10109
Sök

*Köpråd* Toyota Yaris 1,3 -06 12.000mil

2 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
Som rubriken lyder. Behöver köpråd. Är inte superkunnig inom området bilar och går nu enbart på riktlinjer som billigt ägande, drift och prisklass. Har en budget på högst 60.000 att lägga på en bil. Vill ha ner kostnader på skatt och körande.

Tycker Toyota Yaris verkar vara en trevlig bil för mig. Har inga barn men när så sker vill jag ha en bil med ok säkerhet.

Har kollat på en bil som täcks av begagnadförsäkring hos återförsäljare men som har rullat 12.000 mil. Är priset okej för den här bilen och vad ska jag se upp med alt. räkna med som kommer kosta framöver i serviceväg?

Har någon här på forumet en yaris i sina ägor och vad tycker du om bilen? Med hänsyn till de krav jag har?

Mvh
Jennie

Skickar med länk till bilen som känns intressant.

http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=6 … alling_sok

1 200 Inlägg
1 juli 2014
Yaris är ett mycket lämpligt val. Den är krocksäkrast i sin klass och den är förmodligen driftsäkrast också. Eftersom den säljs av Toyota borde du även få med toyotas trygghetsgaranti, vilken täcker en massa olika punkter. Det kan dock vara så att den endast gäller till dess att bilen är 8 år gammal, men det kan vara värt att fråga i alla fall.

Det är inte så mycket att fundera på när det gäller Toyota-bilar i allmänhet och Yaris i synnerhet. Gillar du att köra den tycker jag att du ska köpa den. Bilen har kamkedja, så du behöver inte heller oroa dig för att den ska behöva något dyrt kamremsbyte. Vad jag kan se har den aktuella bilen haft två brukare, vilka har ägt bilen i ganska precis fyra år var. Nästa besiktning ska ske senast den 31 mars nästa år.

Lycka till!
Senast redigerat av PLindblom (1 juli 2014)

2 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
Tackar så mycket för att du gav mig lite mer kött på benen. Blir nog en tripp till Stockholm för att införskaffa en bil då.

Vad säger du om priset då? Känns det som ett okej pris för bilen?  12.000 mil = 59.900 kr?

Trygghetsförsäkringen ska jag fråga om när jag kommer dit.  Gäller den så är det bara ett stort plus.  smile

Begagnatförsäkring kommer med men har en resväg på 3-4 timmar till återförsäljaren.

4 586 Inlägg
2 juli 2014
Tycker du ska försöka med 45.000:-

för att sedan man lite tur kanske få den för 49.000 istället för 59.900:-

1 200 Inlägg
2 juli 2014
Yarisar är eftertraktade och därmed lättsålda, vilket bidrar till att andrahandsvärdet är mycket bra. Detta vet förstås Toyota, så det lär krävas en stor mängd charm för att pruta ned priset med 25%, till 45 000kr. Viss prutmån finns dock, så jag tycket inte att du ska behöva betala 59 900kr för bilen. Det finns ett likvärdigt exemplar (samma årsmodell, motor och miltal) till salu på Blocket, för 45 000kr, men vid privat försäljning är priserna normalt sett betydligt lägre. Jag skulle nog prova med 50 000kr och se var diskussionen hamnar.

Om du sedan tittar på bilen, glöm inte att se efter att reservhjulet och ”verktygslådan” med dragöglan finns kvar. Finns de inte är det inte hela världen, men det ska förstås påpekas som argument vid prisförhandlingen, alternativt att du ber dem komplettera leveransen med saknade delar.

Sök