Tjo alla ljudälskare

Har efter några år med rejält basande i ryggen börjat tröttna på detta, och tänkte istället byta ut lådan mot 6/9:or eller liknade. Söker mer rent och klart ljud som tåls att spela högt. Vill ju självklart ha kvar lite trycka i basen men tror att det finns tillräckligt för mig att hämta ur ett par vanliga 6/9:er.
Tänkte först bara köpa 4 st 6/9er o "plugga" in i det älskade steget jag har, men har läst någonstans att mitt monoblock steg inte passar till annat än basar. Någon som vet hur det ligger till? GAS ALPHA 500Wrms (tror den heter X500.1)
För att hålla utgifterna låga var grundplanen i så fall att sälja bas o steg (kanske kan få ca 2000-3000:- för detta då nypriset då var runt 7-8000:-) men känns som man inte får så mycket av de jag vill ha för den summan så nån 1000 lapp utöver de är väll taket just nu. Har alltid haft kärleken riktad till JBL men måste tänka ekonomiskt och hålla nere kostnaden, så alla märken välkomnas.
För övrigt har jag original högtalare bak och Infinity reference 6.5 framsystem med delningsfilter och lösa skrikare, allt kopplat på huvudenheten. låter väll helt okej men känns som det skriker mer än det "ljudar". Lite därför baslådan införskaffades för att överrösta

Enligt förra ägaren skulle framsystemet tydligen kunna låta riktigt bra med ett steg inkopplat, så detta är kanske värt att behålla och lägga mer pengar på bara 2 högtalare och ett bra steg för att driva detta.
Skriv gärna vad ni tycker och tänker. Öppen för alla förslag, men gärna inom min budget