Peugeot 206 -03 batteri laddar plötsligt ur..

BigBosse
8 juni 2014 · 2 Inlägg

Hallå!
Jag har en Peugeot 206 -03 som jag haft några månader. Allt har fungerat bra fram tills nu.

För två dagar sedan körde jag 40 mil till landet och lämnade bilen parkerad morgonen efter startade inte motorn för att batteriet hade laddat ur. Jag trodde först att det var för att vi packat ur massa grejer ur bilen och dörrar och bagagelucka varit öppen länge...

Efter det knuffade vi igång bilen och sedan laddade vi bilbatteriet, någon timme efter att jag stängt av laddaren gick det fortfarande att starta bilen.
Men imorse var det samma visa igen, vi laddade batteriet och körde iväg - 40 mil sedan släppte vi av faster och då lyckades jag få två kärringstopp på raken och sen vägrade bilen att starta.. Igen!
Så batteriet dör alltså asfort och det är inte lika gammalt som bilen så där tror jag inte att felet ligger.

Efter lite Googlande har jag kommit fram till att jag ska leta efter boven i dramat genom att använda multimetern mellan pluskabeln och batteriets pluspol, samtidigt som jag drar ut säkringar och kollar multimetern.

Mina frågor är som följer:
Hur gick det till att batteriet helt plötsligt laddar ur när det innan den långa resan var helt utan problem när jag kört med den så mycket innan? (använde ACn för första gången i år..)
Om jag hittar problemet genom att dra ut säkringar, vad gör jag då? Felsöker kabeln eller?

Återkommer imorgonkväll då jag felsökt, tack på förhand!

BigBosse
10 juni 2014 · 2 Inlägg

Ingen som har några ideer? smile

pellenikkala
10 juni 2014 · 51 Inlägg

Hej detta ser ut som att generatorn inte laddar kolla upp att den ger rätt spänning.

Mvh Per

Sebban2
10 juni 2014 · 134 Inlägg

Som ovanstående skrev, mät med multimeter på batteriets plus och minuspol. Först med bilen helt avstängd och sedan med bilen på tomgång.
Med avstängd bil bör du ha ca 12-13volt.
Med bilen på tomgång bör du ha ca 13.5+ volt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang