25 juni 2014
Trådstartare
Hej,
Jag har en ovan nämnd bil och i ca 3 månaders tid har bilen tidvis haft ett konstigt motorljud vid start. (ej vid varje start) Bilen startar alltid bra men ibland uppstår det konstiga ljudet. Ljudet låter det som om "varven går på högt" strax efter starten. Ljudet har hållit på en kort stund, ca 5 sek och sedan har motorn låtit som vanligt. Ljudet hördes då bilen stod på tomgång. Om ljudet inte har försvunnit av sig själv efter en stund, har det gått att stanna och starta om bilen och då har allt varit som vanligt igen.
Jag förde in bilen på service för att kolla upp det, men de hittade inget fel.
Förra en tid sedan hände det att det konstiga motorljudet började höras mitt i körningen, dvs inte under tomgång. Ljudet upphörde efter en kort stund och allt var som vanligt igen. Detta hände en par gånger under ca en veckas tid. Däremellan gick bilen som vanligt.
Förra veckan hände det att ljudet uppstod vid start, det slutade inte trots att jag provade starta om bilen en par gånger. Jag körde en bit och nu var det som om det inte gick att gasa ordentligt. De varva, men det gick att köra i ca 40km/h och ljudet hördes extra hårt. Det var som om ljudet eskalerade då jag gasade, i en nerförsbacke kom jag upp i ca 60km/h och då var ljudet mindre. Men det kändes heltokigt att köra.
Bilen fick stå några timmar och sen var det bara att starta och allt lät som vanligt igen. Jag körde som vanligt i några dagar och inga problem och inga konstiga ljud.
Idag hände det igen,
Har någon en aning om vad det kan röra sig om.
Tacksam för all input, uppenbarligen är ju något riktigt galet, för så här ska inte en bil låta.
Senast redigerat av evvan (25 juni 2014)