Renault Clio II

Chillarn03
30 juni 2014 · 60 Inlägg

Hejsan...

Någon här som vet vad som skiljer på motorerna i clio II ?
1,2an?
1,4an?
1,6an?

Får man räkna med samma motorproblem med Clio som med Megane?

Då jag kollar runt lite på Clio så ville jag gärna fråga någon som är erfaren av dessa bilar..

Bör man hålla sig borta från clio?
Är de bättre än Megane?

Tacksam för svar..

Mvh johan smile

Evildan
30 juni 2014 ·

Helu.

Jag har ägt en Clio 1.2 8v 60hk och den fungerade utmärkt både motormässigt och i övrigt.
Vad som skiljer på motorerna är bla cylinderhuvuden om det är 8v eller 16v.

Mégane och Clio har samma motorer om det är samma cylindervolym och ungefärlig årgång på bilarna.

Här kan du bläddra runt för att se mer vilka olika motorer som modellerna delar.
http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1

Chillarn03
30 juni 2014 · 60 Inlägg

Okeej..

Du har inte haft problem med tändstift, givare, tändkablar, för låg tomgång, för hög tomgång, rassel från motor eller att bilen dörr mitt i trafik?

Dessa fel är tydligen vanligt på Megane.. Så tänkte om man får samma problem med clio om man skulle köpa sig en..

habomaster
2 juli 2014 · 463 Inlägg

De flesta av felen du nämner beror på tändlägesgivaren. Det är nog det vanligaste felet på Clio/Megane. Åtgärden är att man byter den inkl kabel och kontaktstycke. Tomgångsproblem är ofta skit i spjällhuset. Rassel är VVT-drevet som måste bytas, det slits pga fel olja. Finns en ny typ som inte är lika känlig. Tyvärr åker man på kamremsbyte, då drevet sitter på en av kamaxlarna.
Satsa på en motor med kedja, tror 1.2 har det.
Kolla gärna CRS på facebook eller Club Renault Sveriges forum också. Där finns mycket erfarenhet samlad kring Renault. Flera heltidsmekaniker som svarar på frågor också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang