Det förklarar saken. Den sockerfria (som innehåller aspartam gissningsvis) har förmodligen satt igen ditt bränslefilter. Om du inte vet när bränslefiltret byttes senast så byt nu. Lambdan bör du koppla in! I övrigt tror jag på ett bagatell-artat fel, ett tips är att läsa eventuella felkoder...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

501 Inlägg
7 juni 2014
Trådstartare
har aldrig bytt bränslefilter sen jag köpte den för en bra stund sedan (Y)

men ska byta vevaxelgivare imorgon och testa det. sen komptest. jag har tappat avgas efter grenröret nu idag så sätter jag i lambdan nu så kommer den ju känna av för mycket luft och gå mycket sämre..

Har inte fittat några felkoder konstigt nog..

Stil>Funktion

4 474 Inlägg
8 juni 2014
Kass vevgivare brukar kunna få bilen att "tjuvstanna" och "rycka" nån enstaka gång...Endast enstaka "ryck" ibland kan var kamgivare...Får ECU ingen lambda signal så lär den gå i nån form av "felsäkert läge", gissar jag. Jag tror inte du behöver oroa dig för "kompen". Du lär ha nåt givar fel. Men för att kunna felsöka korrekt så borde steg ett vara att monterade det "tappade avgaset"...Misstänker att din bil är rätt låg, du får hoppas att inget annat gick sönder när du "tappade" avgaset, tänker tex på spricka i grenröret eller nåt sånt "roligt"...

501 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
haha nej det var ett förbannat stort gupp som dem fantastiska avfaltsläggarna här i sverige har lyckats med på en 90-väg. det är nog bara ett fäste som inte ville sitta kvar.

LMM är det inget fel på heller för den är bytt. jag har kört med lambda borta innan i bilen utan problem så det har inte spelat så stor roll som nu.

är grenrör trasigt och jag ej får årdning på detta så blir det nog att slänga i en annan rolig motor i den bara wink

Stil>Funktion

1 125 Inlägg
8 juni 2014
Skulle nog tippa på bränslefilter

324 Inlägg
8 juni 2014
Jag skulle också tippa på bränslefilter, alt. lambda.

Evildan
8 juni 2014
Tre älgar, där serverades jag för några år sedan den absolut torraste kycklingfilé jag någonsin satt en gaffel i, den måste ha tillbringat många minuter i mikrovågsugnen.

För att återgå till det sekundära ämnet och självklara problemet, en äldre krånglande dåligt underhållen BMW. wink

Jag skulle också rekommendera att byta bränslefilter, hur mycket skräp som lossnat från den slitna och utbytta pumpen vet vi inte.
Det du beskriver är likt vad jag upplevt på andra bilar när filtret varit igensatt.
Är heller inte ovanligt att en motor med enbart grenrör på går som en påse nötter.

501 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
haha ja jo jag satt och funderade på filter för någon vecka sen faktiskt men tänkte väl att det inte skulle göra SÅ stor skillnad tongue

men det kostar ju inte många kronor att byta det heller så värt ett försök! (Y)

Stil>Funktion

Sök