4853
Sök

Bmw 645 e64 vs Audi s3 300+ hk!! Hästar per ton????

6 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
#1
Tjena, har en hk/ t verkligen stor betydelse?

Körde farsans Bmw 645 e64 (333 hk 169 hk/t) igår så kom det upp en Audi s3 -07 bredvid mig och vi båda saktade ner till 40 km/h och sen trampade vi full patte! vi låg jämnsides upp i 110-130 sen började jag dra ifrån lite ända upp till 200+!
Sedan stannade vi båda på en bensinmack och så frågade jag om han hade chippat skiten och det hade han, han sa att där var 300+ hk i den! org har den 265 hk- alltså 173 hk/ton och numera 300 hk..
borde han inte dra ifrån mig då?
Med tanke på ungefär lika många hästar och bmwn väger 1900+ och audin 1500.

Det är nästan 500 kg som skiljer på likamånga hästar.


6 689 Inlägg
20 juli 2014
#2
Jag brukar räkna kilo per HK.

Så för mig 1500kg / 200 hk = 7.5 KG

Utav dina siffor så blir det
BMWn: ~ 5.7 KG
Audin: ~ 5.6kg (Original)

De/Dem

309 Inlägg
20 juli 2014
#3
bonzo123 skrev:
Tjena, har en hk/ t verkligen stor betydelse?

Körde farsans Bmw 645 e64 (333 hk 169 hk/t) igår så kom det upp en Audi s3 -07 bredvid mig och vi båda saktade ner till 40 km/h och sen trampade vi full patte! vi låg jämnsides upp i 110-130 sen började jag dra ifrån lite ända upp till 200+!
Sedan stannade vi båda på en bensinmack och så frågade jag om han hade chippat skiten och det hade han, han sa att där var 300+ hk i den! org har den 265 hk- alltså 173 hk/ton och numera 300 hk..
borde han inte dra ifrån mig då?
Med tanke på ungefär lika många hästar och bmwn väger 1900+ och audin 1500.

Det är nästan 500 kg som skiljer på likamånga hästar.

Det var ju tack vare hans lägre vikt som han låg jämsides med dig upp till 110-130.. När man kommer upp i högre farter spelar vikten mindre roll. Ni har ju inte lika många hästar. Det skiljer ca 30-40hk.
Sen är det svårt att få till en rättvis start vid sånt race.

6 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
#4
jaja vet men det var ändå från 40 km/h och vi började i princip ganska samtidigt men tänkte ändå 20-30 hk på 500 kg är inte mycket!


8 267 Inlägg
20 juli 2014
#5
När man kommer upp i högre hastighet så är inte vikten lika intressant. Då handlar det mer om luftmotstånd och effekt bara. Sen så kommer ju en turbobil i sommarvärmen som råder nu tappa effekt pga sämre kylning. Och är dessutom intercoolern genomvarm så sjunker effekten ytterligare. Sen är väl en S3'a fyrhjulsdriven vilket innebär att en del effekt går åt till att bara övervinna motståndet i drivlinan.


3 354 Inlägg
20 juli 2014
#6
Marlboroman skrev:
När man kommer upp i högre hastighet så är inte vikten lika intressant. Då handlar det mer om luftmotstånd och effekt bara. Sen så kommer ju en turbobil i sommarvärmen som råder nu tappa effekt pga sämre kylning. Och är dessutom intercoolern genomvarm så sjunker effekten ytterligare. Sen är väl en S3'a fyrhjulsdriven vilket innebär att en del effekt går åt till att bara övervinna motståndet i drivlinan.

ifs haldex 4wd i s3an men visst är det en del massa som ska roteras

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

6 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
När man kommer upp i högre hastighet så är inte vikten lika intressant. Då handlar det mer om luftmotstånd och effekt bara. Sen så kommer ju en turbobil i sommarvärmen som råder nu tappa effekt pga sämre kylning. Och är dessutom intercoolern genomvarm så sjunker effekten ytterligare. Sen är väl en S3'a fyrhjulsdriven vilket innebär att en del effekt går åt till att bara övervinna motståndet i drivlinan.

aha, tack så mycket! blev ganska förvånad bara!



Sök