Fire_With_Fire skrev:
Ok, om jag byter till de gröna spridarna, vilken luftmassemätare ska jag då använda mig utav? Eller måste jag bygga en egen? Vilka delar är lämpliga för att snickra ihop en isåfall?
Finns nytillverkade att köpa, eller så får man bygga ett eget hus. Antingen bygger man nytt hela vägen själv eller så utgår man ifrån ett hus från 960 / 7/900 16V och bygger om det.
Fire_With_Fire skrev:
Om jag ska utöka slagvolymen måste jag då borra upp blocket och beställa kolvar därefter?
Motorn har gått 19000 mil vid det här laget om det är avgörande...
Miltalet på motorn är åtminstone relevant. Men det är budgeten också. För vill man ha motorn riktigt tät igen så får man räkna med att behöva borra upp till överdimension. Det tråkiga är att det gör bygget i runda slängar 8-10.000 dyrare. Så att svara på om man måste är lite svårt då det beror på många saker.
Fire_With_Fire skrev:
Eller kan jag bara ta:
-Kolvar från S/V/C70 av ungefär samma årsmodell, eller ska jag ta från en 850? Är det någon skillnad på kolvarnas dimensioner mellan 850 och V70 eller är det bara så att det ena emblemet säger 2.3 och det andra 2.4?
-Nyare smidd vev (finns från -00 har jag förstått?)
-H-stakar finns väl på fler ställen, något att rekommendera?
2,3 och 2,4 har helt olika kolvar. 2,4'ans kolvar skiljer på många sätt och bör undvikas för enkelhets skull. Sen finns det ju 5 olika storlekar på originalkolvarna också för att göra det krångligare.
Nya vevaxeln är väl trevligt om man får tag i, men ingen speciellt viktig uppgradering om du inte tänker varva mycket eller funderar på väldigt höga effekter.
Spelar inte så stor roll vart man köper dem, det viktigare är att man mäter upp dem så att dem är raka och att ändarna är runda och att man har vettiga spel.