5118
Sök

Batteriet dött på Saab 9-5, årsmodell 2001

2 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
Hej och trevlig midsommar på er alla!

Jag är helt ny här och hoppas att ni kan hjälpa en biln00b.

Batteriet på min Saab 9-5, årsmodell 2001, har stendött. Vi sitter i en sommarstuga i skogen, det är midsommardag och det mesta är stängt.

Jag kan få hjälp att få igång batteriet med hjälp av startkablar av en granne, men jag tror att det är dags att ladda batteriet helt och hållet.
Är detta något jag kan göra själv på min Saab?
I det här fallet så behöver jag i så fall lyfta ur batteriet och ladda det eftersom det inte finns el på nära håll där bilarna står.

Går detta att göra, tänker på elektronik där programmering etc kan försvinna, eller ska jag ringa till en verkstad och boka tid direkt?

Jättetacksam för hjälp!
Senast redigerat av Mamav (21 juni 2014)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 juni 2014
Bara o koppla loss o ladda alternativt startkablar o kör en bra bit o kolla så inga lampor är på eller dyl. När ni kommer hem smile

2 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
Funkiee skrev:
Bara o koppla loss o ladda alternativt startkablar o kör en bra bit o kolla så inga lampor är på eller dyl. När ni kommer hem smile

Tack för snabbt svar Funkiee! Kan jag alltså lyfta ur batteriet ur bilen och ladda det inomhus (eller på altanen), sedan lyfta tillbaka det laddade batteriet  till bilen och skruva dit kablarna igen? Funkar det?

Vad ska jag i så fall köpa för batteriladdare?
Jag kan få skjuts till en Clas Ohlson eller mack imorgon, antar att det även finns Mekonomen i närmaste stad. Några tips där? Det vore onekligen bra att ha en batteriladdare hemma för framtida bruk.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 juni 2014
Inget problem! Bara skruva ur, ladda och sedan montera tillbaks i bilen!

Rekommenderar o köpa en Ctek: http://www.clasohlson.com/se/Batterilad … 45/36-3762

Sök