6109
Sök

Polo 96 ojämn gasrespons

4 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
Hej köpte en polo för några veckor sen och hittills har den funkat perfekt men nu helt plötslig ville den inte starta. Dan efter gick det att starta och bilen går hur bra som helst förutom att gasresponsen är lite skum. Tomgången ligger på 900 varv och är jämn men första gasen fram till 1000-1100 är lite orolig och hela bilen skakar men sen känns sen hur bra som helst. Även när jag startar skakar och vibrerar sen första två sekunderna för att sen gå hur fint som helst.

När jag gasar på lite hårdare får jag ingen respons direkt känns som om den tar ett djupt andetag typ halv sekund sen accelererar den.

Tack på förhand för alla tips och råd!

Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
31 juli 2014
Vad är det för motor i den?
Beroende på kan det vara tänd-fel eller gasspjället.
Har du en 1.6L (troligen motorkod AEE) så är det elektrisk gasspjäll. Dessa har en tendens att fallera (potentiometern som talar om för motorstyrdonet vilket läge spjället befinner sig i, slutar fungera) vilket gör att när du gasar så rör sig inte spjället. Bara mina $0.05

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Fri fart för ett fritt folk!
15 032 Inlägg
31 juli 2014
slangen mellan insug och bromservon kan oxå vara ett problem.

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
Nu efter att ha rensat gasspället och spänt upp gasvajer går tomgången perfekt men vid varannan start dör den direkt efter start och ibland går den hur bra som helst

Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
1 augusti 2014
Då gissar jag åter igen på gasspjället. Kolla på skroten så ska du se att det inte finns många kvar där. Dyr som ny och vanligt att dom går sönder dessvärre... Tror dock det finns eftermarknads på t.ex Ebay.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

4 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
Spjället är väl mekanisk. Kopplad direkt till gasvajern och rör sig samtidigt som den

Sök