Volvo 740 B230F går dåligt

Odeen Häver
21 juni 2014 · 13 Inlägg

Tjena Garaget! smile

Jo det är såhär att jag köpte mig en 740 för någon vecka sedan, och jag blir inte riktigt klok på den.

Den startar knappt, och den svarar väldigt dåligt på gas. Vid gaspådrag så böar den till och dör om man håller nere pedalen, och för att få den att gå upp i varv måste man liksom pumpa på gasen med små duttar. Då kilar motorn upp något i varv, men kommer ej högre än ca 3000.

Tomgången är också låg och hackig.

Tidigare ägaren säger att han bytt ut diverse tänddelar och relän, samt provtryckt soppapumparna som ska vara okej, han har även komptestat alla cylindrar och där var inte heller några problem.

Ett tag så gick den om man klämde bränslereturen efter btr:en, men den byttes idag mot en bättre begagnad utan någon vidare förbättring.

Jag misstänker att den kanske drar tjuvluft eller att det är något vajsing på någon spridare, kanske styrboxen kan vara bränd också.

Vad tror ni på garaget?

Innan ni klagar på mig så har jag faktiskt sökt efter trådar där liknande problem behandlas men ingenstans har det blivit riktigt klart vart felet ligger.

Tack på förhand!

/Jacob

"Gasa tills det rasar."
"Fullt ös medvetslös!"
Volvo 740 "Thor" (1988)
XeptiQ Whatever :)
22 juni 2014 · 1 652 Inlägg

Hmm, låter som den inte får de den ska..

Du kan kolla spridarna genom att starta bilen på tomgång, sen poppa huven och sen tar du ur en kontakt i taget från var och en spridare. Där märker du direkt om någon av dom inte är med. Glöm inte att sätta tillbaka kontakten innan du testar nästa.

Du kan göra samma sak med LMM, luftmassemätaren , bilen på tomgång och dra kontakten, och så fort den är ur ska bilen gå i link home läge, alltså den går som en potta skit...

Du skriver att den går kasst på tomgång, dra kontakten från tomgångsmotorn, du hittar den under insuget, samma sak där, ta kontakten och se om du märker skillnad på tomgången. Om den är kass så borde du inte märka något , i annat fall så börjar bilen gå upp och ner i varv, precis som att den vill dö men ändå inte.

Finns säkert mycket mer du kan testa, dock en 90-talare så kolla felkoder.. wink

Felkoder bränsle:

1-1-1 Inga fel
1-1-2 Fel i styrenheten
1-1-3 Insprutningsventil fel
1-2-1 Fel i signal från luftmassmätaren
1-2-3 Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas
1-3-1 Varvtalssignal saknas
1-3-2 Fel batterispänning
1-3-3 Tomgångsläget på spjällkontakten fel
2-1-2 Fel på signal från lambdasonden
2-1-3 Fullastläget på spjällkontakten fel
2-2-1 Lambdaregleringen fel
2-2-3 Signal fel från tomgångsventilen
2-3-1 Lambdaregleringen fel
2-3-2 Lambdaregleringen fel
2-3-3 Tomgångsventilen fel
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Signal för knackuppfettning saknas
3-2-2 Renbränning av tråden ur funktion


Felkoder tändning:

1-1-1 Inga fel
1-4-2 Fel i styrenhet, motorn går med nedsatt tändning
1-4-3 Fel i knackgivare, motorn går med nedsatt tändning
1-4-4 Lastsignal saknas
2-1-4 Fel i varvtalsgivare
2-2-4 Temperaturmätare felaktig
2-3-4 Fel i spjällkontakt, motorn går med nedsatt tändning

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang