4403
Sök

Fjäderlampa blinkar skoda fabia 5J 1,4 TDI

Sir
84 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
Hej

Jag har ett problem med min bil. Det är en skoda fabia från 2011 med 90 hästars diesel.

Nu är det så att lampan som ser ut som en liten fjäder börjar blinka emellanåt. 1:a gången det hände var det luftmassemätaren som var trasig, bilen hackade och hade sig.

När den byttes började bilen gå "som den skulle" dock så efter 1 vecka så började "fjäderlampan" blinka igen och jag vände mig till verkstaden som inte kunde hitta något fel, bilen hade inte ens lagrat några felkoder, däremot ville verkstaden ha luftmassemätaren som en reklamationsservice och lämnade den vidare till SKODA som fick gå igenom den i 9! timmar och inte heller hittade något fel.

Därefter så har jag kört bilen "nästan" en vecka innan lampan började blinka igen. De båda verkstäderna jag har haft bilen inlämnad på har inte hittat något fel, bilen går som den ska men "fjäderlampan" blinkar titt som tätt igen. Stänger jag av bilen och startar om den så försvinner fenomenet och det kan dröja 1 dag till 1 vecka innan problemet uppstår igen.

Har ni några tankar om vad som kan vara fel?

// Adam

Cogito ergu sum

En Medlem
405 Inlägg
29 juni 2014
Fjäderlampan som du nämner är troligtvis glödningslampan skulle jag gissa på. Men exakt varför bilen börjar strula igen efter man har bytt luftmassemätare är ju svårt att säga bara ifrån din beskrivning.
Vet däremot att på vissa bilar så har eftermonterat xenon förstört styrkretsar i torkarmotorer då de alstrar en spänningsspik då man stänger av dem. Finns även en möjlighet att den kan ta med sig andra kretsar i graven om de delar jordningspunkt.

Sen kan det vara intressant om verkstaden sa varför de ens bytte luftmassemätaren? Ärligt talat så låter det bara som en dålig gissning av verkstaden då de inte förstod vad felet var.

Sir
84 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
-matte skrev:
Fjäderlampan som du nämner är troligtvis glödningslampan skulle jag gissa på. Men exakt varför bilen börjar strula igen efter man har bytt luftmassemätare är ju svårt att säga bara ifrån din beskrivning.
Vet däremot att på vissa bilar så har eftermonterat xenon förstört styrkretsar i torkarmotorer då de alstrar en spänningsspik då man stänger av dem. Finns även en möjlighet att den kan ta med sig andra kretsar i graven om de delar jordningspunkt.

Sen kan det vara intressant om verkstaden sa varför de ens bytte luftmassemätaren? Ärligt talat så låter det bara som en dålig gissning av verkstaden då de inte förstod vad felet var.

Tack för svaret matte.

Jag har inget eftermonterat xenon. Bilen är helt i orginal, inget trim, inga chip, inga extravaganta avgassystem, ingenting. Luftmassemätaren byttes för att bilen var dålig och gick hackigt ( vilket jag upplevde ) så det stämmer säkert.

Cogito ergu sum

En Medlem
405 Inlägg
29 juni 2014
Jag skulle nog rekommendera att du tar in den till antingen en Skoda original verkstad eller en verkstad som du vet är väldigt kompetent.
Om bilen inte lagrar några felkoder så tror jag att det bästa sättet att försöka hitta felet är att använda en OBD-2 logger som kan spara alla värden under körningen, när den börjar bete sig konstigt så kan man då se det på datorn som har sparat allt under tiden och förhoppningsvis lista ut felet.

Har du garanti kvar?
Senast redigerat av -matte (29 juni 2014)

Sir
84 Inlägg
30 juni 2014
Trådstartare
-matte skrev:
Jag skulle nog rekommendera att du tar in den till antingen en Skoda original verkstad eller en verkstad som du vet är väldigt kompetent.
Om bilen inte lagrar några felkoder så tror jag att det bästa sättet att försöka hitta felet är att använda en OBD-2 logger som kan spara alla värden under körningen, när den börjar bete sig konstigt så kan man då se det på datorn som har sparat allt under tiden och förhoppningsvis lista ut felet.

Har du garanti kvar?

Den var inne på Skoda orginalverkstad, det var de so felsökte bilen i 9 timmar och fortfarande inte hittade något fel. Personligen så tror jag itne dom är intresserade..

Cogito ergu sum

Baronen
1 434 Inlägg
30 juni 2014
Vad kan man begära av Cirkus Möller? Ska dom laga bilar nu också?tongue
Funderar på om det kan va något med nån tempgivarsignal eller liknande. Men jag skulle nog rekommendera att du åker till Bilskadecenter istället. Dom har inga praktikanter eller sommarjobbare anställda som experter där. smile Möller bil är ingen verkstad. Det är ett vårdhem för förståndshandikappade..

Elbilar kan dra åt helvete.

Sir
84 Inlägg
30 juni 2014
Trådstartare
vEight skrev:
Vad kan man begära av Cirkus Möller? Ska dom laga bilar nu också?tongue
Funderar på om det kan va något med nån tempgivarsignal eller liknande. Men jag skulle nog rekommendera att du åker till Bilskadecenter istället. Dom har inga praktikanter eller sommarjobbare anställda som experter där. smile Möller bil är ingen verkstad. Det är ett vårdhem för förståndshandikappade..

Hahaha, tack Peter smile

Cogito ergu sum

Sök