10120
Sök

Byte av topplockspackning på en Renault Megane, Svårt??

2 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Hej!
Det är så att jag har blivit erbjuden att få köpa en Renault Megane billigt av en släkting. Det finns ett problem dock topplockspackningen har gått, Så nu är min fråga är den svår att byta? Krävs några specialverktyg?

Motorn är en 16V med motorkod K4J-750 (Enligt skruvat.se)

Min tanke är att fixa problemet och lära mig skruva på en bil som jag inte är van att skruva med.

Ps. Hoppas att tråden inte ligger fel, Är ny här så har tråden hamnat fel så flytta den

164 Inlägg
9 juni 2014
Specialverktyg som behövs:

Inställningsverktyg för kamaxel - Renault nr Mot.1496/1750
Låsverktyg för kamaxelhjul - Renault nr Mot.1490-01
Inställningstapp för vevaxel - Renault nr Mot.1489
Verktyg för utloppskamaxelns tätningsplugg - Renault nr Mot.1488
Nyckel för styrrulle - Renault nr Mot.1368
Verktyg för inloppskamaxelns tätningsplugg - Renault nr Mot.1487

Tid för bytet enligt tidverk: 3.6 timmar (så räkna med betydligt mer om du är ovan)

2 Inlägg
10 juni 2014
Trådstartare
Okej, Verktygen som du listar är detta dyra verktyg i inköp eller kan man köpa dom lite billigare någon annanstans? Ex. Biltema eller någon annan specialsajt.

164 Inlägg
12 juni 2014
dansande_evert skrev:
Okej, Verktygen som du listar är detta dyra verktyg i inköp eller kan man köpa dom lite billigare någon annanstans? Ex. Biltema eller någon annan specialsajt.

Alla kamremsverktyg är ofta ganska dyra (enligt min definition av dyrt). Billigast är väl på Biltema, de verkar inte ha specifikt till Renault, de har lite universalgrejer. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … ing/Motor/. Jag köpte kamkedjeverktyg till min BMW med M52-motor på Biltema, det funkade bra bortsett från att jag fick modifiera kamlåsningsverktyget med en vinkelslip lite innan det passade. Tror det kostade 1500:- den satsen.

Sök