Mercedes 320e -1994 problem med tomgång och automatlådan

grillchips
19 mars 2014 · 462 Inlägg

Hej!
Min kära w124  går absolut inte som den borde. problem nummer 1 är att den går ojämnt på tomgång. Väldigt lågt och till slut så dör den. Den ligger helt okej på tomgång en liten stund. Om jag försöker hålla jämn tomgång med gaspedalen så funkar det en stund sen börjar den gå ojämt ändå. Detta problem gör även att jag kan få kärringstopp vid rödljusen och det är som sagt automatlåda på den.
Problem nummer 2 är att växellådan växlar sent (3500rpm tror jag) samt att den varvar till lite extra när den växlar upp.
Om dessa problem hör ihop eller inte vet jag inte riktigt.
Har bytt ovp relä samt luftmassemätaren utan några framsteg.

Mercedes 320e "strögarN" (1995)
Duckster
4 juni 2014 · 27 Inlägg

Hej, om du inte hittar felet så har jag lite förslag.
Hade samma tendens på min son oxå är automat. Det va en spricka i en vakumslang till tomgångsventilen enligt en mekonomen verkstad som fixa det på min.

grillchips
5 juni 2014 · 462 Inlägg

ankan49 skrev:
Hej, om du inte hittar felet så har jag lite förslag.
Hade samma tendens på min son oxå är automat. Det va en spricka i en vakumslang till tomgångsventilen enligt en mekonomen verkstad som fixa det på min.

Okej! smile Har letat efter sprickor och sånt, Men inte hittat något. Men det låter rimligt! Växlade din automatlåda också jätteilla innan felet blev åtgärdat?
Mvh

Mercedes 320e "strögarN" (1995)
Duckster
15 juni 2014 · 27 Inlägg

grillchips skrev:

ankan49 skrev:
Hej, om du inte hittar felet så har jag lite förslag.
Hade samma tendens på min son oxå är automat. Det va en spricka i en vakumslang till tomgångsventilen enligt en mekonomen verkstad som fixa det på min.

Okej! smile Har letat efter sprickor och sånt, Men inte hittat något. Men det låter rimligt! Växlade din automatlåda också jätteilla innan felet blev åtgärdat?
Mvh

Den växlade bara hårt vid gaspådrag.
Annars gick den mjukt förutom motorn.
Det kanske behövs någon programuppdatering på motor och växelådan

grillchips
16 juni 2014 · 462 Inlägg

ankan49 skrev:

grillchips skrev:

ankan49 skrev:
Hej, om du inte hittar felet så har jag lite förslag.
Hade samma tendens på min son oxå är automat. Det va en spricka i en vakumslang till tomgångsventilen enligt en mekonomen verkstad som fixa det på min.

Okej! smile Har letat efter sprickor och sånt, Men inte hittat något. Men det låter rimligt! Växlade din automatlåda också jätteilla innan felet blev åtgärdat?
Mvh

Den växlade bara hårt vid gaspådrag.
Annars gick den mjukt förutom motorn.
Det kanske behövs någon programuppdatering på motor och växelådan

Hmm kan va så! För min slirar så in i norden när jag växlar och från 2an till 3an kan det ta flera sekunder för lådan att växla.

Mercedes 320e "strögarN" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang