5119
Sök

Justera dimljus

1 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
Hej! jag fick nedslag på besiktningen idag för att höger dimljus fram var för högt ställt. Jag har en Nissan X-trail från 04.
Det jag undrar är generellt hur man riktar ljuset; är det genom att rikta hela lyktan upp/ned eller är det själva glödlampan som har sig en skruv?
Jag har tagit bort plastkåpan i hjulhuset, däremot sitter spolarvätsketanken i vägen för att man skall komma åt rakt bakifrån så det enda utrymme man har är precis under dimljusbehållaren, där den borttagna kåpan lämnar ett hål stort för en hand ungefär.
Det är svårt att se in ordentligt, men jag har hittat en skruv som är lång och sticker ut från lyktan där huvudet är i plast med stjärn-spår i änden samt att huvudet är avpassat för en 8-nyckel. Den skruven har jag dragit på både fram och tillbaka utan att det tycks ha hänt ett jota.

Därefter tittade jag på undersidan av lyktan och kom fram till att skruven som håller fast lyktan fästs i en "skåra" dvs, du kan skruva åt skruven antingen längst fram i skåran eller längst bak (eller på någonstans där emellan), det verkar ju logiskt att det skulle vara så man riktade hela lyktan och därigenom dimljuset i sig. Det enda som får mig att tveka var att det tog emot så oerhört när jag försökte föra skruven bakåt i skåran, det var som om lyktan tog emot. Till slut fick tjejen stå vid framsidan av bilen och "pressa" ned lyktan med en mejsel samtidigt som jag försökte skruva fast skruven så långt bak som möjligt.

Är det dags för verkstaden eller borde jag pröva mer?
Mvh!

Sök