3782
Sök

Volvo 945 eller Mercedes w124

1 322 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej idag har jag en halvt sleten volvo 945a som gått runt 42-43 tusen. Denne bil har ju en B230FD på 115. och är en 1994a.

Har fått fnys på en mercedes w124 200TE på (122hk?) , 1993a med 33tusen på mätaren.

mercedesen ser bra mycket bättre ut.

Sitter man bekvämt i en 124a? eller har dem "äckliga" säten som en w201a har? som man känner fjädrarna i arslet.

Hur ser bränsleförbrukningen ut i en sånhär mercedes? det är en kombi.  Har den några speciella svagpunkter? att tändmudulen ger sig vet jag på 200orna. Och att nivåregleringen är ett standard fel har jag hört. Men innehar alla 124or nivåreglering? går de bygga om ? för de va inte direkt kaffepengar för en student..

Har jag inte helt fel nu, så är det väl klena bakvagsbussningar på dessa? är detta ett helvete att byta?

fyll på med för och nackdelar med allt om detta!

Personligen kan jag tycka 945an ger en liten traktorkänsla. Och har inte sköna finerser, som elhissar och elspeglar.
Kan mercan upplevas som traktorkänsla också?

Hoppas de går gemnföra dessa bilar....
Senast redigerat av Celeron (13 juli 2014)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

114 Inlägg
14 juli 2014
#2
Jag tycker att du ska köra på 945 riktigt go bil och den ser bättre ut smile

Evildan
14 juli 2014
#3
En S124 som du fått nys om är inte en dålig bil, du åker skönt och relativt snålt i dom, går lätt att köra under 1l/10km blandad körning.
I mitt tycke är det väldigt mycket mera bil än den 940 herrgårdsvagn du kör i dag, även om Volvon inte är en dålig bil pga sin lättmekade layout och den uppsjö av begagnade delar som närapå finns på din lokala konsum.

Samtliga S124 har nivåreglering.
Inga mercedessäten byggs med fjädrar som känns genom sätet, utan då är sätet fullständigt nedsuttet.
Bakvagnsbussningarna går inte sönder stup i kvarten, däremot slits dom givetvis fortare av släpdragning och försök till att bränna gummi runt korvkiosken.

2 140 Inlägg
14 juli 2014
#4
Mercedes 124 är en bättre bil än en volvo 940 på alla punkter. Och allt tjaffs om att volvo är så mycket billigare för att alla har en ståendes på bakgården är skitsnack. Man köper ju inte begagnade service och slitdelar. Vet man vart man ska handla så är mercedesdelar fruktansvärt billiga!

Sätena vart uppdaterade -90 så en -93 har de nya skönare sätena. Alla kombibilar hade nivåreglering men den går oftast inte sönder föränn du sänker bilen. Finns något hemmakok med dämpare från saab/ford ranger om man vill bygga bort det. Bakvagnen är som på alla bilar med någon form av komfort att yttre bärarmsbussningarna kan börja gneka och om du känner att den går som en orm efter vägen så är subframebussningarna rejält slut.

Det är e200t som har den dåliga tändmodulen. 200TE har det ej. Bränsleförbrukning kring 0.8-0.9 beroende på hur frisk den är i motorn.

Skriv ett pm till mig om du har några fler specifika frågor. Har läst på massor om just w124, även fått erfara mycket då jag ägt och skruvat ett par stycken. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 322 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#5
Freddeboy945 skrev:
Jag tycker att du ska köra på 945 riktigt go bil och den ser bättre ut smile

mjo. Men tycker den ger mig lite traktorkänsla ..tongue men får se hur de blir. Vore skoj att ha kvar 945an å ha som ett litet projekt ...

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

1 322 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#6
Evildan skrev:
En S124 som du fått nys om är inte en dålig bil, du åker skönt och relativt snålt i dom, går lätt att köra under 1l/10km blandad körning.
I mitt tycke är det väldigt mycket mera bil än den 940 herrgårdsvagn du kör i dag, även om Volvon inte är en dålig bil pga sin lättmekade layout och den uppsjö av begagnade delar som närapå finns på din lokala konsum.

Samtliga S124 har nivåreglering.
Inga mercedessäten byggs med fjädrar som känns genom sätet, utan då är sätet fullständigt nedsuttet.
Bakvagnsbussningarna går inte sönder stup i kvarten, däremot slits dom givetvis fortare av släpdragning och försök till att bränna gummi runt korvkiosken.

Nej dålig bil borde de inte va för står ganska mycket gott om dom.. Va jävligt billig också att äga. Kollade lite snabbt på försäkring , betalar 1700-1800:- på 945an å mercen skulle kosta 1600nånting. Blev helt förvånad!
hm oej.. Jag trodde de va fjädrar ja yikes nu blev ja nyfiken - va byggs sätena med? roll

Tack för du tog dig tid att svara så utförligt!

AntrE skrev:
Mercedes 124 är en bättre bil än en volvo 940 på alla punkter. Och allt tjaffs om att volvo är så mycket billigare för att alla har en ståendes på bakgården är skitsnack. Man köper ju inte begagnade service och slitdelar. Vet man vart man ska handla så är mercedesdelar fruktansvärt billiga!

Sätena vart uppdaterade -90 så en -93 har de nya skönare sätena. Alla kombibilar hade nivåreglering men den går oftast inte sönder föränn du sänker bilen. Finns något hemmakok med dämpare från saab/ford ranger om man vill bygga bort det. Bakvagnen är som på alla bilar med någon form av komfort att yttre bärarmsbussningarna kan börja gneka och om du känner att den går som en orm efter vägen så är subframebussningarna rejält slut.

Det är e200t som har den dåliga tändmodulen. 200TE har det ej. Bränsleförbrukning kring 0.8-0.9 beroende på hur frisk den är i motorn.

Skriv ett pm till mig om du har några fler specifika frågor. Har läst på massor om just w124, även fått erfara mycket då jag ägt och skruvat ett par stycken. smile

Jo, jag har också hört att 124an är bättre och går billigare..
Visst, de kan va lätt få tag i delar till gamla volvos. Men mercedes är inte så långt borta heller tycker jag. Ser ganska ofta 124or på skroten och delar på blocket..  du får gärna berätta för mig vart man hittar billiga delar! cool

sedärja, då borde man sitta bekvämare än i w201an jag körde ett tag...

Tack för du tog dig tid att svara så utförligt och så bra! ska skicka dig ett PM senare idag när jag har mer tid!smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

Evildan
14 juli 2014
#7
Celeron skrev:
Evildan skrev:
En S124 som du fått nys om är inte en dålig bil, du åker skönt och relativt snålt i dom, går lätt att köra under 1l/10km blandad körning.
I mitt tycke är det väldigt mycket mera bil än den 940 herrgårdsvagn du kör i dag, även om Volvon inte är en dålig bil pga sin lättmekade layout och den uppsjö av begagnade delar som närapå finns på din lokala konsum.

Samtliga S124 har nivåreglering.
Inga mercedessäten byggs med fjädrar som känns genom sätet, utan då är sätet fullständigt nedsuttet.
Bakvagnsbussningarna går inte sönder stup i kvarten, däremot slits dom givetvis fortare av släpdragning och försök till att bränna gummi runt korvkiosken.

Nej dålig bil borde de inte va för står ganska mycket gott om dom.. Va jävligt billig också att äga. Kollade lite snabbt på försäkring , betalar 1700-1800:- på 945an å mercen skulle kosta 1600nånting. Blev helt förvånad!
hm oej.. Jag trodde de va fjädrar ja yikes nu blev ja nyfiken - va byggs sätena med? roll

Tack för du tog dig tid att svara så utförligt!

AntrE skrev:
Mercedes 124 är en bättre bil än en volvo 940 på alla punkter. Och allt tjaffs om att volvo är så mycket billigare för att alla har en ståendes på bakgården är skitsnack. Man köper ju inte begagnade service och slitdelar. Vet man vart man ska handla så är mercedesdelar fruktansvärt billiga!

Sätena vart uppdaterade -90 så en -93 har de nya skönare sätena. Alla kombibilar hade nivåreglering men den går oftast inte sönder föränn du sänker bilen. Finns något hemmakok med dämpare från saab/ford ranger om man vill bygga bort det. Bakvagnen är som på alla bilar med någon form av komfort att yttre bärarmsbussningarna kan börja gneka och om du känner att den går som en orm efter vägen så är subframebussningarna rejält slut.

Det är e200t som har den dåliga tändmodulen. 200TE har det ej. Bränsleförbrukning kring 0.8-0.9 beroende på hur frisk den är i motorn.

Skriv ett pm till mig om du har några fler specifika frågor. Har läst på massor om just w124, även fått erfara mycket då jag ägt och skruvat ett par stycken. smile

Jo, jag har också hört att 124an är bättre och går billigare..
Visst, de kan va lätt få tag i delar till gamla volvos. Men mercedes är inte så långt borta heller tycker jag. Ser ganska ofta 124or på skroten och delar på blocket..  du får gärna berätta för mig vart man hittar billiga delar! cool

sedärja, då borde man sitta bekvämare än i w201an jag körde ett tag...

Tack för du tog dig tid att svara så utförligt och så bra! ska skicka dig ett PM senare idag när jag har mer tid!smile

Jo, det är fjäder, men känns dom i röven är stoppningen bonnslut. Så menade jag.

Var nära att bli med W126 300se idag, föll på priset tyvärr.
Gamla MB är sköna slitvargar, rosten är tyvärr det som ofta sätter stopp för dom.

1 322 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#8
Evildan skrev:
Celeron skrev:
Evildan skrev:
En S124 som du fått nys om är inte en dålig bil, du åker skönt och relativt snålt i dom, går lätt att köra under 1l/10km blandad körning.
I mitt tycke är det väldigt mycket mera bil än den 940 herrgårdsvagn du kör i dag, även om Volvon inte är en dålig bil pga sin lättmekade layout och den uppsjö av begagnade delar som närapå finns på din lokala konsum.

Samtliga S124 har nivåreglering.
Inga mercedessäten byggs med fjädrar som känns genom sätet, utan då är sätet fullständigt nedsuttet.
Bakvagnsbussningarna går inte sönder stup i kvarten, däremot slits dom givetvis fortare av släpdragning och försök till att bränna gummi runt korvkiosken.

Nej dålig bil borde de inte va för står ganska mycket gott om dom.. Va jävligt billig också att äga. Kollade lite snabbt på försäkring , betalar 1700-1800:- på 945an å mercen skulle kosta 1600nånting. Blev helt förvånad!
hm oej.. Jag trodde de va fjädrar ja yikes nu blev ja nyfiken - va byggs sätena med? roll

Tack för du tog dig tid att svara så utförligt!

AntrE skrev:
Mercedes 124 är en bättre bil än en volvo 940 på alla punkter. Och allt tjaffs om att volvo är så mycket billigare för att alla har en ståendes på bakgården är skitsnack. Man köper ju inte begagnade service och slitdelar. Vet man vart man ska handla så är mercedesdelar fruktansvärt billiga!

Sätena vart uppdaterade -90 så en -93 har de nya skönare sätena. Alla kombibilar hade nivåreglering men den går oftast inte sönder föränn du sänker bilen. Finns något hemmakok med dämpare från saab/ford ranger om man vill bygga bort det. Bakvagnen är som på alla bilar med någon form av komfort att yttre bärarmsbussningarna kan börja gneka och om du känner att den går som en orm efter vägen så är subframebussningarna rejält slut.

Det är e200t som har den dåliga tändmodulen. 200TE har det ej. Bränsleförbrukning kring 0.8-0.9 beroende på hur frisk den är i motorn.

Skriv ett pm till mig om du har några fler specifika frågor. Har läst på massor om just w124, även fått erfara mycket då jag ägt och skruvat ett par stycken. smile

Jo, jag har också hört att 124an är bättre och går billigare..
Visst, de kan va lätt få tag i delar till gamla volvos. Men mercedes är inte så långt borta heller tycker jag. Ser ganska ofta 124or på skroten och delar på blocket..  du får gärna berätta för mig vart man hittar billiga delar! cool

sedärja, då borde man sitta bekvämare än i w201an jag körde ett tag...

Tack för du tog dig tid att svara så utförligt och så bra! ska skicka dig ett PM senare idag när jag har mer tid!smile

Jo, det är fjäder, men känns dom i röven är stoppningen bonnslut. Så menade jag.

Var nära att bli med W126 300se idag, föll på priset tyvärr.
Gamla MB är sköna slitvargar, rosten är tyvärr det som ofta sätter stopp för dom.

jaha hehe då är jag med:P

sedärja, 126 är fina bilar.

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!


Sök