Denniz - Volvo 745 "Turbo" GLE | Drifting bygge, SISTA updaten 24/7

Rent och skärt drifting bygge på budget nivå. Ett försök till att skapa något "nytt" med en 740 :)
  • 181 Följare
  • 178 047 Visningar
  • Projektet avslutat 11 augusti 2014
Denniz_ Turbo?
10 maj 2014 · 440 Inlägg

wBes skrev:
Vet f.ö inte om jag har kommenterat detta bygge, utöver beskrivningen om öppen WG.

Roligt bygge! Precis såhär en RWD Volvo ska användas enligt mig! Mycket effekt och på bredden genom kurvorna, det tycker vi om! Keep it up!

Riktigt kul att höra! smile

lewwan skrev:
Det här blev ju skit bra! Var ju lite trist utan screampipe men det låter nog gött ska du se wink
Vad kostar en Driftlicens? smile

Ja de blev de, de ska nog duga endå smile

Den som jag gick kosta 500 för kursen + 150 för medlemskap i klubben. Finns kurser som är billigare också, men måste säga att den kursen jag gick va riktigt bra och bättre blev de när en proint förare höll i kursen och kunde ge en råd och tips smile
Medlemskap i en sbf klubb måste man ha för att kunna få ut licensen smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
lewwan Överladdad gröngöling
10 maj 2014 · 1 302 Inlägg

Okej! Tack för lite info ska kika vidare på det där!
Btw hur mycket bänkade du motorn till? smile

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Denniz_ Turbo?
10 maj 2014 · 440 Inlägg

Inte bänkad än, har inte fått den helt mappad än smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Denniz_ Turbo?
21 juni 2014 · 440 Inlägg

Update 21/6

Denna sommar blev inte som tänkt..!
Har haft en massa strul med vardagsbilarna, så all tid har gått till att fixa och skaffa en ny. Men såklart strular väl den nya också... Så trött på gamla skit bilar köptes ännu en ny vardagsbil som är av nyare årsmodell som än så länge funkar bra...!
Så nu har jag avverkat 3 veckors semester åt att fixa med skit bilar, skit kul... Aja, bara ta nyatag och komma igen!

Men lite gjort har de blivit.

http://i58.tinypic.com/f4bvc.jpg
Faaast, vad vore inte roligare än om 740in också ska strula? wink Startmotor som gav upp mitt i allt mappande, sen när väl den är bytt så börjar kylaren läcka mitt i cellpaketet. Så nu är jag i jakt på en ny kylare... smile

Har hållt på och försökt mappa men den ville inte gå bra alls, försökte mappa efter AFR. Men till slut så hitta jag felet, fick den inte att gå bra alls efter AFR värde för e85. Tyckte också att den drog nå förbannat med soppa. Inte så konstigt när BB-lambdan går efter bensin AFR fast den är inställd för e85... tongue
Men när jag väl skulle börja mappa på riktigt så kasta kylaren in handduken... smile

Jaja, Får iaf kanske chansen att testa 740in på bana i juli förhoppningsvis om allt vill sig väl smile
Men både licens och vagnbok är klart iaf, så nu ska bara bilen vara klar för juli sen smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
lewwan Överladdad gröngöling
22 juni 2014 · 1 302 Inlägg

Så är det med allt, Allt ska jävlas å ha sig såklart... Vad annars.... Men det ser ju bra ut iaf! big_smile
Vad vare för Sprut du körde med? smile

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Denniz_ Turbo?
26 juni 2014 · 440 Inlägg

Ja precis smile Va bra att de ser bra ut iaf wink

Ms1 smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Denniz_ Turbo?
10 juli 2014 · 440 Inlägg

10/7

http://i58.tinypic.com/x2sc2g.jpg
Efter att kylaren kastat in handduken så köptes en bättre beg. Dessutom så kopplades värmepakete bort som jag glömt av tidigare smile

http://i59.tinypic.com/zob8zn.jpg
Syns vart den börjat läcka, men nu är den bytt och en ny tät sitter i. Eller ja, än så länge är den tät iaf big_smile

http://i57.tinypic.com/vxm0jp.jpg
Har kopplat om lite el och även en vattentemp mätare, orkade inte hålla på och bråka med ms och org mätare i huset då dom inte gick överens. Ms tyckte de va 82 grader när jag koppla in org mätaren. Så fick koppla in en annan så jag har lite koll iaf smile
Dessutom så började de regna så förbannat så jag visste vad jag riktigt skulle göra, så drog en lätt polering över hela bilen, blev ju rätt bra smile

http://i58.tinypic.com/23tjdis.jpg
Bilen lastad och klar för mappning ute på småvägar! big_smile
Blev ingen bild vid mappning då min telefon va död mesta tiden. Men den gick ju helt okej först, körde lite sagt först och kollade och lambda låg bra. Drog på en vända och såg snabbt att laddtrycket gick upp till 1,5bar då gick boost protection in. Men de stack på bra då kan jag säga big_smile
Så skenande laddtryck hade jag att jobba med. Testade nån repa till och då fick jag överslag i tändsystemet och mappningen för den dagen va klar då fördelaren va sprucken sad (bild kommer).

