Köp råd bmw cab

Jonte66
12 maj 2014 · 56 Inlägg

Hej

Funderar på att köpa en BMW Cab. Kollat lite på blocket på  modell 330 Cab.

Skall  bara köra den på sommaren då Jag har en vinterbil. Runt 100 till 140 tusen får den kosta.

Blir kanske då en bil runt 10-12 år gammal.

Vore tacksam för lite råd vad skall man tänka på när man köper en sådan bil.

Vilken årsmodell skall man satsa på?

Vad kostar en försäkring för en sån bil?. 

Jonte

Senast redigerat av Jonte66 (12 maj 2014)

Evildan
12 maj 2014 ·

Fäll upp taket och lukta, inte sällan är inredningarna fuktskadade och luktar mög.

Försäkringen vet ingen här vad just du får betala, sök på det registreringsnummer den bilmodellen har som du till slut är sugen på hos de försäkringsbolag du kan tänka dig teckna hos.

Några modellspecifika råd ang BMW cab har inte jag att ge utan att det kommer bli en hätsk stämning i tråden då jag ägt ett par av äldre modell E30 & E36 och skulle inte ta i en igen med tio tänger och nitrilhandskar. wink

Är just BMW inte hugget i sten så kika på glidarna MB CLK, Chrysler Sebring.
Toyota MR2 & Mazda Miata om du vill åka öppen riktig sportbil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2014 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:
Fäll upp taket och lukta, inte sällan är inredningarna fuktskadade och luktar mög.

Försäkringen vet ingen här vad just du får betala, sök på det registreringsnummer den bilmodellen har som du till slut är sugen på hos de försäkringsbolag du kan tänka dig teckna hos.

Några modellspecifika råd ang BMW cab har inte jag att ge utan att det kommer bli en hätsk stämning i tråden då jag ägt ett par av äldre modell E30 & E36 och skulle inte ta i en igen med tio tänger och nitrilhandskar. wink

Är just BMW inte hugget i sten så kika på glidarna MB CLK, Chrysler Sebring.
Toyota MR2 & Mazda Miata om du vill åka öppen riktig sportbil.

Är väldigt mycket bil för pengarna. Lite mer uppmärksamhet än en BMW väcker den med. Rekommenderas. Gillar min.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jonte66
13 maj 2014 · 56 Inlägg

Chrysler Sebring  ser jätte bra ut .

Hur är det med reservdels priserna på en sådan bil?

Är det lätt att få tag i alla delar man behöver?

Jonte

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2014 · 17 478 Inlägg

Jonte66 skrev:
Chrysler Sebring  ser jätte bra ut .

Hur är det med reservdels priserna på en sådan bil?

Är det lätt att få tag i alla delar man behöver?

Jonte

Inte en aning. Min bil har aldrig gått sönder. Men delar till cab-systemet finns det gott om. Det är väl det enda som strular vad jag vet. Den drar cirka 0.9 l/mil vid lugn körning/crusing. Inte svindyr i drift alltså. Motorn är bara på 200 hk+ men räcker väl. Det går att åka 4 pers i bilen men inte för långt. ryggstödet i baksätet är väldigt upprätt och skinnet gör att man åker omkring som en smörklick om föraren får för sig att dra ifrån någon tonårings 740 turbo :-)

För ca 60000:- Får du en i toppenskick. Som min. De är relativt tysta med cab på och du har inga problem med att rutorna inte går ner när man öppnar en dörr. Den funktionen behövs inte. AC är standard och den brukar verkligen inte ge upp. Bra när pannan håller på att brinna upp på dig efter en heldag i solen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
R_fused There is no replacement for displacement
13 maj 2014 · 630 Inlägg

Kan du tänka dig amerikanskt så hade jag sneglat mer åt camaro/trans am. Jag gillar ju 80-talarna men en från tidigt 2000-tal är riktigt fina bilar det med. Sebring är säkert en fin bil men ska man ändå köpa tycker jag en v8 passar fint i en glidarbil. Nått sånt här kanske: http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol … 15&w=3

Nu tycker jag just denna va lite dyr men det finns fler och även med v6a för mindre pengar. Ls1 motorn är på drygt 300hk och går riktigt fint. Inte farligt dyra att äga heller.

