Varför är Saab 9-5 Aero så billiga?

trippelturbo Trucker
16 april 2010 · 2 710 Inlägg

Funderat på en 9-5 Aero efter 9-3an. Långsiktig tänkande alltså.. Kollat runt lite o märkt att 9-5 Aero årsm runt -00 är ganska billiga medans 9-3an är dyrare. Varför e de så? Mer fel på 9-5an? dyrare att äga?

Mvh

Fart missbrukare
Volvo_Mannen Volvoskadad
17 april 2010 · 6 017 Inlägg

Är det inte vanligt med motorproblem på dom?

Jonas
trippelturbo Trucker
17 april 2010 · 2 710 Inlägg

Problem som vad?

Fart missbrukare
azid Det som inte dödar gör ont
17 april 2010 · 2 668 Inlägg

finns några som är snik aeros. är bara motor i dom sen är dom som vilken launch som helst. dom brukar vara billigare

2slow
Volvo_Mannen Volvoskadad
17 april 2010 · 6 017 Inlägg

http://sv.wikipedia.org/wiki/SAAB_9-5 Scrolla ner till rubriken "Motorproblem"

Jonas
Brallan84
17 april 2010 · 33 Inlägg

Ursäkta, snikmodell?

Det är vevhusventilationen som har krånglat på dessa bilar. Med deras longlife-oljor och detta problem har det blivit oil-sludge som skapat hysteri över att motorn är av usel karaktär. Dock skall förtydligas att man har hittat en lösning till 99%, en uppgradering till VV och är bilen väl servad, och att du själv servar med oljebyte var 800mil så är denna bil som vilken som helst. Sen tror ju folk, bara för att SAAB är nära o konka, att en SAAB från -00 är en klippt värdelös bil som man absolut inte får något för senare. Nae det är ju faktiskt så att du går o köper en 10 år gammal bil, det finns inget som kallas 3e-handsvärde....... Denna bil kan du äga i 15-20 år till innan du den till skroten

Senast redigerat av Brallan84 (17 april 2010)

Toyota Supra "Svarten" (1995)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 april 2010 · 6 170 Inlägg

Felet är som sagt att T7-motorn har haft problem med oilsludge och även om samma motor sitter i 9-3:an så är det 9-5:an som har råkat ut för det mest, varför vet jag inte men det kanske kan ha med bilarnas storlek att göra. 9-5 är ju större och kräver därmed mer av motorn.

Sen är ju alla livrädda för att köpa en SAAB bara för att dom tror att alla reservdelar tar slut dan efter konkursen.

Slutsatsen är att det antagligen inte finns någon mer prisvärd bil att köpa just nu än SAAB just pga att alla säljer bort dom för struntsummor i ren panik. På det här viset tycker jag faktiskt att ett "bra" andrahandsvärde är en dålig grej eftersom man ju alltid vill få ut så mycket som möjligt av pengarna när man handlar bil men man kan ju bara äta kakan en gång, inte både lågt inköpspris och högt pris när man säljer...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
kwansa Hmm, vet inte?
17 april 2010 · 1 775 Inlägg

billig? för en 10år gammal bil så får man definera billigt tongue

Orsaken är troligtvis att det finns många och att modellen är 12år gammal.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
trippelturbo Trucker
17 april 2010 · 2 710 Inlägg

Aero_Boy skrev:
jag råkade ut för oilsludge, kalast gick på ca 35,000kr PLUS MINUS tongue

35k? Bytte du då motor eller?

Jag råkade ut för de, lämnade in den på en verkstad, fick bytt gasspjällen och allt blev som de var;) Haft bilen nu i ett år, aldrig varit så nöjd me en annan bil! Körglädje, snål, pigg. Allt i ett! Älskar bilen verkligen. Just därför har jag sneglat på en 9-5 Aero efter denna.. Som sagt, långsiktig tänkande smile

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
17 april 2010 · 2 710 Inlägg

azid skrev:
finns några som är snik aeros. är bara motor i dom sen är dom som vilken launch som helst. dom brukar vara billigare

Snikmodell? Finns inga snikaeros.. men jag misstänker att du snackar om TS. Det är den jag har, alltså BARA Aeromotorn, allt annan utr som vilken saab som helst smile Ingen snik där inte wink

Fart missbrukare
Glader9991
17 april 2010 · 956 Inlägg

BMWgrabben skrev:

azid skrev:
finns några som är snik aeros. är bara motor i dom sen är dom som vilken launch som helst. dom brukar vara billigare

Snikmodell? Finns inga snikaeros.. men jag misstänker att du snackar om TS. Det är den jag har, alltså BARA Aeromotorn, allt annan utr som vilken saab som helst smile Ingen snik där inte wink

Nja.

De fanns en bil som gick under namnet "Sport Edition", Utrustad exakt som en Aero kunde vara. Och det som skiljde bilarna åt var motorerna,fälgarna. Annars var den utrustad med Aero paket, Sport chassi, sportratt och vad nu Aero paketet innehöll.

Fälgarna då. Aero fälg:

http://img59.imageshack.us/img59/2394/aeroflg.jpg

Sport Edition fälg:

http://img413.imageshack.us/img413/963/sportedflg.jpg

(Lånade bilder från blocket)


Motorerna i dessa bilar var 2,0T 150 hk eller 2,3T 170hk.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 april 2010 · 3 404 Inlägg

Glader9991 skrev:

BMWgrabben skrev:

azid skrev:
finns några som är snik aeros. är bara motor i dom sen är dom som vilken launch som helst. dom brukar vara billigare

Snikmodell? Finns inga snikaeros.. men jag misstänker att du snackar om TS. Det är den jag har, alltså BARA Aeromotorn, allt annan utr som vilken saab som helst smile Ingen snik där inte wink

Nja.

De fanns en bil som gick under namnet "Sport Edition", Utrustad exakt som en Aero kunde vara. Och det som skiljde bilarna åt var motorerna,fälgarna. Annars var den utrustad med Aero paket, Sport chassi, sportratt och vad nu Aero paketet innehöll.

Fälgarna då. Aero fälg:

http://img59.imageshack.us/img59/2394/aeroflg.jpg

Sport Edition fälg:

http://img413.imageshack.us/img413/963/sportedflg.jpg

(Lånade bilder från blocket)


Motorerna i dessa bilar var 2,0T 150 hk eller 2,3T 170hk.

Dom tidigare Aero har inte samma goa Sportstolar som dom lite senare hmm

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Glader9991
18 april 2010 · 956 Inlägg

TenZer skrev:

Glader9991 skrev:

BMWgrabben skrev:

Snikmodell? Finns inga snikaeros.. men jag misstänker att du snackar om TS. Det är den jag har, alltså BARA Aeromotorn, allt annan utr som vilken saab som helst smile Ingen snik där inte wink

Nja.

De fanns en bil som gick under namnet "Sport Edition", Utrustad exakt som en Aero kunde vara. Och det som skiljde bilarna åt var motorerna,fälgarna. Annars var den utrustad med Aero paket, Sport chassi, sportratt och vad nu Aero paketet innehöll.

Fälgarna då. Aero fälg:

http://img59.imageshack.us/img59/2394/aeroflg.jpg

Sport Edition fälg:

http://img413.imageshack.us/img413/963/sportedflg.jpg

(Lånade bilder från blocket)


Motorerna i dessa bilar var 2,0T 150 hk eller 2,3T 170hk.

Dom tidigare Aero har inte samma goa Sportstolar som dom lite senare hmm

Nej, de kom 02. Men nu snackar vi 9-5 generation 1 om man kan säga så. Första generationen utan facelift, 98-01.

Bjork OEM <3
18 april 2010 · 6 957 Inlägg

BMWgrabben skrev:

azid skrev:
finns några som är snik aeros. är bara motor i dom sen är dom som vilken launch som helst. dom brukar vara billigare

Snikmodell? Finns inga snikaeros.. men jag misstänker att du snackar om TS. Det är den jag har, alltså BARA Aeromotorn, allt annan utr som vilken saab som helst smile Ingen snik där inte wink

Jovisst finns det snikAeros, för hur vidare lyxigt är det med plysch? tongue

OEM <3
Ekis!
18 april 2010 · 1 210 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Är det inte vanligt med motorproblem på dom?

Är? om du inte vet så lägg ner tycker ja... smile

oil slugde problem.. 
iofs inget problem om bilen är servad enligt bok och tätare olje byten + uppgraderad vevhusvent..

klimpan
18 april 2010 · 2 600 Inlägg

och är bilen väl servad och inte har uppgraderat vevhusventen så kostar det inte många kronor att göra det. var det första jag gjorde när jag köpte min men jag lämnade iväg den  på grund av min okunskap men är man händig så kan man ju göra det sj. problem kan man få på alla bilar spelar roll vilken det är även en 2 miljons bil kan skära ihop tongue så 9-5 an är en pris värd bil man ska vara glad att få en sådan fin bil så pass billigt.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Ekis!
18 april 2010 · 1 210 Inlägg

klimpan skrev:
och är bilen väl servad och inte har uppgraderat vevhusventen så kostar det inte många kronor att göra det. var det första jag gjorde när jag köpte min men jag lämnade iväg den  på grund av min okunskap men är man händig så kan man ju göra det sj. problem kan man få på alla bilar spelar roll vilken det är även en 2 miljons bil kan skära ihop tongue så 9-5 an är en pris värd bil man ska vara glad att få en sådan fin bil så pass billigt.

Helt rätt.. saab 9-5 är en prisvärd bil..

Warns-Motor VD Wärns Motor
10 juni 2014 · 50 Inlägg

köpte en i fredags för 10,000,- aero 01 med helskinn och allt som en aero skall ha

Volkswagen Beetle "Sound By Wärns Motor Beetle" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang