Vässa B5204t3

Fire_With_Fire
5 augusti 2014 · 14 Inlägg

Hej!
Hoppas nu att jag skriver under rätt kategori smile
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med förslag på lite trim till motorn från en Volvo C70 enl. ovan.
Värt att nämna är att den sitter i en Volvo 740 -88 (givetvis reggad med den nämnda motorn).

Utöver original så är den nu uppgraderad med:
-Rakt 3" avgassystem med en dämpare
-Öppet luftfilter
-16t agg
-Större alu IC
-Auototech chip steg 3
-Någon värre bränslepump (ej kollat upp fabrikat/modell)
-Sitter även en pysventil på (För att kunna justera laddtrycket om jag förstått rätt?)

Turbon laddar nu 1,1 bar.

Som det är nu så sitter de orangea spridarna på (0 280 150 785 310cc/min 3.8 bar).
1. Skulle jag vinna något på att montera de gröna spridarna (0 280 155 968 465cc/min 3,8 bar) ?
2. Krävs det isåfall en grövre luftmassemätare eller någon mer justering för att få allt att lira?

3. Mer bränsle och högre laddtryck låter ju i min värld som att det borde bli mer fart på maskin, men rätta mig gärna om jag missat något.
4. Jag förstår att jag inte kan ladda så väldigt mycket hårdare med turbon om jag behåller originalstakarna, men går det att pressa ut lite till med grövre spridare utan att åka omkring med värsta rasrisken?

Eftersom att maskin har en slagvolym på 2 liter så är det väl mest vridmomentet jag saknar och skulle vilja skrämma upp lite.
5. Blir det märkbar skillnad på det med spridarna enl. ovan eller blir jag tvungen att byta vev osv. till 2.4 för att få bättre vrid? (Byter jag vev så tar jag ju med h-profilstakar på en gång)

6. Kan man byta bottendelarna (vev+stakar) utan att plocka av toppen på motorn?
Originalkolvarna ska väl hänga med en bit till som jag förstått det. Jag har inte planerat att plocka ut mer än 400hk/500nm. Mer 350hk/450nm eller något i den stilen.
7. Något mer jag bör byta i botten när jag ändå är där?

8. Andra förslag på trimning??

Jag kan nämna att drivlinan är uppgraderad med balanserat svänghjul, 6-puck sinter, ZF-låda, nyrenoverad bakaxel med lockerdiff mm. Så jag tänker mig att den delen bör hänga med även om jag skulle skrämma upp motorn lite till.

Har tidigare endast haft isär överdelen av motorn och då var det en rödblockare det var fråga om. Så det kan komma en del knäppa frågor, och som nybliven vitblocksägare är jag tacksam för all hjälp/alla tips jag kan få big_smile!

Volvo 740 T5 "T5an" (1988)
Marlboroman
5 augusti 2014 · 8 233 Inlägg

1 + 2: Gröna spridare i kombination med större lmm-hus är en trevlig uppgradering. Och dem sakerna måste man montera samtidigt, annars kommer den gå illa om den ens startar.

3: Mer luft/bränsleblandning kan ge mer effekt/vrid.

4: Svårt att säga. Krasst sett så är pysventilen en rasrisk. Med en sådan kan man bygga upp trycket för fort och då kan man vika stakarna redan på låga laddtryck. Allt trim med original vevstakar är lite på chans. I regel går det bra, men....

5: Visst blir det märkbar skillnad, men förvänta dig ingen enorm skillnad. Att bygga om till mer slagvolym är helt klart att rekommendera.

6: Nej, toppen måste bort.

7: Hade ju passat på att byta vevaxel och kolvar för att få 2,3 liter istället.

8: Beror helt på vad det får kosta och vilka mål man har.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Fire_With_Fire
6 augusti 2014 · 14 Inlägg

Tack för bra och snabba svar!

Ok, om jag byter till de gröna spridarna, vilken luftmassemätare ska jag då använda mig utav? Eller måste jag bygga en egen? Vilka delar är lämpliga för att snickra ihop en isåfall?

Om jag ska utöka slagvolymen måste jag då borra upp blocket och beställa kolvar därefter?

Eller kan jag bara ta:
-Kolvar från S/V/C70 av ungefär samma årsmodell, eller ska jag ta från en 850? Är det någon skillnad på kolvarnas dimensioner mellan 850 och V70 eller är det bara så att det ena emblemet säger 2.3 och det andra 2.4?
-Nyare smidd vev (finns från -00 har jag förstått?)
-H-stakar finns väl på fler ställen, något att rekommendera?

Motorn har gått 19000 mil vid det här laget om det är avgörande...

Volvo 740 T5 "T5an" (1988)
Christian S
6 augusti 2014 · 4 816 Inlägg

Fire_With_Fire skrev:
Om jag ska utöka slagvolymen måste jag då borra upp blocket och beställa kolvar därefter?

nej eftersom 2.0 och 2.3 litersblocken har samma borr, det är slaglängden som skiljer.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Marlboroman
6 augusti 2014 · 8 233 Inlägg

Fire_With_Fire skrev:
Ok, om jag byter till de gröna spridarna, vilken luftmassemätare ska jag då använda mig utav? Eller måste jag bygga en egen? Vilka delar är lämpliga för att snickra ihop en isåfall?

Finns nytillverkade att köpa, eller så får man bygga ett eget hus. Antingen bygger man nytt hela vägen själv eller så utgår man ifrån ett hus från 960 / 7/900 16V och bygger om det.

Fire_With_Fire skrev:
Om jag ska utöka slagvolymen måste jag då borra upp blocket och beställa kolvar därefter?

Motorn har gått 19000 mil vid det här laget om det är avgörande...

Miltalet på motorn är åtminstone relevant. Men det är budgeten också.  För vill man ha motorn riktigt tät igen så får man räkna med att behöva borra upp till överdimension. Det tråkiga är att det gör bygget i runda slängar 8-10.000 dyrare. Så att svara på om man måste är lite svårt då det beror på många saker.

Fire_With_Fire skrev:
Eller kan jag bara ta:
-Kolvar från S/V/C70 av ungefär samma årsmodell, eller ska jag ta från en 850? Är det någon skillnad på kolvarnas dimensioner mellan 850 och V70 eller är det bara så att det ena emblemet säger 2.3 och det andra 2.4?
-Nyare smidd vev (finns från -00 har jag förstått?)
-H-stakar finns väl på fler ställen, något att rekommendera?

2,3 och 2,4 har helt olika kolvar. 2,4'ans kolvar skiljer på många sätt och bör undvikas för enkelhets skull. Sen finns det ju 5 olika storlekar på originalkolvarna också för att göra det krångligare.

Nya vevaxeln är väl trevligt om man får tag i, men ingen speciellt viktig uppgradering om du inte tänker varva mycket eller funderar på väldigt höga effekter.

Spelar inte så stor roll vart man köper dem, det viktigare är att man mäter upp dem så att dem är raka och att ändarna är runda och att man har vettiga spel.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Fire_With_Fire
6 augusti 2014 · 14 Inlägg

Tack för svaren!

Marlboroman skrev:
Finns nytillverkade att köpa, eller så får man bygga ett eget hus. Antingen bygger man nytt hela vägen själv eller så utgår man ifrån ett hus från 960 / 7/900 16V och bygger om det.

Har googlat lite efter en grövre lmm till motorn utan att hitta någon till just den. Hittar bara ombyggda för 940 hos kl...vet du vart man får tag i en grövre nytillverkad till S/V/C70?

Marlboroman skrev:
Miltalet på motorn är åtminstone relevant. Men det är budgeten också.  För vill man ha motorn riktigt tät igen så får man räkna med att behöva borra upp till överdimension. Det tråkiga är att det gör bygget i runda slängar 8-10.000 dyrare. Så att svara på om man måste är lite svårt då det beror på många saker.

Jag låter ju helst bli att borra om jag kan klara mig utan.
Hur stor betydelse har det om man borrat upp eller inte när man siktar på den effekten/det vridmomentet som jag skrev innan?
Eller går det inte att säga utan att öppna motorn och kolla hur läget är?

Marlboroman skrev:
2,3 och 2,4 har helt olika kolvar. 2,4'ans kolvar skiljer på många sätt och bör undvikas för enkelhets skull. Sen finns det ju 5 olika storlekar på originalkolvarna också för att göra det krångligare.

Ok. Går det att säga vilken utav dom där 5 storlekarna jag vill ha tag på eller måste jag öppna motorn och se vad som passar eller något?

Volvo 740 T5 "T5an" (1988)
Marlboroman
6 augusti 2014 · 8 233 Inlägg

Fire_With_Fire skrev:
Har googlat lite efter en grövre lmm till motorn utan att hitta någon till just den. Hittar bara ombyggda för 940 hos kl...vet du vart man får tag i en grövre nytillverkad till S/V/C70?

Autotech, TMR och Turbocenter kan fixa fram. Rotar man runt på blocket och forum så kanske man kan hitta på annons också.

Fire_With_Fire skrev:
Jag låter ju helst bli att borra om jag kan klara mig utan.
Hur stor betydelse har det om man borrat upp eller inte när man siktar på den effekten/det vridmomentet som jag skrev innan?
Eller går det inte att säga utan att öppna motorn och kolla hur läget är?

Det vettigaste är att öppna och mäta. Men man lär ju tänka på att vartefter motorn slits så kommer man ju tappa mer och mer effekt. Och ska man dessutom tänka sig att ta ut mer effekt så kommer det ju att bli svårare att uppnå samma effekt.
 

Fire_With_Fire skrev:
Ok. Går det att säga vilken utav dom där 5 storlekarna jag vill ha tag på eller måste jag öppna motorn och se vad som passar eller något?

Man måste bort med toppen för att se klassningarna. Men å andra sidan så gällde dem när motorn var ny, vid det här laget borde man kunna välja mer fritt bara man tar minst samma klassning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Fire_With_Fire
6 augusti 2014 · 14 Inlägg

Marlboroman
skrev:

Autotech, TMR och Turbocenter kan fixa fram. Rotar man runt på blocket och forum så kanske man kan hitta på annons också.

Kanon! Då vet jag vart jag ska fråga när det blir läge.

Marlboroman skrev:
Det vettigaste är att öppna och mäta. Men man lär ju tänka på att vartefter motorn slits så kommer man ju tappa mer och mer effekt. Och ska man dessutom tänka sig att ta ut mer effekt så kommer det ju att bli svårare att uppnå samma effekt.

Ja det är väl så att hästarna ger sig av med tiden..! Är det ett bladmått man använder sig utav då eller? Vilka värden kan man tolerera och inte?

Marlboroman skrev:
Man måste bort med toppen för att se klassningarna. Men å andra sidan så gällde dem när motorn var ny, vid det här laget borde man kunna välja mer fritt bara man tar minst samma klassning.

Klassning? Hur klassas kolvarna? Förklara gärna för en som är ny inom ämnet smile

Volvo 740 T5 "T5an" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang