7857
Sök

Volvo 854 glt -94 drar/läcker motorolja

1 426 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
har bilen inne på service för byte av tänddelar (stift/lock/rotor/kablar och lite annat som filter osv inga större grejer)
jag ville att dom skulle kolla upp vrf han drar så mycket olja eller om den läcker olja då jag tycker jag fyller på drygt 1 liter /150-200 mil

det hade tydligen läkt från oljeavskiljaren och han påpeka att den förmodligen koksat igen.
han trodde även att kolvringarna skulle vara dåliga.

då är frågan vad kostar det att få kolvringar bytta och räcker det att byta enbart kolvringar
eller måste man byta kolvar också?

det är en motor som gått 29k så jag har ju inte tänkt lägga 10000 på den smile isf blir det att köpa ny bil
Senast redigerat av Jockk3 (4 juli 2014)

8 283 Inlägg
4 juli 2014
Med tanke på miltalet så räcker det inte att bara byta ringar. Vill man få motorn tät igen så är det borrning + nya kolvar som gäller. Nu dricker ju dem där motorerna gärna en del olja även om dem är i bra skick, men är oljefällan igensatt så kan det försvinna mycket olja där.

1 321 Inlägg
5 juli 2014
Vad kör du på för olja? läckte den från mer ställen?  högt vevhustryck?,trycker upp oljestickan?)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

1 426 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
Castrol magnetic 5w/40 kanske smile castrol är det iaf men om det är 5w elr 0w vkan jag ej i huvudet.
Det har bara läckt vid vevhus kanske för att den var igensatt och tryck blev förhögt den rykte väldigt lite knsappt märkbart från stickan
Vevhus blir rengjort sen kör jag tills det är skrot.
Kanske byta motor till t5 då karossen är nästan fri fråm rost
Ursäkta stavningen mpobilen vill inte idag big_smile

1 426 Inlägg
5 juli 2014
Trådstartare
aja tråden kan stängas
blir att göra rent vevhus och sen köra genom besiktning sen sälja bilen som reservdelsbil elr turbobygge
skulle aldrig kunna tänka mig att sälja den utan att säga något om det dvs om den inte slutar dra olja efter vevhus är rent.

Sök