Hjälp med lådbygge i volvo 740

Gorald
29 juni 2014 · 8 Inlägg

Hej!

Det är så att jag har 2st SPL Dynamics XTR-300d2 (2x2ohms talspolar) basar och ett SPL Dynamics ICE 1500D monoblock som jag har tänkt att bygga en låda till.
Tänkte bygga som bilden visar (från google)
http://img860.imageshack.us/img860/8441/41380684.jpg

Är det bra att bygga så och kan jag då om jag kopplar varje bas i 1ohm och sedan till steget då belasta steget i 1ohm eller kommer de bli pannkaka utav allt.

Måtten som jag tänkte ha på varje (kammare) är H426mm B550mm D440mm (yttermått och materialet är 22mm) och porten H300mm B 54mm L530mm

Ström och jordkabel är 50mm2 då det var bra pris på den.

Tips och råd mottages tacksamt då det är mitt första bygge smile

Tack på förhand.

Senast redigerat av Gorald (2 juli 2014)

t0bbz3
29 juni 2014 · 35 Inlägg

om du har båda elementen i 1 ohm blir det 0,5 ohm för monoförstärkaren..
om du seriekopplar spolarna har du 4 ohm på var element, och sedan blir det 2 ohm på förstärkaren.

såhär bara att två ohm överallt:
http://img526.imageshack.us/img526/482/shr.png

någon kan ju rätta mig om jag har fel, men man kan inte koppla 2 stycken 2x2 ohm element till 1 ohm på en monoförstärkare?

Senast redigerat av t0bbz3 (29 juni 2014)

Gorald
29 juni 2014 · 8 Inlägg

Tackar för snabbt svar smile

Var det jag hade på känn också att det inte skulle gå, är inget å göra åt då bara koppla dom i 2ohm å se glad ut, Då kan jag längre fram köpa ett likadant steg och köra 1ohm om ja vill ha mera effekt?

Vad tror ni om lådan? kan det funka?

Streethawk Billjuds Wannabe
29 juni 2014 · 1 771 Inlägg

Basarna kan kopplas i 0.5|2 eller 8 ohm.

Är det 740'in du ska ha dom i så ska helst basarna spela genom skidluckan Och vara HELT tätt runtom så allt kommer igenom där och inte bakåt.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Gorald
29 juni 2014 · 8 Inlägg

Tack för ännu ett svar

Jo det är tänkt att ha den i 740.

Det verkar inte så lätt å få till en låda så de spelar genom skidluckan. Blir det jätte dåligt om jag gör den lådan jag tänkte göra och har den i mitten på skuffen å riktad framåt?

Vad tror ni å så fall om volymen,porten och formen av lådan? Fördel å ha lådan delat mot att ha båda basarna som spelar i samma utrymme så att säga?

Tack på förhand

t0bbz3
29 juni 2014 · 35 Inlägg

snabb googling på dina element:
http://forumbilder.se/DD5AB/laad.JPG?width=150

lådan du har planerat har inte en chans att gå under hatthyllan.
Det kan säkert spela helt ok att ha den mitt i skuffen, men då får du räkna med att luckan kommer vibrera och skaka mycket mer än om den stod under hatthyllan.
+ att det är fult och ryms inget annat i skuffen om du har lådan mitt i.. roll

Senast redigerat av t0bbz3 (29 juni 2014)

Gorald
30 juni 2014 · 8 Inlägg

Jo helt klart kommer den ta upp hela skuffen och inte komma under hatthyllan. Finns inte mycket plats där under tyvärsad Jag har 6x9 i hatthyllan som bygger neråt också så jag vet inte hur jag ska få till en bra låda som får plats.

Någon kanske kan hjälpa mig med ett låd förslag som går under? Ska man skippa 6x9 om man ska ha lådan under hatthyllan?

Kan säga att mitt framsystem är ett SPL Dynamics ICE CS-5.

Edit

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206076/206076-b1a3783fcb90092f958048c4e7cb241a.jpg


Något sådant som skulle funka? Skulle behöva hjälp med storlek på port och blir 120 liter bra?
Var tror ni blir bäst att ha porten?
Tänkte mig en slot port då jag slipper införskaffa rör, kanske dum ide?

Tack för tiden ni tar er å svara big_smile

Senast redigerat av Gorald (1 juli 2014)

Gorald
3 juli 2014 · 8 Inlägg

Ingen som har någon idé? smile

Gorald
7 juli 2014 · 8 Inlägg

Hej!

vad tror ni om denna låda? Kanske bättre å göra porten smalare men högre så största delen av porten kommer vid skidluckan? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206076/206076-1fdbdd353dc78e1d493e803c7eccd280.jpg

Hassman
8 juli 2014 · 493 Inlägg

Se till att dämpa hatthyllan och göra en ram som gör det helt tätt runtom så ska det kunna bli helt okej smile

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Gorald
8 juli 2014 · 8 Inlägg

Härligt smile då är de bara att sätta igång byggandet och täta täta täta tongue

Är väll inte helt optimalt å bygga lådan så men finns inte så mycket alternativ hmm eventuellt om det inte är allt för mycket jobb kanske man kan höja hatthylla lite så man kan ha basarna ståendes mot ryggstödet, skulle det vara bättre eller är det onödigt arbete?

skidluckan är ca 17cm hög och 19cm bred.

tackar för alla svar smile

Hassman
8 juli 2014 · 493 Inlägg

Gorald skrev:
Härligt smile då är de bara att sätta igång byggandet och täta täta täta tongue

Är väll inte helt optimalt å bygga lådan så men finns inte så mycket alternativ hmm eventuellt om det inte är allt för mycket jobb kanske man kan höja hatthylla lite så man kan ha basarna ståendes mot ryggstödet, skulle det vara bättre eller är det onödigt arbete?

skidluckan är ca 17cm hög och 19cm bred.

tackar för alla svar smile

Är det 10" du ska ha i så är det inga problem ståendes, 12" är dock trixigare.
Tänk på att du har plåt i hatthyllan som tar emot lådan också om du gör den för bred, minns inte hur bred jag kunde göra min låda utan att ta i plåten där. Om du väljer att ha dom ståendes så har jag mått för att få en tajt fit mot ryggstödet iallafall smile

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Gorald
9 juli 2014 · 8 Inlägg

Hassman skrev:

Gorald skrev:
Härligt smile då är de bara att sätta igång byggandet och täta täta täta tongue

Är väll inte helt optimalt å bygga lådan så men finns inte så mycket alternativ hmm eventuellt om det inte är allt för mycket jobb kanske man kan höja hatthylla lite så man kan ha basarna ståendes mot ryggstödet, skulle det vara bättre eller är det onödigt arbete?

skidluckan är ca 17cm hög och 19cm bred.

tackar för alla svar smile

Är det 10" du ska ha i så är det inga problem ståendes, 12" är dock trixigare.
Tänk på att du har plåt i hatthyllan som tar emot lådan också om du gör den för bred, minns inte hur bred jag kunde göra min låda utan att ta i plåten där. Om du väljer att ha dom ståendes så har jag mått för att få en tajt fit mot ryggstödet iallafall smile

Det är två 12" som ska dit så det är ju inte gott om plats precis hmm måtten är jag intresserad av, har mätt en del men inte helt lätt att få exakta mått. När jag mätte fick jag det till 115cm brett under hatthyllan mot golvet smile


Tack alla som har svarat det uppskattas för en nybörjare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang