Hej!
Nyregad på forumet, men har creepat här ett par år. Nu behöver jag forumets eminenta medlemmars råd. Köpte för 3-4 månader sedan en Saab 9-5 biopower av årsmodell -10 bl.a. för att få en lite rolig familjebil. Jag valde en nyare bil för att få så lite problem som möjligt. Då vi har husvagn ville jag även att bilen skulle vara lämplig dragbil. Vi kör inga jättesträckor per år (max 1000mil) och därav en lite törstigare bil. Den har tyvärr inte hittils levt upp till mina förväntningar och det har varit en hel del småfel, främst elektroniska men även lite annat smått och gott. Snart ska den in på byta av AC då den inte fungerar längre. Turligt nog så har jag en garanti från bilhandlaren som täcker det mesta. Hittils har det inte varit några problem med att få allt ordnat på garanti. Garantin gäller i 1 år eller 1500 mil. Jag gillar bilen och den är rolig att köra, men jag börjar undra om den inte är lite av ett måndagsexemplar. Så när garantin går ut funderar jag på att sälja den och skaffa mig något annat.
Jag fick då en idé, här kommer det jag skulle vilja höra vad andra tycker om. Jag fundera nämligen på att köpa två bilar, en mindre nyare (07-10) kanske något i golfklassen som man kan använda till vardags. Min tanke med detta är att få ned kostnaden, vi kör inte så långt per år, samt att få en låg förbrukning. Sen köpa en älder större bil, något i stil med en volvo 945 eller liknande som man kan få för en 10-15k som ska stå avställd och endast användas när det är dags att dra husvagnen runt sommarsverige.
Så det jag skulle vilja ha feedback på är, är detta ett vettigt alternativ, eller tänker jag fel. I så fall, hur gör ni? När det gäller vardagsbilen är jag sugen på en Mazda 3 eller Honda Civic, någon som har ett annat förslag? Vad är ett bra alternativ till en volvo 945?
Glömde säga att jag har barn så tvåsitsig sportbil är för tillfället inte att tänka på