Jonte66
14 maj 2014 · 56 Inlägg

Tack för informationen.

Funderat på en wrangler jeep också.

Någon som har erfarenhet av en sådan bil?

Fortsätt mata på med en massa roliga sommar bilar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 maj 2014 · 17 478 Inlägg

Jonte66 skrev:
Tack för informationen.

Funderat på en wrangler jeep också.

Någon som har erfarenhet av en sådan bil?

Fortsätt mata på med en massa roliga sommar bilar.

Jajamen. En vän till mina föräldrar köpte en sådan för ca 6-8 Veckor sedan. Den drar mycket, vinglar som en alkis över 90 km/h och är allmänt otrevlig. Hade inte tagit emot en ens om jag fått den gratis. Men V8:an mullrar gott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lowmotion fläskpannkaka
14 maj 2014 · 856 Inlägg

lite småsugen på en äldre BMW cab själv faktiskt, så kul att läsa tråden.

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
Evildan
15 maj 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

Jonte66 skrev:
Tack för informationen.

Funderat på en wrangler jeep också.

Någon som har erfarenhet av en sådan bil?

Fortsätt mata på med en massa roliga sommar bilar.

Jajamen. En vän till mina föräldrar köpte en sådan för ca 6-8 Veckor sedan. Den drar mycket, vinglar som en alkis över 90 km/h och är allmänt otrevlig. Hade inte tagit emot en ens om jag fått den gratis. Men V8:an mullrar gott.

Som att åka V8 försedd cabbad Niva. Jag gillar dom trots dess ovan välbeskrivna egenskaper, är något industriellt över dom.

Jonte66
25 juni 2014 · 56 Inlägg

Någon som har erfarenhet av BMW Z4?

Är det en bra bil?

Skulle även veta om Mazda Miata är något att satsa på.

Då modell efter 06. När den nyare karrosen kom.

Evildan
25 juni 2014 ·

BMW Z4 har fått mycket kritik för att den är obekväm att åka i av oberoende biljournalister, i övrigt är inte jag rätt person att försöka skriva något ofärgat om BMW då jag anser att dom är fruktansvärt överskattade i förhållande till priserna.

Mazda MX-5 är däremot en bil som jag kan rekommendera, den är från grunden byggd som en sportbil och inte något ihop plockad mix från hyllan där familjebilsdelarna ligger med en öppen kaross.
Bra balans i Mazdan, pigg och körglad liten lätt roadster som ger mycket respons tillbaka åt sin förare.
Dom är inte snabbast, lyxiga eller lika "premium" som andra märken men hållbara(re) och med ett väldigt bra andrahandsvärde tillika ägandekostnader i övrigt.

Åk och provkör. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2014 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:
BMW Z4 har fått mycket kritik för att den är obekväm att åka i av oberoende biljournalister, i övrigt är inte jag rätt person att försöka skriva något ofärgat om BMW då jag anser att dom är fruktansvärt överskattade i förhållande till priserna.

Mazda MX-5 är däremot en bil som jag kan rekommendera, den är från grunden byggd som en sportbil och inte något ihop plockad mix från hyllan där familjebilsdelarna ligger med en öppen kaross.
Bra balans i Mazdan, pigg och körglad liten lätt roadster som ger mycket respons tillbaka åt sin förare.
Dom är inte snabbast, lyxiga eller lika "premium" som andra märken men hållbara(re) och med ett väldigt bra andrahandsvärde tillika ägandekostnader i övrigt.

Åk och provkör. wink

Detta får vi fan för Mr. Evil... Men håller med: Z4, Nej. Miata/MX-5: Ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jonble
25 juni 2014 · 29 Inlägg

Har för mig att z4:an har väldiga (tydligen dyra) problem med cab motorn?

Sam1r
25 juni 2014 · 485 Inlägg

kolla gärna efter honda s2000, rolig cab för priset mellan 100-140 000

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang