6772
Sök

Hög/låg passfilter på Stereo

13 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Tjena!

Tänkte köpa en alpine stereo. Försäljaren rekomenderade en med inbyggt hög/lågpassfilter som kunde ställas in på 80/100/120 Hz. Han sa att man kan då ställa in för att få bort störande ljud då då man spelar.

För själv tänkte jag ha 4" högtalare fram (audi coupe, får inte plats större).

Undrar nu om någon vet exakt hur detta fungerar?

-- * Nya utmaningar finns vid varje rödljus * --

13 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Kanske borde förtydliga vad jag menar.

Han sa att när man drar på stereon på högre volym kommer det  oljud (Högtalren kan inte spela de frekvenserna bra och producerar oljud istället). Så de skulle man ställa in den på 100 Hz resp. 120 för att få bort oljudet.

Men kan verkligen 20 Hz göra så stor skillnad för att få bort dessa oljud?

Speed FMK
849 Inlägg
15 maj 2007
2fast4yaa skrev:
Kanske borde förtydliga vad jag menar.

Han sa att när man drar på stereon på högre volym kommer det  oljud (Högtalren kan inte spela de frekvenserna bra och producerar oljud istället). Så de skulle man ställa in den på 100 Hz resp. 120 för att få bort oljudet.

Men kan verkligen 20 Hz göra så stor skillnad för att få bort dessa oljud?

Hög och lågpass är till för att sortera bort de ljuden som högtalaren inte klarar av att spela. En diskant till exempel klarar inte av att spela frekvenser lägre än till exempel 7000hz. då sätter man ett högpass filter som gränsar vid 7000hz så behöver den inte spela något annat än det den klarar av. en bas å andra sidan klarar inte av frekvenser över 150hz utan kan ta stor skada då. en bas behöver inte nödvändigt  vis ens spela över 80hz så därför kan man sätta ett lågpass filter som gränsar 80, 100, 120 eller liknande så tar inte basen skada av att spela diskant. Filter är till för att du ska slippa få diskantljud från basen och skorrande bas från diskanter eller mellanregister.

Hoppas det klarade upp det lite. fråga gärna om ja va otydlig.

//Mvh Ludde

13 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Hej!

Era inlägg förklarade mycket, nu förstår jag mycket bättre!

TACK!

Sök