9944
Sök

Vad säger besikningen om broms tar långt ner?

1 322 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
Hej. Har en 945a som pedalen tar bra när den är avstängd men tar långt ner vid startad bil. Ungefär vid golvet. Hat bytt huvudcylinder.bromsbelägg m.m som ja läst kan göra detta!  Oken bak fick jag sätta i skruvstät för att få in kolvarna.

folk tror felet ligger där. Vilket jag också tror. Vad säger bes att pedalem tar långt ner?

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

2 424 Inlägg
2 juli 2014
Om pedalen tar långt ner efter att du slagit igång bilen så är det till 99% luft någonstans!  Lufta bromsarna ordentligt så kommer nog problemet att lösa sig.

Köp dig en slang som du trycksätter burken med samt en slang kopplat till luftnippeln så ser du när luften försvunnit

1 322 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
Om pedalen tar långt ner efter att du slagit igång bilen så är det till 99% luft någonstans!  Lufta bromsarna ordentligt så kommer nog problemet att lösa sig.

Köp dig en slang som du trycksätter burken med samt en slang kopplat till luftnippeln så ser du när luften försvunnit

Så har vi gjort.  Luftat för hand säkert 20varv runt. Och haft den i verkstadem med tryckluft och sugit ut. Kommer bara ren vätska.

Volvo 945aaah!

Egen
277 Inlägg
2 juli 2014
Bromsarna då, tar dom som dom ska?
Ligger bromsen på nånstans?
Antagligen är de ju nåt ok som trögar

Lastbilsmekaniker
5 298 Inlägg
2 juli 2014
Bilprovningen kommer sätta bromsreserv otillräcklig. Testa att antigen smörja upp okena bak så dom går lätt eller byt ut dom och prova sen. Kanske kan vara bromsservon som läcker kolla det med.

1 322 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
SimonT skrev:

Bromsarna tar jättebra. Dem ligger inte på vad jag märkt..

Jo, är något ok som jag också tror. Något av dem bak. för på ena var damasken trasig. andra så lixom smula kolven när jag tyckte tillbaka den, fick somsagt sätta båda i skruvstät för att de skulle gå tillbaka...

Volvo 945aaah!

1 322 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
volvoqq skrev:
Bilprovningen kommer sätta bromsreserv otillräcklig. Testa att antigen smörja upp okena bak så dom går lätt eller byt ut dom och prova sen. Kanske kan vara bromsservon som läcker kolla det med.

okej. får kika på det. Hur kollar jag lättast om bromsservon läcker?

Volvo 945aaah!

Lastbilsmekaniker
5 298 Inlägg
2 juli 2014
Celeron skrev:
volvoqq skrev:

Starta och bygg upp vakum och stäng av dra lite i vakumslangen till servon och höra om det pyser.

1 322 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
volvoqq skrev:
Celeron skrev:
volvoqq skrev:

Starta och bygg upp vakum och stäng av dra lite i vakumslangen till servon och höra om det pyser.

aha okej. Det gjorde jag en gång. då pyste det en stund och trycket försvann. Då pyste det vid den vita korken som sitter direkt på servon.

Volvo 945aaah!

Lastbilsmekaniker
5 298 Inlägg
2 juli 2014
Celeron skrev:
volvoqq skrev:
Celeron skrev:

aha okej. Det gjorde jag en gång. då pyste det en stund och trycket försvann. Då pyste det vid den vita korken som sitter direkt på servon.

Då är den nog tät

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
2 juli 2014
Celeron skrev:
SimonT skrev:

Jo, är något ok som jag också tror. Något av dem bak. för på ena var damasken trasig. andra så lixom smula kolven när jag tyckte tillbaka den, fick somsagt sätta båda i skruvstät för att de skulle gå tillbaka...

Dum fråga men sitter oken med luftnipplen upp eller ner?
Luftnipplen ska alltid sitta upp.
Annan fråga, bytte du inte kolvarna i oken? man ska inte behöva använda ett skruvstäd för att trycka tillbaka dom.
Senast redigerat av Pierre_r (2 juli 2014)

1 322 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
Nybergrobin skrev:

Så har vi gjort.  Luftat för hand säkert 20varv runt. Och haft den i verkstadem med tryckluft och sugit ut. Kommer bara ren vätska.

Volvo 945aaah!

1 322 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
volvoqq skrev:
Celeron skrev:
volvoqq skrev:

Då är den nog tät

aha okej. Behöver man lufta igen om man tar isär där?

Volvo 945aaah!

1 322 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
Pierre_r skrev:
Celeron skrev:
SimonT skrev:

Dum fråga men sitter oken med luftnipplen upp eller ner?
Luftnipplen ska alltid sitta upp.
Annan fråga, bytte du inte kolvarna i oken? man ska inte behöva använda ett skruvstäd för att trycka tillbaka dom.

dom sitter uppåt. smile

Nej jag bytte aldrig kolvarna, jag skulle byta beläggen, så skulle jag pressa tillbaka kolvarna, men de gick inte. Så vi fick ta i skruvstäd för att få in dom.. Så de kräva ganska mycket. Så jag skulle tro det är något fel vid oken . som ska bytas snart.

Volvo 945aaah!

Sök