Troligtvis har jag även hittat felet till skenande laddtryck. Om nu kineserna kunde bygga en backventil rätt så wastegaten får laddtryck ist för vaccum skulle jag vara nöjd tongue Men nu va den felvänd så vaccum gick in men inte laddtryck, vilket ska va tvärtom för att funka.

Men nu vankas mappning igen i helgen om vädret tillåter big_smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Denniz_ Turbo?
16 juli 2014 · 440 Inlägg

Update 16/7

http://i60.tinypic.com/14qxbo.jpg
Hepp då blev de ingen mappning... Bilen går precis lika illa som innan om inte sämre. Bilen går knappt att starta och vill inte gå på alla burkar. Så har felsökt hela helgen utan resultat.
Fin gnista och den kommer rätt, bränsletryck finns, komp test gjort och hitta inget fel. Måste mata in soppa som f*n för att få den att ens gå.

De som jag egentligen har kvar att testa är läckage insug, spridare och annars skicka iväg boxen på en koll. Annars vet jag inte vad felet är?

Synd när man planerat att köra på gröndal den 29/7 men nu hinner jag inte... Drygt att behöva skjuta upp det hela tiden. Men nått man lärt sig nu är att redan börja i höst att riva, fixa och INTE tänka "ääh jag hinner..!" och börja på vintern, isf är risken stor att man inte hinner. Mycke skönare att ha en fungerande bil start klar i tid sen ist.
Få se om jag får någon rät sida på problemet nu annars får de bli att fixa den inför 2015 ist...

Ett plus är iaf att vingen kommit på plats!

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Denniz_ Turbo?
24 juli 2014 · 440 Inlägg

Update 24/7

http://i61.tinypic.com/314cm8g.jpg
Här tar detta projekt slut. Bilen är isär plockad i molekyler och säljs i delar, karossen går snart på skrot. Kolvringen på 4:an har gått och topplockspackningen på 3:an har gått.
Då jag känner att jag inte vill lägga någon mer tid eller pengar på detta bygge så säljs de ist.

Meen jag kommer inte ge upp med att försöka ge mig på drifting, jag kommer att sälja iväg alla delar för att finansiera någon annan bil mer lämpad för drifting. Då jag fortfarande är väldigt sugen att testa köra, men väldigt trött på volvon just nu... smile

Vill tacka alla som följt denna tråd, har varit väldig lärorikt resa med bilen och hoppas jag inspirerat någon smile

Om någon är intresserad utav någon del eller delar så är de bara att höra av sig!

Mvh Dennis

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
David-Lindahl
25 juli 2014 · 19 Inlägg

Synd att det läggs ner, har dock varit kul o följa smile Lycka till med nästa projekt!

lewwan Överladdad gröngöling
26 juli 2014 · 1 302 Inlägg

Detta inspirerade ju mig om du kommer ihågwink Synd att denna tråd läggs ner, har ju varit en rolig och spännande tråd att följa. Men nu när du ska sälja grejer, Har du Programerbart sprut? Spridare?

Mvh Erik!

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Denniz_ Turbo?
26 juli 2014 · 440 Inlägg

David-Lindahl skrev:
Synd att det läggs ner, har dock varit kul o följa smile Lycka till med nästa projekt!

Kul att höra, tackar smile

lewwan skrev:
Detta inspirerade ju mig om du kommer ihågwink Synd att denna tråd läggs ner, har ju varit en rolig och spännande tråd att följa. Men nu när du ska sälja grejer, Har du Programerbart sprut? Spridare?

Mvh Erik!

Alltid kul när någon blir inspirerad smile Bilen är totalt rensad nu och ska på skrot bara jag får tid. Så alla grejer ska jag lägga upp annons på nu smile
Boxen har tyvärr fått en känga av överslaget i fördelarlocket såg ja, men den ska in på lagning och testas mot dator så den funkar och sen säljas den med smile

Senast redigerat av Denniz_ (26 juli 2014)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
lewwan Överladdad gröngöling
27 juli 2014 · 1 302 Inlägg

Okej! PM! lite sugen på Hx35an och spridare! Såg din annons på blocket! Tyckte jag kände igen bilen! wink

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang