Volvo 850 T5 2.3 94:a , Lambdasond / Chipp / Luftmassemätare.

Aphilipsson
8 april 2012 · 35 Inlägg

Hallå!

Har ett märkligt fel på min T5a.

• Bilmodell
Volvo 850 T5 2.3

• Årsmodell
-94

• Miltal
27000~

• Modifikationer på bilen
Motor Nord Steg 3
3" avgas
GLT kammar

• Hur yttrar sig felet?
Allt börja med att lambda lampan helt plötsligt började att lysa när jag körde helt lugnt och vanligt. Kollade då felkoderna när jag kom hem och fick fram en kod koden, 2-3-1 ( Lambdasond med förvärmning, Långsiktig bränslekorrigering, ) Köpte då en ny Lambdasond och efter bytet börja lampan lysa återigen och visade koden 2-1-2 Lambdasond med förvärmning ( Nummer 1 Signalfel, ) ,

Provade då att byta LMM med en polare som har samma modell som min hade för att se om det var den som spökade. Men fortfarande samma fel, Bilen laddade innan 1.1 vid fullt gaspådrag, men laddar endast 0.6 nu vilket är original laddet. Även provat att koppla bort magnetventilen utan nån skillnad överhuvudtaget.
Alla slangar är även ny bytta förra sommaren så att det borde vara nå sprickor i dom känns rätt långsiktigt..

Och eftersom chippet inte har någon egen felkod, Så skickar den väl ut den antingen till Lambdasonden eller LMM att det är något fel på någon av dom två.

Ibland när man trycker fullt så blir det som ett motstånd eller hur man ska förklara det, som att bilen bluddrar emot ungefär. Som att den inte får nå luft överhuvudtaget

Det enda jag kan komma fram till nu är att det kanske möjligen kan vara något fel på chippet eller slangarna?

Om någon har något förslag eller tips skriv gärna!

Mvh / Andreas smile

Senast redigerat av Aphilipsson (8 april 2012)

Aphilipsson
18 april 2012 · 35 Inlägg

Då har jag kollat igenom bilen idag.

Hittade en cirka 6-8cm stort hål i korta slangen till spjällhuset.

Så en polare till mig hade en som bara låg som jag satte på. ut och provkörde gick den som den skulle ladda 1.1-1.3 som den brukar
sen efter en stund så när jag drog på både på vanliga ECO och Sport läget så sky ladda den upp till 1.7 och kunde gått längre än så.

Nån som vet vad felet kan vara?

Även ett annat fel att lambda lampan lyser och visar fel kod 2-1-2 ,
Fast jag har bytt lambda, dock var det en universal lamba från skruvat.se

Nån som har nå tips eller förslag`?

Mvh Andreas

AxL0n
19 april 2012 · 106 Inlägg

Jag hade samma problem som dig, lamdasondan började lysa när jag körde tungt lastat..
bytte till en GLT sonda och släkte felkoden men fel koden började lysa igen efter ett par mil
bytte då till en sonda som satt på en T5a sen innan å samma årsmodell som min, har kört nu 20mil utan att den börjat lysa

sen varför den laddar så högt, kollat magnetventilen?.. det är den som styr laddet

mvh

Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Aphilipsson
19 april 2012 · 35 Inlägg

Yeas snackade med dom på skruvat.se ska antagligen skicka tillbaks universal lambdan. Frågan är då om man kan kräva pengarna tillbaks eller att man bara får en ny sond att prova med?

Har en annan sond av en polare,  jag kan få billigt som också suttit på en T5a.

Hört att visa bilar inte klarar av dom här universal sonderna, utan att dom kräver man har just en Bosch sond.

ska kolla magnetventilen om det är den som strular.

Mvh

AxL0n
19 april 2012 · 106 Inlägg

Mjoo jag har hört detta också, finns många typer av lambda sond tyvärr ^^ smile

Hoppas det löser sig med laddtrycket, men akta bara så du inte laddar fullt ut då det stod att den ladda 1.7 bar
kammarna kan ge sig! smile
mvh

Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Aphilipsson
19 april 2012 · 35 Inlägg

Jo det gör ju det tyvärr smile

Jadå ska kolla på det i helgen. Nejdå kör lugnt nu när jag vet hur det ligger till smile
Jobbigt att man har blyfot bara.. wink

Mvh

AxL0n
19 april 2012 · 106 Inlägg

Jag vet hur det är, gasglad!
Men min går lite konstigt nu, så får göra en service med nya stift å olje byte ^^ wink

Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Aphilipsson
19 april 2012 · 35 Inlägg

Kul när det funkar, men mindre kul näre inte går vägen..
Ja bytte precis olja jag med. men stift skulle man ju också behöva byta smile


AxL0n skrev:
Jag vet hur det är, gasglad!
Men min går lite konstigt nu, så får göra en service med nya stift å olje byte ^^ wink

UnfoldAndragaz
17 juni 2014 · 177 Inlägg

Hur gick det för dig? Vad var felet?

Peugeot 206 GTI 2.0 "Projekt 206 GTI" (2000)
Peugeot 206 GTI "Peugeot 206 GTI" (2000)
Audi A6 2,7 TDI "Turbodiseln" (2006)
Aphilipsson
19 juni 2014 · 35 Inlägg

Kommer faktiskt knappt ihåg.. var över 2 år sedan.

Men bytte slangen till spjällhuset för den var stort hål undertill som man inte såg om man inte kände med handen.

Sen har jag för mig vi kom fram till att "wastegaten" var slut så vi bytte den.

Och universal lambdasonden funka kast.. så köp riktig eller ta från nån bil som står om du nu ska byta den.

UnfoldAndragaz
20 juni 2014 · 177 Inlägg

Aphilipsson skrev:
Kommer faktiskt knappt ihåg.. var över 2 år sedan.

Men bytte slangen till spjällhuset för den var stort hål undertill som man inte såg om man inte kände med handen.

Sen har jag för mig vi kom fram till att "wastegaten" var slut så vi bytte den.

Och universal lambdasonden funka kast.. så köp riktig eller ta från nån bil som står om du nu ska byta den.

Aha okay!

Audi A6 2,7 TDI "Turbodiseln" (2006)
Peugeot 206 GTI 2.0 "Projekt 206 GTI" (2000)
Peugeot 206 GTI "Peugeot 206 GTI" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang