Pigga upp E30

wynies
19 juni 2014 · 5 Inlägg

Tjena, har införskaffat mig en 318i (113hk original), vet hur jag vill ha den utseendemässigt, men skulle behöva lite tips ang. uppiggande av motorn då detta är min första bil. För tillfället så vet jag inte vad taket på min ekonomi kommer att vara, men de kommer inte va mer än 15000.
Tack på förhand!

MarcusGronberg Lowlife
19 juni 2014 · 809 Inlägg

stoppa i 318is motorn så har du löst problemet smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Frippe08 Galen
20 juni 2014 · 849 Inlägg

Is motor och skicka iväg toppen till tuggummimannen här på garaget så fixar han hästar, kolla in hans bilar. Han har koll på sugtrimning och har fixat till e36 318is som gick riktigt fint

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Wicca
20 juni 2014 · 886 Inlägg

Lite synd att köra en BMW med fyra tycker jag. Sexorna är mycket trevligare.

Jag hade satsat på att göra en turbo- och etanolkonvertering. Använder du begagnade delar från t.ex. Saab och Volvo så kommer du undan billigt rent ekonomiskt men du får lägga en del jobb. Dessutom är det lagligt än så länge.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Frippe08 Galen
20 juni 2014 · 849 Inlägg

Wicca skrev:
Lite synd att köra en BMW med fyra tycker jag. Sexorna är mycket trevligare.

Jag hade satsat på att göra en turbo- och etanolkonvertering. Använder du begagnade delar från t.ex. Saab och Volvo så kommer du undan billigt rent ekonomiskt men du får lägga en del jobb. Dessutom är det lagligt än så länge.

Lagligt att turbokonvertera? Hur menar du nu?

Hur mycket erfarenhet har du av att mecka med bilar? Man kan ju alltid börja med ett riktigt kallluftsintag och bygga om avgas med extraktor osv... om du är osäker på att byta motorn

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Wicca
20 juni 2014 · 886 Inlägg

Frippe08 skrev:

Wicca skrev:
Lite synd att köra en BMW med fyra tycker jag. Sexorna är mycket trevligare.

Jag hade satsat på att göra en turbo- och etanolkonvertering. Använder du begagnade delar från t.ex. Saab och Volvo så kommer du undan billigt rent ekonomiskt men du får lägga en del jobb. Dessutom är det lagligt än så länge.

Lagligt att turbokonvertera? Hur menar du nu?

Hur mycket erfarenhet har du av att mecka med bilar? Man kan ju alltid börja med ett riktigt kallluftsintag och bygga om avgas med extraktor osv... om du är osäker på att byta motorn

Det finns en bugg i regelverket som gör att om du etanolkonverterar bilen så får du även slänga på en turbo. Däremot är det tveksamt om det kommer att vara så särskilt länge till.

Citat från SFRO:
"Alltså är det åter okej att i ett ombyggt fordon som E85-konverteras, även ändra på motorn i form av att montera turbo/kompressor och byta motorstyrsystem. Samma krav gäller som tidigare, dvs man ska ha lambdareglering och katalysator och klara avgaskrav motsvarande en vanlig bil med katalysator."

-http://www.sfro.com/index.php/aktuellt

EDIT: Glömde skriva att fordonet skall vara registrerat som ombyggt fordon. Däremot är det väl inga större konstigheter eftersom man ändå bör uppgradera en del andra komponenter när man ökar motoreffekten.

Senast redigerat av Wicca (20 juni 2014)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Frippe08 Galen
20 juni 2014 · 849 Inlägg

Wicca skrev:

Frippe08 skrev:

Wicca skrev:
Lite synd att köra en BMW med fyra tycker jag. Sexorna är mycket trevligare.

Jag hade satsat på att göra en turbo- och etanolkonvertering. Använder du begagnade delar från t.ex. Saab och Volvo så kommer du undan billigt rent ekonomiskt men du får lägga en del jobb. Dessutom är det lagligt än så länge.

Lagligt att turbokonvertera? Hur menar du nu?

Hur mycket erfarenhet har du av att mecka med bilar? Man kan ju alltid börja med ett riktigt kallluftsintag och bygga om avgas med extraktor osv... om du är osäker på att byta motorn

Det finns en bugg i regelverket som gör att om du etanolkonverterar bilen så får du även slänga på en turbo. Däremot är det tveksamt om det kommer att vara så särskilt länge till.

Citat från SFRO:
"Alltså är det åter okej att i ett ombyggt fordon som E85-konverteras, även ändra på motorn i form av att montera turbo/kompressor och byta motorstyrsystem. Samma krav gäller som tidigare, dvs man ska ha lambdareglering och katalysator och klara avgaskrav motsvarande en vanlig bil med katalysator."

-http://www.sfro.com/index.php/aktuellt

EDIT: Glömde skriva att fordonet skall vara registrerat som ombyggt fordon. Däremot är det väl inga större konstigheter eftersom man ändå bör uppgradera en del andra komponenter när man ökar motoreffekten.

antar att det är mycket som ska byggas om för att bilen ska klassas som ombyggt fordon inte bara montera i turbomotor, värre bromsar och coilovers. Tror inte det är så enkelt, då hade man sett massa turbo beeemers som är lagliga.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
RymdSeglet N/A
20 juni 2014 · 165 Inlägg

e85 + turbokonvertering är inte tillåtet längre, dom håller på och tjafsar om den lagen nu, så det är typ "pausat" så länge.

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
nixon89 klabbarpan
20 juni 2014 · 3 041 Inlägg

Den pausen är avklarad och det är åter fritt fram.

En is spis är inte att underskatta som många gör. Tänk på att e30 karossen är en lätt pjäs och fyran gör sig riktigt bra där. Visst, en m20/m50 är kanske häftigare bland alla bmw turbo drömmare.
Hållet själv på mrd min e30 upptill min e34. Den får nu en is maskin med smått sugtrim.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
nixon89 klabbarpan
20 juni 2014 · 3 041 Inlägg

OBS! Stoppet är hävt 3/12 2013!
Den 2/12 kom besked från FBB om att stoppet nedan hävs. Transportstyrelsen har haft ett samrådsmöte med branschorganisationerna och förklarat hur vi gemensamt kom fram till tolkningen, så nu är vi överens igen.
Alltså är det åter okej att i ett ombyggt fordon som E85-konverteras, även ändra på motorn i form av att montera turbo/kompressor och byta motorstyrsystem. Samma krav gäller som tidigare, dvs man ska ha lambdareglering och katalysator och klara avgaskrav motsvarande en vanlig bil med katalysator.


För att klargöra tvivel. Källa: sfros egna hemsida.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Frippe08 Galen
20 juni 2014 · 849 Inlägg

nixon89 skrev:
OBS! Stoppet är hävt 3/12 2013!
Den 2/12 kom besked från FBB om att stoppet nedan hävs. Transportstyrelsen har haft ett samrådsmöte med branschorganisationerna och förklarat hur vi gemensamt kom fram till tolkningen, så nu är vi överens igen.
Alltså är det åter okej att i ett ombyggt fordon som E85-konverteras, även ändra på motorn i form av att montera turbo/kompressor och byta motorstyrsystem. Samma krav gäller som tidigare, dvs man ska ha lambdareglering och katalysator och klara avgaskrav motsvarande en vanlig bil med katalysator.


För att klargöra tvivel. Källa: sfros egna hemsida.

Det där låter ju riktigt skyst, någon som an förklara vad man behöver bygga om för att bilen ska klassas som ombyggt fordon?

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
nixon89 klabbarpan
20 juni 2014 · 3 041 Inlägg

Byta ut drivlinan, (motor,låda,bakaxel) samt bilens bromssystem. Även att bygga om från högerstyrt till vänsterstyrt räknas som ombyggt. Det är enklast att prata med närmste sfro man om detta.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
RymdSeglet N/A
21 juni 2014 · 165 Inlägg

nixon89 skrev:
OBS! Stoppet är hävt 3/12 2013!
Den 2/12 kom besked från FBB om att stoppet nedan hävs. Transportstyrelsen har haft ett samrådsmöte med branschorganisationerna och förklarat hur vi gemensamt kom fram till tolkningen, så nu är vi överens igen.
Alltså är det åter okej att i ett ombyggt fordon som E85-konverteras, även ändra på motorn i form av att montera turbo/kompressor och byta motorstyrsystem. Samma krav gäller som tidigare, dvs man ska ha lambdareglering och katalysator och klara avgaskrav motsvarande en vanlig bil med katalysator.


För att klargöra tvivel. Källa: sfros egna hemsida.

Aah, så jäkla länge sen, tur man har folk som kan rätta en smile

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang