6111
Sök

Höga co-värden Ford BNP Mondeo - 98

3 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
Jag har stora problem med min Ford Mondeo -98, V6 motor, automat

Har gått ca. 18000 mil

Alla CO värden på bilen är tokhöga, även lambda. Bilen luktar mycket bensin. Trodde det var katalysatorn först så bytte den men vid besiktningen så var värdena till och med högre än innan.
Det lyser ej några varningslampor och på verkstan har de gått igenom alla logiska fel. Felsökt bilen på felkoder men inte hittat något.

Det är inget fel på lambdan, oljan eller filter.
Har inte märkt av att bilen drar mer bensin än vanligt

Både jag och mekanikerna står och kliar oss i huvudet, vad kan problemet vara? Den går annars jättefint.

6 716 Inlägg
1 augusti 2014
Vad är värdena exakt? Hade strul med en Mitsubishi som fick bättre avgasvärden när man pluggade ur LMMen.

De/Dem

3 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
Värdena är:
Co: 4,3 (0,5)
Co 2500: 5,1 (0,3)
HC: 224 (100)
Lambda: 0,84 (0,95-1,09) värde förhöjd tomgång, felaktigt
Senast redigerat av jappz (2 augusti 2014)

6 716 Inlägg
2 augusti 2014
Verkstaden borde ha kollat Dataloggarna ifall de inte gjort det, hade kunnat se då var för arbetstemperatur motorstyrdonet registrerar. Men tycker allt pekar åt vääääldigt fet blanding, då borde den inte gå bra?

Använd startgas och kolla efter insugsläckage, kan vara dålig tempgivare till motorstyrdonet och/eller kass LMM

De/Dem

3 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
Det är det som är så skumt, han har kollat dataloggar, bilen går utan problem, startar utan problem och  tempgivaren har han oxå tittat på. Om det vore fel på LMM borde det väl märkas på bilen?  Ska in och byta bränslespridare i dag men tror inte det är fel på den heller.. Värt att testa iaf. Funkar det inte efter jag bytt den vet jag inte vad jag ska göra hmm

6 716 Inlägg
5 augusti 2014
Prova dra ur LMMen och se ifall avgasvärdena blir bättre. Men ändå lite klurigt med temp givaren..

De/Dem

Sök